Komunikace se zákonnými zástupci žáka
- Článek
Kolem 15 procent rodičů se nezúčastňuje třídních schůzek. Jedním z hlavních důvodů je neefektivní časová organizace setkávání s učiteli. Většina by uvítala možnost rezervovat si schůzku na přesný čas. Některé školy v Česku proto začínají využívat rezervační systémy, které časovou náročnost nejen třídních schůzek snižují. Při jakékoli školní akci navíc výrazně usnadňují administrativní práci učitelům. S Ondřejem Šibravou a Pavlem Ivonem, tvůrci rezervačního systému Reservando, jsme si přesně o tomto tématu povídali.
- Článek
V přechozích číslech časopisu Školní poradenství v praxi jsme vám představili metodické materiály pro školy k tématu násilí na dětech, týrání, zneužívání a zanedbávání žáka. Jednalo se o příručku s názvem „Týrané zneužívané a zanedbávané dítě ve škole – doporučené postupy pro pracovníky škol“ a související stejnojmennou přílohou metodického doporučení MŠMT k primární prevenci rizikového chování. V tomto článku pokračujeme s vybranými otázkami týkajícími se komunikace v situacích podezření na žáka ohroženého týráním, zneužíváním, zanedbáváním či domácím násilím.
- Článek
Školy poskytují informace téměř každý den. V první části článku autoři ukazují, že:
Jak postupovat v případě, pokud žák přerušil studium na SŠ a po ukončení přerušení nejeví o další studium zájem a nekomunikuje? Jaké má škola v takové chvíli možnosti?
- Článek
Ředitel naživo je dvouletý akreditovaný vzdělávací program pro dvojice/trojice z vedení škol. Je určen pro ředitele základních a středních škol a jejich zástupce, kteří mají motivaci pracovat na tom, aby se děti v jejich školách učily naplno a s radostí, a chtějí své zkušenosti sdílet. V sérii rozhovorů si budeme v tomto školním roce povídat s absolventy programu o využití získaných znalostí a dovedností ze vzdělávacího programu v životě školy. V dnešním rozhovoru se zaměříme na zavádění triád, tedy setkávání učitel – žák – rodič.
- Článek
Propojení rodiny a školy představuje spojení dvou zásadních sfér, které mají významný vliv na vývoj dětí. Vzájemný respekt, aktivní dialog a efektivní spolupráce mezi rodiči, jejich dětmi a školou jsou základními pilíři pro rozvoj a vzdělávání. Tato synergie posiluje důvěru mezi všemi zúčastněnými stranami a zároveň podněcuje radost z vyučování a učení se. Pojďme se společně podívat, jak komunikaci co nejlépe nastavit ve prospěch dětí.
- Článek
Děti se dnes hýbou bohužel čím dál méně, což potvrzují mnohé průzkumy. Proto je tu projekt „Hýbeme se s NOTÝSKEM“, který to chce změnit. Jeho cílem je podpořit u dětí přirozenou radost z pohybu, posílit jejich fyzické zdraví a pomoci jim vytvořit si pevný základ pro aktivní a zdravý životní styl.
- Článek
Na Lince pro rodinu a školu 116 000 jsme vedli mnoho hovorů s pedagožkami z MŠ, které nám mezi jiným sdělily, jak jsou někdy vyčerpávají rozhovory s rodiči svěřených dětí. Společným jmenovatelem těchto hovorů je přitom opakované a dlouhodobé zasahování do jejich pedagogických kompetencí právě ze strany rodičů. Tuto situaci není možné jedním článkem napravit, je v něm ale možno předat tipy ze školek, kde se s ní vypořádávají vesměs úspěšně.
Když věnujete čas důkladné přípravě, dovede vás to k vyšší sebejistotě a menší nervozitě.
Přesvědčivé vystupování je základ. Je to dovednost, která se dá trénovat.
- Článek
V profesi učitele je klíčové nejen podporovat žáky, ale také efektivně spolupracovat a komunikovat s rodiči. To není nic nového, co by čtenáři už neznali. Přesto mě při cestách po školách v České republice překvapuje rozdílný přístup jednotlivých škol a pedagogů. Proto bych rád napsal několik řádků o tom, co vnímám jako podpůrnou službu.
Najděte správný tón hlasu, který je příjemný jak pro vás, tak pro posluchače.
