Školní družina
- Článek
Znáte dubánky? Jsou to malí žaludoví panáčci, kteří žijí v dubových lesích, pomáhají přírodě, a protože jsou strašně zvědaví, pozorují lidi a snaží se je napodobovat.
- Článek
Podzimní tvoření je skvělou příležitostí k tomu, abychom děti naučili něco o ročních obdobích. Podzim je nádherným obdobím roku, který nás obdaruje nejen sklizněmi a deštěm, ale také dechberoucími barevnými scenériemi. Využijte tedy tuto podzimní sezónu s dětmi na maximum a dopřejte si prostor ke kreativním aktivitám.
- Článek
Materiál obsahuje 12 vánočních aktivit a her do třídy vhodných do předvánoční družiny nebo k třídnímu posezení před vánočními prázdninami.
- Článek
Jitka Kvasničková pracovala 10 let jako zástupkyně pro školní družinu na Základní škole Bohumila Hrabala v Praze, kde se starala o 15 oddělení s celkovou kapacitou 450 účastníků. Jak to tak ale bývá, situace se změnila a ona se rozhodla odejít a začít někde jinde. Konkrétně na Základní škole Litvínovská 500 v Praze na Proseku, kde společně s novým panem ředitelem, opět ve stejné funkci zástupkyně, začíná nový školní rok 2024/2025.
Od 1. 9. 2024 ředitel může účastníkovi družiny nebo klubu snížit výši úplaty nebo ho od úplaty osvobodit, jestliže splní jednu z podmínek: a) účastník nebo jeho zákonný zástupce je příjemcem opakujících se dávek pomoci v hmotné nouzi podle zákona o pomoci v hmotné nouzi, b) účastníkovi nebo jeho zákonnému zástupci náleží zvýšení příspěvku na péči podle zákona o sociálních službách, nebo c) účastník svěřený do pěstounské péče má nárok na příspěvek na úhradu potřeb dítěte podle zákona o státní sociální podpoře d) účastník družiny má nárok na přídavek na dítě podle zákona o státní sociální podpoře. Lze ve vnitřním předpise stanovit, že v bodě a-c lze snížit o 100 % a v bodě d) např. o 50 %, nebo pojem snížit a osvobodit je rovnocenný a je jen další nepřesností z dílny MŠMT?
Kapacitu školní družiny máme 150 dětí. Ve škole máme nově přípravnou třídu (15 dětí). Můžeme je počítat mezi ostatní žáky školní družiny? Dále máme pro velký zájem ve školní družině sdílená místa, tzn. více dětí než je kapacita, ale abychom nepřekročili denní kapacitu 150, tak děti na sdílených místech nechodí více než 3 dny v týdnu. Můžete nám poradit, jak počítat Phmax a jak se vypořádat s výkaznictvím?
Naše vychovatelka školní družiny má zájem vést placený kroužek keramiky pro některé žáky školní družiny, který by se konal v rámci její přímé činnosti. Rádi bychom věděli, zda je toto možné v rámci právních předpisů a jaké by byly případné podmínky nebo omezení, které bychom museli dodržet.
- Článek
S nástupem nového školního roku se snažíme trávit co nejvíce času venku. I tam můžeme tvořit a malovat s dětmi. Pokud hledáte inspiraci na venkovní aktivity, dnes vám mimo jiné přináším tipy na společné vyrábění na školní zahradě či dvorku.
- Článek
Je tu září, čas návratů dětí do tříd, učitelů do kabinetů a zkrátka každého na své místo. Pro někoho je zlomový první leden, pro lidi pracující ve školství je to právě září. Ve vzduchu je cítit nervozita a trochu zmatek, než si vše "sedne". Rodiče jsou rádi, že se jim ruce trochu rozvážou, a budou mít o starost méně. V družinách se ale vše připravuje na školní rok, aby následující měsíce probíhaly co nejklidněji.
- Článek
Cíťa: Proč svět nutně potřebuje citlivé introvert(k)y Lenka Blažejová Mgr. Martina Cienciala předškolní a volnočasový pedagog, wellness specialista 2022 Cíťa je velmi vtipně, přesto trefně a s lehkostí podané...
- Článek
Dnešní, sedmá část našeho seriálu o vychytávkách ve školní družině by podle ustálené "šťastné sedmičky" měla být částí veskrze optimistickou. Jenže ona to tak docela pravda nebude, protože české školství financemi příliš neoplývá a ve školní družině, jak jsem byla často svědkem, to platí dvojnásob. Ale dost pesimismu a pojďme se podívat, jak do školní družiny peníze dostat a na co je efektivně využít.
