Školní stravování
Jsme základní škola, která vaří denně cca 800 obědů. Ve vnitřním řádu školní jídelny je stanoveno, že nevyzvednuté obědy v daný den jsou přednostně na konci stravovací doby nabídnuty jako přídavek žákům, kteří mají zájem. Dále je v řádu stanoveno, že pokud nejsou vydány nevyzvednuté obědy žákům z důvodu jejich nezájmu, je možno prodat oběd či jeho část formou zbytkového obědu za sníženou cenu. Také platí, že zbytkový oběd si nemůže koupit zaměstnanec ani žák, pokud v daný den nemá zaplacen svůj oběd. V rámci kontrolní činnosti nám bylo sděleno, že škola nesmí žádný „zbytkový“ oběd prodat, ale musí dané jídlo dát do odpadu. Jaký je správný postup, který odpovídá platné legislativě?
- Článek
Připravili jsme pro naše strávníky týden italské kuchyně. Chtěli jsme v našem pestrém jídelníčku udělat ještě další změnu, a to právě v podobě představení cizí kuchyně. Jídla cizích kuchyní zařazujeme do jídelníčku běžně, ale tentokrát jsme se rozhodli jít cestou celotýdenního jídelníčku.
- Článek
Práce ve školní jídelně je opravdu nelehká. Vzhledem k tomu, že stravování dětí, žáků a studentů ve školních jídelnách probíhá po většinu kalendářního roku a má dopad na více faktorů než jen na naplněný žaludek, není divu, že je školní stravování svázáno mnoha předpisy. Je pak právě na vedoucích školních jídelen, aby se v množství právních předpisů uměli vyznat a dovedli je správně aplikovat v praxi. Právě k tomu jim slouží řada vzdělávacích aktivit pořádaných odborem školství Krajského úřadu Pardubického kraje v čele s celodenní pracovní poradou.
- Článek
V Kutné Hoře se v srpnu po 20 letech setkali vedoucí školních jídelen z regionu. Do městské knihovny je pozvalo Centrum podpory vzdělávání Kutnohorsko (CPV), které zde usiluje o rozvoj škol, včetně nepedagogické podpory.
- Článek
Projekt „Dětiketa - etiketa pro děti“ přináší výuku společenského chování přímo do českých škol. Autorka programu Ilona Křížková na následujících řádcích hovoří s garantem Ladislavem Špačkem o jeho významu, potřebě začlenění etikety do školních vzdělávacích programů a důležitosti správného stolování nejen ve školních jídelnách.
- Článek
V jídelníčcích (nejen školních) jsou zastoupeny kombinace rostlinných i živočišných zdrojů potravin. Čím rozmanitější strava, tím více potřebných živin tělu doplníme. Pestrost jídelníčku zajišťují obiloviny, luštěniny, ovoce, zelenina a maso - zpravidla drůbeží, vepřové a hovězí. Z hlediska zdravé výživy bývá vedle vyšší konzumace ryb doporučováno také maso z divoce žijících zvířat. Zvěřina obsahuje minimum tuku, velké množství bílkovin, vitamínů a minerálů. V následujícím seriálu se můžete inspirovat recepty z různých druhů zvěřiny.
- Článek
Období kolem svátku svatého Martina bývá spojováno s prvními mrazíky a sychravým počasím. Podzim již sklidil svou úrodu na stromech a polích a příroda se chystá na zimu. Tento čas láká trávit chvíle častěji v teple, v pospolitosti rodiny a přátel. K tomu přijde vhod svatomartinské hodování, které bývalo v dřívějších dobách nejbohatším za celý rok, krátce po něm pak následovalo období adventního půstu. Ke svatomartinské huse patří také výborné víno a svatomartinské rohlíčky, tak si nechme chutnat.
- Článek
Obecně je známo, že přírodní zdroje je nejlepší využívat na jaře, kdy je příroda v plné síle. Přestože je tu však podzim, příroda kolem nás má stále co nabídnout. V podzimním čase už to, co nalezneme, nemusí být tolik bohaté na živiny, přesto z ní můžeme čerpat. A využívat přírodních zdrojů můžeme dokonce i v zimě - při správně zvoleném způsobu konzervace a uchování jednotlivých darů lesa. Pomohou se zdravotními neduhy nebo jako prevence případného onemocnění.
- Článek
Polévky bývají v mnoha domácnostech stálou součástí oběda. Už babičky nás učily, že polévka je grunt. Pokud ale polévku doplníme krutony, opečeným toustem nebo zahustíme bramborami, může se stát i hlavním chodem nebo večeří. Polévky zajišťují pravidelný přísun tekutin. Bývají lehce stravitelné, zejména pro děti, rekonvalescenty a osoby trpící nechutenstvím. Mají různou výživovou hodnotu, záleží na tom, z čeho a jak je připravíme.