- Článek
„Mám takovou teorii. Když se obklopíte rodiči, kteří vám fandí, vytvoříte si kolem sebe bariéru a nedostanou se k vám rodiče, kteří vám třeba zas tak úplně nefandí. A když s nimi navážete vztah, jde pak všechno úplně jinak, než když jednáte jen z pozice moci,“ říká Matěj Žák, ředitel česko-anglické školy Victoria School v Klánovicích. Školy, kde jsou rodiče vítáni - i proto mají stejnojmennou certifikaci od Řízení školy. Jaké aktivity s rodiči realizují? A vyplácí se tykat si s nimi? Nejen na to jsme se zeptali pana ředitele v našem rozhovoru.
- Článek
Jak to chodí v mateřské škole, která upustila od přemíry memorování písniček a básniček? Proč se raději zaměřují na silné stránky dětí? A jak jim certifikace Rodiče vítáni pomáhá s plánováním rozvoje osobností dětí ve spolupráci právě s rodinou? Nejen o tom jsme si povídali s Otakarem Kolářem, ředitelem Mateřské školy Synkova 24 v Brně. „Z naší zkušenosti vidíme, že funkční komunikace a spolupráce s rodiči je opravdovým základem kvalitní výchovně vzdělávací práce s dětmi. Dosáhli jsme bodu, kdy vnímáme rodiče jako partnery, a proto se s nimi snažíme od začátku budovat atmosféru důvěry a oboustranného respektu.“
- Článek
Mateřská škola je jediným druhem školy a školského zařízení, kde se učitelé potkávají s rodiči dětí zpravidla 2x denně. Tato skutečnost vytváří podmínky pro úzkou a kvalitní oboustrannou spolupráci. Oblast této spolupráce je velká proměnná, každý rok se sejdou v mateřské škole jiní rodiče se svými specifickými možnostmi i motivací a záleží na ředitelích a učitelích každé konkrétní školy, jakými směry spolupráci s rodiči rozvinou. Prostřednictvím následujícího seriálu nabízíme inspiraci, jakým způsobem můžeme ke spolupráci využít různé profese a zájmy rodičů.
- Článek
Svěření do střídavé péče je zcela běžné. Stejně tak je běžné, že i v tomto případě bydlí rodiče na vzdálených místech a vzdělávání v jedné škole není reálně možné. Zákon č. 561/2004 Sb., o předškolním, základním, středním, vyšším odborném a jiném vzdělávání (školský zákon), ve znění pozdějších předpisů, návod nenabízí.
- Článek
Základní škola a Mateřská škola Kyjov-Bohuslavice byla podle historických pramenů založena snad už někdy kolem roku 1770. Těžko říci, jaká atmosféra v ní panovala tenkrát, teď je přátelská a otevřená, o čemž se přesvědčí každý, kdo se třeba jen na chvíli setká s paní ředitelkou, Jovankou Rybovou. V rámci certifikátu Rodiče vítáni jsme si spolu povídaly o tom, proč vnímá ona i kolegové komunikaci směrem k rodině jako důležitou, jak přistupují k dětem nebo co by si pro školu přála, kdyby náš rozhovor četl nějaký štědrý donátor.
- Článek
V mateřských školách je kvalita spolupráce s rodinami dětí primárně ovlivňována jejich vzájemným vztahem a komunikací. Efektivní komunikace je v tomto případě stěžejní. Učitelé by proto měli disponovat potřebnými kompetencemi a preferovat partnerský přístup. Do popředí v tomto případě vstupují jejich osobnostní předpoklady a profesionální přístup vycházející z odbornosti i praxe.
- Článek
Jak to chodí v mateřské škole, která upustila od přemíry memorování písniček a básniček? Proč se raději zaměřují na silné stránky dětí? A jak jim certifikace Rodiče vítáni pomáhá s plánováním rozvoje osobností dětí ve spolupráci právě s rodinou? Nejen o tom jsme si povídali s Otakarem Kolářem, ředitelem Mateřské školy Synkova 24 v Brně. „Z naší zkušenosti vidíme, že funkční komunikace a spolupráce s rodiči je opravdovým základem kvalitní výchovně-vzdělávací práce s dětmi. Dosáhli jsme určitého bodu, kdy vnímáme rodiče jako partnery, a proto se s nimi snažíme od začátku budovat atmosféru důvěry a oboustranného respektu.“