Ekonomika
Odvolaný ředitel školy. Zaměstnavatel pro něj nemá odpobídající pracovní zařazení a následuje výpověď. Překážka na straně zaměstnavatele - zaměstnanec čerpá náhradu platu. Může stanovit nový ředitel školy odměnu tomuto zaměstnanci, který pobírá pouze náhradu platu? Odměna je součástí platu. Ale zaměstnanec plat již nepobírá, nýbrž náhradu platu.
Jsme SŠ PO zřízená JMK. V současné době probíhá výstavba venkovního multifunkčního hřiště (umělý povrch s běžeckým oválem, uvnitř kterého je hrací plocha, na které jsou branky, vše oploceno). Financování investice je ze tří zdrojů: inv.příspěvek zřizovatele, příspěvek městyse obce, ve které sídlí škola a část z vlastního invest.fondu. Zatím neproběhla kolaudace. Můžeme do ceny pořízení investice zahrnout okolní sadbové úpravy, které přímo navazují na hranici hřiště? Cena 294 000 Kč. Škola také zajistila dovoz zeminy pro úpravu okolí za 6 000Kč. Dále pořízení zahradního domečku pro úschovu nářadí k tomuto hřišti. Cena 43 990 Kč, bude spojen se zemí na zabetonovaných patkách v bezprostřední blízkosti hřiště. Mohou být tyto náklady jako investiční a vstupovat do vstupní ceny hřiště?
- Článek
Global Money Week (GMW) představuje úžasnou příležitost pro vás a vaše žáky, jak se zapojit do světové iniciativy zaměřené na zvyšování finanční gramotnosti. Tento projekt, který se každoročně koná po celém světě, vám poskytuje platformu pro vzdělávání, sdílení znalostí a praktických zkušeností v oblasti financí. V dnešní době, kdy se ekonomika a finanční trhy neustále mění a vyvíjejí, je klíčové, abychom vybavili mladé lidi potřebnými znalostmi pro zodpovědné finanční rozhodování.
- Článek
České mateřské a základní školy mají poslední příležitost využít finanční podporu z Operačního programu Jan Amos Komenský (OP JAK). Tyto tzv. šablony, které školám poskytují peníze z evropských fondů, představují konkrétní možnost, jak školám pomoci zlepšit výukové procesy a vybavit je potřebnými nástroji pro efektivnější vzdělávání. Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy (MŠMT) ve spolupráci s Českou školní inspekcí (ČŠI) vytipovalo několik oblastí, kde mohou školy tyto finanční prostředky cíleně využít.
- Článek
V druhé polovině září 2024 byly vyhlášeny výzvy OP JAK k předkládání žádostí o podporu zjednodušených projektů – zkráceně Šablony II. Výzvy nesou označení 02_24_034 Šablony pro MŠ a ZŠ II a 02_24_035 Šablony pro SŠ a VOŠ II.
- Článek
V červenci 2024 Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy ČR informovalo ty, kteří se účastnili připomínkového řízení ke dvěma návrhům na změnu školského zákona z října 2022 a března 2024, že oba návrhy spojilo. Současně uvedlo, že tento spojený návrh na změnu školského zákona nebude obsahovat neposkytování podpůrného opatření asistent pedagoga v základních školách a školních družinách a změny v přijímacím řízení na střední školy do maturitních oborů, tj. oborů s jednotnou přijímací zkouškou. V této části byl už návrh překonán rychlým vývojem událostí kvůli situaci při přijímacím řízení na střední školy, ke kterému došlo na jaře 2023.
Od 1. 9. 2024 ředitel může účastníkovi družiny nebo klubu snížit výši úplaty nebo ho od úplaty osvobodit, jestliže splní jednu z podmínek: a) účastník nebo jeho zákonný zástupce je příjemcem opakujících se dávek pomoci v hmotné nouzi podle zákona o pomoci v hmotné nouzi, b) účastníkovi nebo jeho zákonnému zástupci náleží zvýšení příspěvku na péči podle zákona o sociálních službách, nebo c) účastník svěřený do pěstounské péče má nárok na příspěvek na úhradu potřeb dítěte podle zákona o státní sociální podpoře d) účastník družiny má nárok na přídavek na dítě podle zákona o státní sociální podpoře. Lze ve vnitřním předpise stanovit, že v bodě a-c lze snížit o 100 % a v bodě d) např. o 50 %, nebo pojem snížit a osvobodit je rovnocenný a je jen další nepřesností z dílny MŠMT?
Naše škola je neplátce DPH. Musím začít sledovat obrat, naše „provozní“ výnosy se pohybují těsně pod 2 mil. Kč. Jaké položky se do obratu DPH počítají? Máme výnosy ze školní jídelny - cizí strávníci, zaměstnanci a žáci, výnosy z pronájmu tělocvičny, bazénu a sauny, výnosy z úplat z MŠ, ŠD, ZUŠ a kroužků.
Je možné požadovat po žácích základní školy, kteří mají ve svém ŠVP volitelný předmět "Domácnost - vaření", peníze za potraviny, které zde provaří. Je možné tyto potraviny hradit z ONIV?
