Prevence závislostí v předškolním věku, 2. část

Vydáno: 8 minut čtení

V minulém příspěvku jsme nastínili východiska a možnosti prevence v předškolním věku a dnes se podíváme na okruhy potřebných znalostí a postojů, jejichž formování chceme podnítit a ovlivnit.

Prevence závislostí v předškolním věku (2. část)
Mgr.
Dagmar
Nováková
 
Institut Filia, o.s.
Všechny lekce, které v mateřských školách nabízíme, se odehrávají na základě speciální čtené pohádky, většinou doplněné obrázky nebo maňásky. Děti samy nacházejí díky vyprávění o příběhu „poučení“, někdy
přehrávají některé situace
a řešení v improvizovaných scénkách.
V každé nové lekci na začátku hodiny opakujeme předcházející příběhy v těch nejpodstatnějších bodech, abychom ověřili zapamatovaná fakta a postoje vyjádřené zvláště popisem vhodnějšího řešení, na rozdíl od toho z naší pohádky.
Je nutné zdůraznit, že prevenci závislostí nepřinášíme dětem jako nějaké zvláštní a výlučné téma, ale jako součást podpory zdraví, kterou s dětmi velmi často realizujete. Proto je v našem programu vždy výchozím bodem
povídání o zdraví
a nemoci, přesněji řečeno,
pochopení pojmu zdraví v jeho třech složkách
(tělesné, duševní a sociální). Děti z vlastní zkušenosti vědí, že když mají třeba angínu, bolí je v krku, hlava, mají teplotu (to je složka tělesná). Také si uvědomují, že jsou mrzuté a netěší je to, co normálně dělají s nadšením (složka duševní, ale my používáme termín nálada). Všechny děti zároveň zažily, že pak nemohou se školkou do divadla, nemohou za nimi kamarádi nebo celá rodina nemůže jet na hory (složka sociální). V bloku o zdraví se nakonec dostaneme i k tomu, čím si ho poškozujeme, a zde se „dopracujeme“ ke kouření, alkoholu a jiným drogám.
Dalším okruhem je
důležitost ničím neovlivněného vědomí
pro naši bezpečnost a schopnost užívat si života. To děti velmi dobře chápou na příkladu alkoholu a jeho vlivu například při řízení auta.
Existence rostlin, přírodních jevů a věcí, které mohou ublížit, ale být i užitečné
Nejsou ani bílé ani černé, vždy musíme vědět, jak je užívat a jak s nimi zacházet. Například voda, která je předpokladem života, může život také ničit a brát, podobně oheň, léky, jedy, ale i papír, který potřebujeme k mnoha důležitým činnostem, ale můžeme se o něj říznout.
Průběžně děti poznávají
důvody, které vedou k užití různých látek:
 
Zvědavost
– co je to zvědavost a zvídavost, jak jsou důležité a jak můžeme některé zvědavosti uspokojit, co se zvědavostí, která může být nebezpečná.
 
Problém nebo trápení, smutek
– také my to známe, nacházíme, co všechno nás trápí, co děláme, když nás něco trápí, jak řešíme problémy.
 
Nerozumné přání
– co se stane, když nechceme spát, proč musíme spát, proč je přání nerozumné, jaká jiná nerozumná přání máme, jaká máme rozumná přání a co pro ně můžeme udělat.
 
Nuda
– kdy a proč se nudíme, co všechno umíme proti nudě udělat a co se může stát, když to neumíme.
 
Touha po energii nebo výkonu
– zneužívání drog ve sportu, proč je sportovci berou, co hrozí. V souvislosti se získáním energie se děti naučí, že není možné ji získat „navíc“.
 
