ICT

Jak je možné, že Estonsko patří mezi lídry digitalizace, zatímco v Česku nedokážeme sehnat odborníky do IT? Tato otázka je zcela relevantní. Dá se předpokládat, že příčinou úspěchu je určitě i způsob vzdělávání v tomto oboru. Konkrétní odpověď bylo možné ...
Vydáno: 22. 5. 20254 minuty čtení
Když v roce 2023 ChatGPT 3.5 vstupoval na scénu, sliboval školám zářnou budoucnost plnou personalizovaného vzdělávání, predikce výsledků žáků a efektivnější správy školy. Nyní, na jaře 2025, jsme se zeptali několika ředitelů a členů vedení škol, jak jim AI ...
Vydáno: 22. 5. 20259 minut čtení
Umělá inteligence představuje v současném školství revoluční nástroj, který otevírá nové možnosti pro žáky, učitele i vedení škol. Jedná se zejména o personalizaci vzdělávání, která vede k zefektivnění celého výukového procesu a přizpůsobení se potřebám ...
Vydáno: 22. 5. 202515 minut čtení
Podle ICT revizí z roku 2021 učí povinně už všechny základní školy, střední to čeká od školního roku 2025/26. Jak na změnu, která přinesla rozvoj digitálních kompetencí do všech předmětů, navazuje současný revidovaný RVP ZV a v čem se můžeme poučit z ...
Vydáno: 22. 5. 20258 minut čtení
Umělá inteligence (AI) se stává běžnou součástí života mladých lidí – jak v osobní rovině, tak při učení. Pro školy to představuje zároveň výzvu i příležitost. Zatímco mnoho žáků AI nástroje aktivně využívá například při přípravě do školy, rodiče ani ...
Vydáno: 22. 5. 202511 minut čtení
Na konci roku 2024 se spojili učitelé dvou ZUŠek, aby zahájili vzájemné „ochytřování“ ve využívání umělé inteligence v ZUŠ. Postupně se přidali další a v duchu, že spolupráce je lepší než konkurence, si začali předávat zkušenosti.
Vydáno: 22. 5. 202520 minut čtení
Závěr školního roku bývá jedním z nejnáročnějších období pro každého ředitele. Vedle každodenního provozu je potřeba zvládnout uzavírání klasifikace, kontrolu formální správnosti hodnocení, tisk vysvědčení a jejich předání žákům. Pokud škola využívá slovní ...
Vydáno: 22. 5. 20256 minut čtení
S panem učitelem Janem Brožkem ze ZŠ v Cholticích na Pardubicku jsme si povídali o nové digitální platformě Skoala, která pomůže s výukou finanční gramotnosti na českých školách. Jan se Skoalou nejenže učí, ale rovněž se spolu s dalšími 30 učiteli a ...
Vydáno: 21. 5. 20256 minut čtení
Jeden z plodných autorů v oblasti umělé inteligence rozvířil na LinkedIn žhavou diskusi nad tématem, jak to bude s námi lektory a následně učiteli, když dnes máme všude okolo sebe „chytrou“ AI. Poměrně často v následných příspěvcích zaznívalo, že opravdu ...
Vydáno: 21. 5. 20254 minuty čtení
V lednu letošního roku ministerstvo zveřejnilo nové rámcové vzdělávací programy (RVP) pro předškolní vzdělávání (PV) a základní vzdělávání (ZV), které prošly velkými revizemi. Při této proměně bylo podstatné si ujasnit pravidla tvorby RVP, způsob pojetí i ...
Vydáno: 21. 5. 20255 minut čtení
Představte si, že byste měli k dispozici nástroje, které by vám pomohly připravit hodiny efektivněji, zvýšily zájem žáků a poskytovaly okamžitou zpětnou vazbu o jejich pokrocích. Digitální vzdělávací materiály se stávají nezbytností pro učitele i rodiče ...
Vydáno: 21. 5. 20258 minut čtení
Třetí ročník úspěšné konference Škola jako místo setkávání, pořádané redakcí Řízení školy (Wolters Kluwer ČR), se uskuteční ve čtvrtek 9. října 2025. Stejně jako v předchozích letech nabídne prostor pro sdílení zkušeností, hledání inspirace a společné ...
Vydáno: 25. 4. 20252 minuty čtení
Umělá inteligence (AI) není sci-fi. Není to budoucnost, ale současnost. Tato nová technologie může být při promyšleném používání skvělým pomocníkem ve vzdělávání. Pomůže pedagogům připravit plán aktivit, vygeneruje pracovní listy, obrázky či písničky. ...
Vydáno: 23. 4. 20256 minut čtení
Polytechnická výchova a praktické činnosti se vrací do vzdělávacích programů základních škol, trend propojování teoretických znalostí s digitálními technologiemi a reálnou praxí je však nevyhnutelný v technických i netechnických oborech dalších stupňů ...
Vydáno: 21. 4. 20255 minut čtení
V březnu byla oficiálně představena nová platforma pro učitele se zaměřením na finanční vzdělávání. O tom, jak Skoala vznikala, jsme si povídali s předsedkyní správní rady Nadace České spořitelny Danou Brandenburg.
Vydáno: 21. 4. 20255 minut čtení
Možná jste o změně školního informačního systému ještě neuvažovali. „Vždyť už jsme na ten stávající zvyklí,“ říkáte si. Ale co kdyby existovalo řešení, které vám ušetří čas, práci a často i náklady, zpřehlední řízení školy a usnadní komunikaci s učiteli ...
Vydáno: 21. 4. 20255 minut čtení
Umělá inteligence se stává stále důležitějším nástrojem v mnoha oblastech, včetně psychologického poradenství a podpory duševního zdraví obecně. Její použití může nabízet řadu výhod i výzev. Aktuálně v kontextu psychologické podpory pro dospívající, u ...
Vydáno: 16. 4. 20257 minut čtení
Umělá inteligence není bublina, která splaskne. Je to technologie, která proměňuje mnoho oblastí našich životů obrovskou rychlostí. Přinese hodně dobrého, ale také spoustu výzev. Pro jejich zvládnutí je třeba se kontinuálně vzdělávat. Proto by právě ...
Vydáno: 16. 4. 20256 minut čtení
Kybernetická bezpečnost je téma, které pedagogický sbor zajímá až v okamžiku opravdového maléru. Vyzpovídal jsem tedy paní kolegyni, která si troufla „hacknout“ svou vlastní školu. Z pochopitelných důvodů bude dnešní rozhovor anonymní.
Vydáno: 16. 4. 20254 minuty čtení
Když na scénu vstoupily nástroje typu ChatGPT, reakce ve školství připomínaly situaci s kalkulačkami v 80. letech – buď kompletní odmítnutí, nebo bezhlavé nadšení. Řada škol zaujala obrannou pozici a AI zakázala, jiné ji naopak začaly používat při každé ...
Vydáno: 16. 4. 202512 minut čtení

Poznámka k dokumentu