- Článek
Nový školní rok už má za sebou první měsíc a nedávno také podle kalendáře začal podzim. Výuka na středních školách je v plném proudu a u toho nesmí chybět projekt České společnosti ekonomické, z. s., pod názvem Experti do škol. Oficiálním partnerem projektu je Česká národní banka1) . Projekt je podporován Radou vědeckých společností ČR 2) a Nadací CERGE-EI 3) . Web projektu, kde si střední školy poptávají vybrané přednášející a jejich témata pomocí jednoduchého, intuitivního poptávkového formuláře, opět naleznete na známé adrese https://www.cse.cz/experti. Skýtá více než 50 uznávaných ekonomů a pestrou škálu témat. Stačí si jen poptat a přednášející se vám ozve.
- Článek
Soutěž „Rozpočti si to!“ přináší revoluci ve výuce finanční gramotnosti pro žáky základních a středních škol. Nabízí jim interaktivní prostředí, ve kterém si mohou bezpečně vyzkoušet reálné finanční situace, rozvíjet kritické myšlení, podnikavost a posilovat týmovou spolupráci. Přihlaste své žáky a otevřete jim dveře do světa financí zábavnou a vzdělávací formou.
- Článek
Nedávno jsem měla možnost pohovořit s Dorou Růžičkovou, finanční ředitelkou a spoluzakladatelkou nově vznikající společnosti DETF Consulting, s. r. o., věnující se financím, realitám, úvěrům, hypotékám, daním, účetnictví a koučinku, včetně konzultační činnosti. Zajímalo mě, jestli mají mezi svými klienty i pedagogy a v jakých záležitostech se na ně případně obracejí nebo co je pro tuto cílovou skupinu typické. Na mé všetečné otázky odpovídal kolega Dory Tomáš Janeček, ředitel.
- Článek
Odpovědnost za škodu obecně je upravena hned v několika zákonech. Mezi ty základní patří občanský zákoník1) , zákoník práce2) a trestní zákoník3) a ve vztahu ke školám samozřejmě také školský zákon4).
V rámci vyučování poskytujeme na odborné škole výuku i ve vzdálenějších střediscích praxe. V průběhu školního dne je tak potřeba převoz žáků (zletilých i nezletilých) na daná pracoviště. Může se zletilý žák na určené místo výkonu praxe, vlastnící řidičský průkaz, sám dopravit vlastním autem (případně se spolujezdci spolužáky)? Kdo nese za žáky odpovědnost?
Jsme příspěvková organizace (ZŠ a MŠ) zřízená obcí. Nyní účetně odpisujeme DHM od 40 000 Kč. Je možné požádat zřizovatele o navýšení odpisů majetku až od částky 80 000 Kč?
Podle § 6 odst. 1 vyhlášky č. 48/2005 Sb., o základním vzdělávání a některých náležitostech plnění povinné školní docházky, se: „Žákům prvních ročníků základního vzdělávání a dětem zařazeným do přípravných tříd základních škol se bezplatně poskytují základní školní potřeby v hodnotě 500 Kč na žáka za jeden školní rok.“ Je někde určené co je a co není základní školní potřeba, nebo zde lze využít § 164 odst. 1 písm. a) zákona č. 561/2004 Sb., o předškolním, základním, středním, vyšším odborném a jiném vzdělávání (školský zákon), a nechat tak v kompetenci ředitele školy, aby rozhodl?
Do vyúčtování dotace za školní rok 2022/2023 patří i ty náklady předmětného školního roku, jejichž úhrada proběhne až v následujícím školním roce, tj. v 09/2023 (např. mzdy a příslušné odvody). Mohu na dohadnou položku k 31. 8. 2023 zaúčtovat fakturu za účetnictví, která se vztahuje k 08/2023, ale byla vystavena v 09/2023 a uhrazena až v 10/2023? Jedná se o soukromou školu, která obdržela dotaci na provoz z MŠMT.
- Článek
Na září 2024 je plánováno vyhlášení nových výzev OP JAK k předkládání žádostí o podporu zjednodušených projektů – Šablony pro MŠ a ZŠ II a Šablony pro SŠ a VOŠ II, zkráceně Šablony II.
- Článek
V Česku máme 756 podlimitních škol, které nesplňují podmínky počtu žáků na třídu stanovené legislativou. Fungují proto na výjimku. Státu a obcím se nicméně prodraží. Neplatí přitom argument, že podlimitní (málo naplněné) školy přinášejí lepší výsledky. Neexistuje významný rozdíl v opakování ročníků nebo nedokončování ZŠ mezi podlimitními a ostatními školami. Podlimitní školy mají naopak horší zajištění pedagogickým a podpůrným personálem. Devítiročníkové podlimitní ZŠ mají podle zprávy České školní inspekce (ČŠI) dokonce horší průměrné výsledky.
- Článek
Cílem článku je popsat možnosti poskytování příspěvku z tzv. volného přídělu fondu kulturních a sociálních potřeb (dále jen „FKSP“) na různorodá plnění odlišná od stravování zaměstnanců nebo jiných osob a zdůraznit podmínky, při kterých jsou tato plnění osvobozena od daně z příjmů fyzických osob a souvisejících odvodů. Článek je určen pro příspěvkové organizace zřízené obcí a krajem, „státní“ příspěvkové organizace a „veřejné“ školské právnické osoby.1)