Lenost a nechuť rozvíjet schopnosti, nadání a talent
– tento důvod souvisí s předcházejícím důvodem, touhou po výkonu nebo nerozumném přání. Patří sem také touha po možnosti používat kouzla z pohádek v reálném životě.
Různé typy drog – jejich účinky a následky
I ti nejmenší chápou v našich pohádkách, že Voříšek po makovici divně spal, ale kotě a koníček byli naopak velmi čilí nebo že líná holčička viděla vše trochu jinak. To vyplyne vždy samo ze situace (většina dětí zná příběhy Asterixe a Obelixe a bez zaváhání přirovnává jejich lektvar k tomu, co vyzkoušeli koníček a kotě). Když děti v předškolním věku a v nižších třídách samy neuvádějí názvy, vůbec je nezmiňujeme. I když v současnosti děti z mateřských škol znají názvy některých drog. Průběžně poznávají, jak droga přináší zpočátku splnění přání nebo zajímavý zážitek, ale potom přijdou problémy a poškození zdraví.
Základ pochopení pojmu závislost
V různých pohádkách děti samy od sebe poukazují na určitá fakta (například Voříška lákalo brát drogu znovu a znovu a už nepřestal, mohl by však umřít). Uvádějí, že někdo po něčem toužil, líbilo se mu to, kteří s drogou zažil, a chtěl tento pocit zažít znovu (jakoby znaly v současnosti hodně používaný termín bažení – craving).
Vytváření právního vědomí
Ve smyslu pochopení nutnosti pravidel, co všechno musí určovat zákony, předpisy nebo jiná pravidla, co se stane s těmi, kteří je nedodržují – v našich pohádkách se to většinou týká toho, co se stane s těmi, kteří někomu dali nějakou látku nebo pro ně někdo jiný musel například krást.
Kdo za to může
Kdo může za to, že se pohádkovým postavám stalo to, co se stalo (prakticky jde vždy o vzájemné vztahy droga – dealer, ten, co nabízí – uživatel). Děti se učí, jak se (ne)chovat k cizím lidem.
Kdo pomůže
V našich příbězích vždy někdo pomohl a dobře to dopadlo. Jde zde o jakési náznaky možností léčby a návratu do normálního života. Náš hrdina se nakonec po dlouhé době „vyléčí“, ale od samého počátku se vždy zmiňuje fakt, že když se podobné příběhy stanou lidem, je to daleko složitější a těžší.
Souvislosti s dalšími sociálně patologickými jevy a rizikovým chováním
Lekce jsou rovněž zaměřeny na další sociálně patologické jevy, jako jsou šikana, xenofobie, rasismus, trestné činy, ohrožení cizími osobami, nelátkové závislosti (závislost na výherních automatech a počítačových hrách), problémy rizikových rádoby sportovních činností, sprejerství apod.
Při
tvorbě a následné realizaci jakéhokoli preventivního programu
je samozřejmá snaha o ověřování jeho dopadu a účinnosti. Příprava preventivního programu je obtížná všeobecně, ale
v této věkové kategorii
je téměř nemožné provést tento program tak, aby výsledky byly nějakým způsobem standardní a spočitatelné. My se o to pokoušíme následujícím způsobem.
Zaměřili jsme se na
ověření pochopení
toho, kdo může nejvíce za to, co se hrdinům přihodilo. Po probrání každé pohádky dostávají děti omalovánky, kde je vždy namalovaná příslušná návyková látka, ten, kdo drogu nabídl, poradil nebo prodal, a ten, který si ji vzal. Děti dostanou pokyn, aby vybarvily jen to nebo toho, kdo za všechno může nejvíce. Při první pohádce většina dětí „svaluje vinu“ na drogu a někteří na dárce, při dalších se začínají přiklánět k tomu, kdo ji vzal.
Na konci programu, všechny děti, až na nepatrné výjimky, chápou, že droga za nic nemůže, i když vlastně způsobí nepříjemnosti. Vědí, že ani dárce není zodpovědný za to, že si drogu někdo vezme, ale přesto musí být potrestán. Uvědomují si, že největší zodpovědnost za své zdraví má každý z nás a tudíž největší vina spočívá na nás. S realizací programu máme dlouholeté kladné zkušenosti. Při školeních mnoha set učitelek mateřských škol je oceňován jako přiměřený a vhodný pro tuto věkovou kategorii dětí.
V posledním pokračování se autorka pokusí přiblížit formu a metodu, jak výše zmíněné cíle naplňovat.