- Článek
Po dlouhou dobu zákon o zdravotních službách1) obsahoval mimo jiné požadavek, aby fyzické osoby ve stravovacích službách měly zdravotní průkaz. Zdravotní průkaz před zahájením činnosti vydával registrující poskytovatel zdravotních služeb v oboru všeobecné praktické lékařství nebo v oboru praktický lékař pro děti a dorost nebo poskytovatel pracovnělékařských služeb.
- Článek
AHOJ PODZIME! Těším se na ty houby na kmíně. A taky na ten svěží větřík, asi už budu potřebovat svetřík. Na tu pestrou paletu, kde lístky tančí za letu. A na to krásné útulno, když je venku pošmourno. Chladné měsíce roku jsou tady. Čas zvolnit, zpomalit a podpořit se hlavně zevnitř. Způsobů, jak to udělat, abychom se i se změnou sezóny cítili stále dobře a příjemně, je hned několik. Kromě pohybu, dostatečného času na odpočinek a spánek, pobytu v přírodě i s těmi, které máme rádi, a dělání toho, co nás baví, je to mimo jiné i strava.
- Článek
V jídelníčcích (nejen školních) jsou zastoupeny kombinace rostlinných i živočišných zdrojů potravin. Čím rozmanitější strava, tím více potřebných živin tělu doplníme. Pestrost jídelníčku zajišťují obiloviny, luštěniny, ovoce, zelenina a maso - zpravidla drůbeží, vepřové a hovězí. Z hlediska zdravé výživy bývá vedle vyšší konzumace ryb doporučováno také maso z divoce žijících zvířat. Zvěřina obsahuje minimum tuku, velké množství bílkovin, vitamínů a minerálů. V následujícím seriálu se můžete inspirovat recepty z různých druhů zvěřiny.
- Článek
Proč zařadit houby do našeho jídelníčku? Houby jsou vhodné nejen jako zdroj výživy, ale obsahují také řadu látek, které slouží jako prevence mnoha civilizačních i infekčních chorob (působí například proti nádorovým onemocněním, cukrovce, kardiovaskulárním nemocem, virovým onemocněním), zvyšují imunitu a snižují hladinu cholesterolu. V houbách najdeme vitamíny (provitamín A, vitamín B), minerály (draslík, vápník, hořčík a železo), vlákninu, bílkoviny.
- Článek
Navazujeme předposledním příspěvkem na předchozí čísla Speciálu pro školní jídelny, kde jsme vám nabídli informace týkající se provedeného dotazníkového šetření odboru školství Krajského úřadu Pardubického kraje - úvodník, kompilaci dotazníkového šetření, první, druhou, třetí a čtvrtou skupinu otázek.
- Článek
Přibývá dětí, ale i dospělých, kteří mají problémy s konzumací živočišného mléka ať už z důvodu nesnášenlivosti, nebo alergie na nějakou z jeho složek. Je tedy potřeba mléko v jídelníčku nahradit. Možností máme hned několik. V dnešní době nemusíme nutně chodit do specializovaných obchodů, základní sortiment nabízí už supermarkety. Stačí si vyzkoušet oblíbenou značku a pak najít ideální příchuť. Pokud nám záleží na kvalitě a čerstvosti, můžeme si takový rostlinný nápoj připravit i sami. A o tom bude dnešní článek.
- Článek
Osobní příplatek je složkou platu, která obecně ve školství není na rozdíl od odměn významně využívána. V tomto článku popíšu, za jakých podmínek může být osobní příplatek přiznán, odebrán a jaká je jeho maximální výše.
- Článek
Vedoucí školní jídelny předložila přeplatky za stravné (některé jsou starší dvou let), které si strávníci nevyzvedli v hotovosti a nemáme je ani kam vrátit (neznáme číslo účtu, adresu atd.). Jak máme postupovat ohledně těchto přeplatků z hlediska účtování atd.?
- Článek
Má student pedagogické školy nárok v době konání své povinné praxe ve škole na dotovanou stravu?
- Článek
Cílem článku je shrnout důležité činnosti školní jídelny v průběhu 1. pololetí školního roku 2024/2025. Některé z činností lze analogicky vztáhnout i na činnost jiných zařízení školního stravování (výdejny a vývařovny).
- Článek
Přichází doba vysokých teplot, a tak i zvýšená potřeba pitného režimu. Obzvlášť u dětí je často těžké ohlídat dostatečný příjem tekutin. Pomoci nám mohou potraviny, které obsahují vysoký podíl vody. Hydrataci lze zajistit nejen skrze pitný režim, ale i pomocí běžných potravin.