Školní poradenské pracoviště

Je potřeba zajistit od zletilých žáků nebo zákonných zástupců nezletilého žáka souhlas s činností školního psychologa zvlášť, nebo stačí požadovat jen souhlas či nesouhlas s činností ŠPP, jehož je školní psycholog součástí? Na naší škole se vyjadřují ...
Vydáno: 27. 3. 20251 minuta čtení
Obětí špatného zacházení se může stát každé dítě. Za špatné zacházení se považuje chování, kterého se vůči dítěti dopouští někdo, koho dítě zná, kdo mu je blízký, kdo o něj má pečovat a chránit ho. Trauma způsobené špatným zacházením může mít vliv nejen na ...
Vydáno: 25. 3. 20251 minuta čtení
Odhaduje se, že v České republice žije kolem 300 tisíc dětí, které by mohly patřit do kategorie ohrožených dětí. Ve Zprávě o stavu péče o ohrožené děti v ČR v roce 20231) to uvedla Iniciativa 8000důvodů ve spolupráci s MŠMT. Podobné odhady počtu dětí ...
Vydáno: 19. 3. 20259 minut čtení
Tento článek navazuje na předchozí články, v nichž jsme reflektovali zkušenosti s pozicí sociálního pedagoga ve školách a školkách Prahy 7 a shrnuli výstupy z Analytické zprávy o rozvoji sociální pedagogiky v Praze 7. Nyní pokračujeme zasazením pozice ...
Vydáno: 19. 3. 202510 minut čtení
Duševní zdraví dětí a dospívajících je stále naléhavějším tématem nejen v rámci rodiny, ale i školního prostředí. Výsledky nedávné studie realizované Národním ústavem duševního zdraví (NUDZ) ve spolupráci s Českou školní inspekcí poukazují na alarmující ...
Vydáno: 19. 3. 20258 minut čtení
Už podruhé se uskutečnil Týden pro wellbeing ve škole. Jedná se o kampaň, jejímž cílem je spojit síly všech, kdo staví na tom, že wellbeing je nutnou podmínkou pro kvalitní učení.
Vydáno: 19. 3. 20258 minut čtení
Pětina plně organizovaných základních škol nemá ve svých lavicích ani jednoho nadaného nebo mimořádně nadaného žáka. U škol jen s prvním stupněm jich je takových celá polovina. Tato zjištění uvádí Česká školní inspekce v tematické zprávě z roku 2022, která ...
Vydáno: 19. 3. 20258 minut čtení
Možnost vyjádřit svůj názor a aktivně ovlivňovat dění kolem sebe je úzce propojená s wellbeingem. Jednou z cest, jak dětem a mladým lidem tuto možnost poskytnout, je komunitní projednávání. Vědomí toho, že mají vliv na dění ve své škole a obci, přispívá k ...
Vydáno: 19. 3. 20255 minut čtení
Stres, stav, kdy se často necítíme příjemně, který nemáme rádi. Stres je přirozenou reakcí organismu na náročné situace a podněty, které vnímáme jako ohrožující nebo zatěžující. U dětí se stres projevuje různými způsoby – od nervozity a nesoustředěnosti až ...
Vydáno: 19. 3. 20258 minut čtení
Počet lidí trpících duševními onemocněními v České republice každoročně roste. Mezi nimi se bohužel nachází i žáci a žákyně základních a středních škol, kteří se potýkají s různými psychickými problémy – od závažnějších poruch, jako jsou úzkosti a deprese, ...
Vydáno: 19. 3. 20258 minut čtení
Velmi často se mluví o šikaně ve školách. Toto rizikové jednání je tématem, kterému je věnována značná pozornost. Nicméně veškerá diskuse se zabývá šikanou mezi žáky. Téměř nikdy se nepřipouští, že by mohlo dojít také k šikaně pedagoga ze strany dětí ...
Vydáno: 19. 3. 20255 minut čtení
Příběh dvou holčiček z mateřské školy začal nenápadně. První varovné signály zachytila jedna z maminek, která shodou okolností pracovala jako sociální pracovnice a jejíž dcera navštěvovala stejné předškolní zařízení. Zanedbanost oblečení dětí, problémy s ...
Vydáno: 19. 3. 20257 minut čtení
Když dítě začne opakovaně vynechávat hodiny klavíru, chodí do hodin výtvarné tvorby často unavené nebo je dlouhodobě patrná změna v jeho chování, nemusí jít jen o běžnou ztrátu motivace. Pedagogové základních uměleckých škol mají díky individuální výuce ...
Vydáno: 19. 3. 20256 minut čtení
Metodika socio-emočního učení nabízí činnosti, které pomohou rozvíjet sebepoznání, empatii, spolupráci i schopnost zvládat náročné situace. Každá kapitola se zaměřuje na konkrétní oblast rozvoje a hravou formou rozvíjí dovednosti, které dětem budou ...
Vydáno: 16. 3. 20251 minuta čtení
Jakým způsobem se má vykazovat pedagogická intervence? PPP nebo SPC žákům relativně odlišně dávají do doporučení pedagogickou intervenci. Jednou je zmíněno zařazení žáka do pedagogické intervence, následně dle možnosti školy v rozsahu 1-2 hodin, někdy ...
Vydáno: 7. 3. 202511 minut čtení
Začátek nového roku je obdobím, kdy se mnozí z nás tradičně pouštějí do novoročních předsevzetí. Všichni víme, že je to ten čas, kdy si slibujeme, že zhubneme, naučíme se nový jazyk nebo strávíme více času s rodinou. Nebo strávíme méně (či více) času ...
Vydáno: 20. 2. 20255 minut čtení
„Paní učitelko, kluci se ve třídě perou…“ Věta, kterou slyšel nejeden pedagog. Konflikty mezi žáky jsou přirozenou součástí jejich sociálního a emočního vývoje. Děti se při nich učí vyjednávat, spolupracovat, zvládat frustraci a hledat kompromisy. Nicméně ...
Vydáno: 20. 2. 20255 minut čtení
Na úvodní text, který se týkal komplexnosti obtíží žáků s vývojovou poruchou jazyka, navázal v předchozím čísle Učitelského měsíčníku článek se zevrubnými informacemi o možných přístupech či pojetích strategií k podpoře porozumění a jazykových kompetencí ...
Vydáno: 20. 2. 202510 minut čtení
V minulém dílu jsem psala o tom, v čem může být skotský vzdělávací systém inspirativní pro ten náš. V dnešní druhé části se na systémovou úroveň podpory škol a zajištění wellbeingu žáků a učitelů podíváme podrobněji. Jak to tedy ve Skotsku funguje? Pojďte ...
Vydáno: 19. 2. 20257 minut čtení
Peer (vrstevnická, žákovská) mediace láká na širokou škálu přínosů pro žáky a studenty, učitele i vedení školy. Funguje, pokud je na ni kultura školy (lidé i procesy) připravená. Někdy je vhodnější začít na nižším, stále však užitečném i náročném stupni – ...
Vydáno: 19. 2. 202515 minut čtení

Poznámka k dokumentu