- Článek
Činnost družiny je určena přednostně pro žáky prvního stupně základní školy. K pravidelné denní docházce lze přijímat i děti z přípravných tříd základní školy nebo přípravného stupně základní školy speciální, žáky druhého stupně základní školy, žáky nižšího stupně šestiletého nebo osmiletého gymnázia nebo odpovídajících ročníků osmiletého vzdělávacího programu konzervatoře. K pravidelné denní docházce nemohou být přijati žáci, kteří jsou přijati k činnosti klubu.
- Článek
Cílem článku je vyzdvihnout a okomentovat podstatné úkoly spojené s řízením školní družiny nebo školního klubu v 1. pololetí školního roku 2024/2025. Jednotlivé situace a aktivity se vztahují na školní družiny a školní kluby zřízené státem, krajem, obcí nebo svazkem obcí (dále jen "veřejné"), soukromé i církevní. Jestliže se činnost týká pouze školních družin nebo školních klubů určitého zřizovatele, je tato skutečnost uvedena.
Od 1. ledna 2024 došlo v souvislosti s novelou § 123 odst. 4 zákona č. 561/2004 Sb., o předškolním, základním, středním, vyšším odborném a jiném vzdělávání (školský zákon), ve znění pozdějších předpisů, ke změnám pravidel při stanovení úplaty v mateřských školách, školních družinách a školních klubech zřizovaných státem, krajem, obcí nebo svazkem obcí.
Může mít vychovatelka smlouvu na vychovatelku bez ohledu na to, zda pracuje v ŠD či v ŠK v církevní škole, nebo musí mít pracovní smlouvy dvě, jednu na ŠD a druhou na ŠK? Můžeme od nějaké odpolední hodiny promíchat žáky družinové s klubovými, opět v církevní škole?
- Článek
Prázdninové tvoření s dětmi bude hravé a barevné. Letní měsíce jsou plné slunce, radosti a příležitostí pro kreativní dobrodružství s dětmi. Připravila jsem si pro vás hned několik tipů na kreativní tvoření s dětmi právě v tomto období. Vyrábějte a inspirujte se nápady na výrobky z ruliček od toaletního papíru, na krásné dárky z hlíny nebo starých časopisů.
- Článek
Proč chodit ven s dětmi celý školní rok? Jak a co nás může vylákat ven? Nechte se inspirovat dny, které táhnou ven. Napojte se společně s dětmi na rytmus přírody a tvořte, objevujte, žasněte venku. Každý den je dobrý na to vyrazit ven. Vyberte si, který den láká právě vás!
- Článek
Asi nikdo nepochybuje, že zpětná vazba je důležitá. Poukazuje na to, co se podařilo, a upozorňuje samozřejmě i na oblasti, které se musí zlepšit. Pro zajištění zpětné vazby je potřebné vybrat vhodné nástroje i najít si čas na její realizaci. A tady narážíme v rámci školní družiny na jeden velký problém, kterým jsou právě zmiňované časové možnosti vás, vedoucích vychovatelek. Jako vedoucí pracovníci máte podle zákoníku práce přímo povinnost kontrolovat práci svých podřízených. Jak to tedy udělat?
- Článek
V mnoha družinách fungují kroužky Kuchtík zaměřené na vaření, jejichž cílem je naučit děti postupy a přípravy receptů jednoduchých jídel. Zaměřují se na přípravu zdravějších pokrmů. Učí se škrábat, loupat, strouhat, míchat, stolovat, uklízet, mýt nádobí a osvojovat si hygienické návyky v kuchyni a další dovednosti. Kroužky tohoto typu bývají mezi mladšími žáky velmi oblíbené. Tento příspěvek není návodem na organizaci kroužku vaření a ani receptářem na vybrané pokrmy. Je to malé připomenutí vybraných aktivit, které lze uskutečnit v družině bez zázemí kuchyňky nebo neveliké zálibě paní vychovatelky ve vaření s třiceti dětmi.
- Článek
Platový tarif zpravidla tvoří největší část platu zaměstnance. Rozhodujícím pro jeho správné určení je korektní zařazení zaměstnance do platové třídy. V tomto článku popíšu, jak postupovat při zařazení zaměstnance do platové třídy.