Pedagogické vedení

Učitelská profese je považována za zodpovědnou, náročnou a často vyčerpávající. Vysoké pracovní tempo a neustále se měnící i narůstající pracovní nároky, spolu s limitovanými individuálními možnostmi je zvládat, patří k hlavním důvodům, proč někteří ...
Vydáno: 19. 3. 202510 minut čtení
Chce-li ředitel školy vést své kolegy k trvalému rozvoji dovedností, musí v prvé řadě rozvíjet sám sebe. Akademie Libchavy nabízí sebezkušenostní výcviky pro vedoucí pracovníky škol – ředitele a zástupce – už 12 let. Cílem uceleného know-how dlouhodobých ...
Vydáno: 19. 3. 202511 minut čtení
V profesním i osobním životě se často ocitáme v situacích, kdy uděláme chybu. Někdy jde o drobné přešlapy, jindy o větší omyly, které mohou ovlivnit ostatní lidi nebo celý projekt. Klíčovou otázkou ale není to, zda chybu uděláme – protože dříve či později ...
Vydáno: 19. 3. 202518 minut čtení
Ředitel naživo je dvouletý akreditovaný vzdělávací program pro dvojice/trojice z vedení škol. Je určen pro ředitele základních a středních škol a jejich zástupce, kteří mají motivaci pracovat na tom, aby se děti v jejich školách učily naplno a s radostí, a ...
Vydáno: 19. 2. 20259 minut čtení
Manažer, statutár, nebo pedagogický lídr? Čeští ředitelé a ředitelky škol mají jasno – smysl své role vidí v pedagogickém vedení, kterému chtějí věnovat více času. Shodují se na tom, že pedagogický leadership je klíčem pro kvalitní vedení školy. Ukazuje to ...
Vydáno: 19. 2. 20254 minuty čtení
Jak je ředitelkám a ředitelům ve školních týmech? A není těch rolí na jednoho příliš?
Vydáno: 19. 2. 20257 minut čtení
V minulých dvou částech našeho seriálu jsme se věnovali spolupráci – ať už se týkala rodičů, nebo byla zaměřená na žáky. V dnešním díle se podíváme na vztah třídního učitele k zaměstnancům školy. A hlavně na to, co všechno může pro navození kvalitní ...
Vydáno: 19. 2. 20257 minut čtení
Cesta k úspěchu není téměř nikdy hladká. Pokud usilujete o něco hodnotného, můžete se vsadit, že to nebude snadné. Abyste uspěli, potřebujete neotřesitelnou víru ve svůj cíl a ve svou schopnost ho dosáhnout. Navzdory veškerému úsilí se ale někdy věci ...
Vydáno: 19. 2. 202521 minut čtení
Tato studie realizovaná organizací Učitel naživo ve spolupráci s analytickým ústavem STEM ukázala, že čeští ředitelé a české ředitelky základních a středních škol vnímají pedagogický leadership jako klíčovou součást své role. V realizaci jim však brání ...
Vydáno: 12. 2. 20251 minuta čtení
Dne 22. 11. 2024 proběhlo v Kampusu Hybernská v Praze první Setkání inspirativních ředitelů a ředitelek. Společně s více než třemi desítkami osobností z řad ředitelů a ředitelek jsme měli možnost sdílet příběhy škol z celé republiky (mj. Frýdek-Místek ...
Vydáno: 20. 1. 20254 minuty čtení
Otevřené hodiny a hospitace jsou v 6. ZŠ Cheb vedeny s cílem podpořit růst učitelů a zvýšit efektivitu výuky, což má přímý dopad na kvalitu vzdělávání žáků. Jako vedení školy si uvědomujeme, že hospitační činnost může být silným nástrojem pro rozvoj ...
Vydáno: 20. 1. 20257 minut čtení
V listopadu proběhlo krásné a inspirativní setkání ředitelů a ředitelek, kteří se v loňském roce zapojili do soutěže Ředitel/ka roku 2024 – Ředitel/ka budoucnosti. Setkání na žádost samotných ředitelů a ředitelek z celé republiky upořádali Martin Lupa a ...
Vydáno: 20. 1. 20257 minut čtení
Sedíte na hodnoticím pohovoru se svým nadřízeným, který se vám chystá dát negativní zpětnou vazbu. Nejprve vás však uklidní pochvalou za jiný aspekt vaší práce. Poté přejde ke skutečnému účelu setkání – kritice. Nakonec pohovor uzavře dalším pozitivním ...
Vydáno: 20. 1. 202517 minut čtení
K dosažení wellbeingu v českém školství nestačí pouze úsilí jednotlivých škol. Nutně potřebujeme spolupráci hlavních aktérů školského systému, včetně Ministerstva školství, mládeže a tělovýchovy. Je zásadní, abychom cítili sounáležitost se společnými kroky ...
Vydáno: 20. 1. 20254 minuty čtení
S Mgr. Petrou Tabákovou, ředitelkou Katolické mateřské školy sv. Klimenta v Praze, jsme se setkaly v rámci obhajoby její bakalářské práce s tématem Role ředitele církevní mateřské školy v prevenci konfliktů se zákonnými zástupci dětí. Musím říci, že mě ...
Vydáno: 20. 1. 20254 minuty čtení
Paní Alžběta Černá je ředitelkou ZUŠ v Polici nad Metují. V letošním roce ukončila své bakalářské studium a úspěšně obhájila bakalářskou práci s názvem Specifika hospitační činnosti v ZUŠ. A právě o této práci, a nejen o ní, bude následující rozhovor.
Vydáno: 20. 1. 20256 minut čtení
Konec kalendářního roku je často spojován s bilancováním a nastavováním různých předsevzetí. Dobrat se ale co nejpravdivějšího obrazu toho, jak jsme na tom (a co s tím), vyžaduje umět si klást správné otázky.
Vydáno: 20. 1. 20259 minut čtení
Kanadská provincie Ontario je daleko a mohlo by se zdát, že nás z hlediska našeho školství nemusí příliš zajímat. Ontario je ovšem jedním z výrazných příkladů úspěšných školských reforem, které vedly k pozoruhodným vzdělávacím výsledkům žáků, k velmi nízké ...
Vydáno: 16. 12. 20244 minuty čtení
Jaké cíle jste si předsevzali do nového roku? Růstové cíle by měly být navrženy tak, aby podporovaly nejen dosažení konkrétního výsledku, ale také radost z cesty, která k němu směřuje. Důležité nejsou jen velké milníky, ale hlavně ty malé, postupné kroky ...
Vydáno: 16. 12. 202418 minut čtení
Ředitel naživo je dvouletý akreditovaný vzdělávací program pro dvojice / trojice z vedení škol. Je určen pro ředitele základních a středních škol a jejich zástupce, kteří mají motivaci pracovat na tom, aby se děti v jejich školách učily naplno a s radostí, ...
Vydáno: 16. 12. 20249 minut čtení

Poznámka k dokumentu