Bezpečnost v kyberprostoru

Víte, co všechno patří do kybernetické bezpečnosti ve škole? A jak předejít všem možným rizikům kyberhrozeb? Národní pedagogický institut má až do konce roku 2025 pro učitele zdarma širokou škálu podpory i v oblasti kyberprevence a kyberbezpečnosti. Můžete ...
Vydáno: 19. 3. 20255 minut čtení
V našem pravidelném článku zaměřujícím se na problematiku kyberpsychologické praxe ve školním prostředí se budeme tentokrát věnovat dotazu ohledně sdílení sexuálních obsahů mezi spolužáky. Pokud byste měli vlastní otázku týkající se digitálního světa a ...
Vydáno: 18. 11. 20248 minut čtení
Každý z nás se ve virtuálním prostoru někdy setkal s negativními komentáři k článku, videu nebo fotografii. Možná jste byli dokonce svědky nenávistného obsahu, který podporoval a šířil nenávist vůči určitému uživateli nebo skupině lidí. A dokonce se vám ...
Vydáno: 21. 10. 20246 minut čtení
V minulém čísle Učitelského měsíčníku jsme se seznámili s úvodem do kyberpsychologie a nabídli prostor pro sdílení nejrůznějších situací i s návrhy řešení. Dnes se podíváme na první dotaz, týkající se focení učitelů žáky a sdílení těchto fotografií na ...
Vydáno: 22. 9. 20248 minut čtení
Fenomény dnešní doby – internet a digitální technologie – se staly nedílnou součástí našich životů. Už u nejmenších dětí vídáme mobilní telefony a tablety a ty starší se v turbulentním online prostředí pohybují mnohdy lépe než my. Rostou do světa, ve ...
Vydáno: 19. 8. 20245 minut čtení
Zkazky, že antivirové firmy píšou viry, aby si tím zajistily odbyt svých produktů, je podle IT expertů KYBcastu pod Národním pedagogickým institutem mýtus. „Sami jsme měli hromadu práce, proč bychom si ji ještě přidělávali?“ usmívá se Pavel Matějíček ...
Vydáno: 22. 4. 20244 minuty čtení
Já vím, je to ne zrovna uctivý titulek, není však myšlen nijak negativně. Ve své praxi pověřence a lektora procházím celou řadu škol, a protože si docela potrpím na různorodé sice nevalidní, ale přeci jen sumáře, všímám si, že se v diskuzích občas ukazuje, ...
Vydáno: 20. 2. 20244 minuty čtení
„Umělé inteligence (AI) není potřeba se bát, ale měli bychom se mít na pozoru, k čemu ji kdo používá. Stejně jako dynamit totiž může mít pozitivní i negativní vliv,“ říká IT expert a středoškolský pedagog Václav Maněna. V rozhovoru popisuje, jak k nové ...
Vydáno: 20. 2. 20248 minut čtení
Digitální technologie jsou často diskutovaným tématem ve školách. Ať už se jedná o mobilní telefony žáků, využívání aplikací ve výuce nebo novou informatiku. Tématem, které se k digitálním technologiím neodmyslitelně váže, je kybernetická bezpečnost, která ...
Vydáno: 23. 10. 20235 minut čtení
ChatGPT (Chat Generative Pre-Trained Transformer) je jazykový model založený na umělé inteligenci (AI) vyvinutý společností OpenAI. Vyznačuje se tím, že uživatelům umožňuje vylepšovat a řídit konverzaci tak, aby dosáhla požadované délky, formátu, stylu a ...
Vydáno: 29. 8. 2023
Zjednodušená charakteristika digitálního wellbeingu říká, že jde o takové používání technologií, kdy je nám s nimi po psychické a sociální stránce dobře. Pokud si ovšem představím žáka zabraného do online hry, v níž se mu daří, jak vypíná počítač dlouho po ...
Vydáno: 22. 8. 202311 minut čtení
Důležitá otázka pro ředitele školy: Jak rozvíjet kyberbezpečnostní pozici organizace?
Vydáno: 22. 8. 20236 minut čtení
Důležitá otázka pro ředitele školy: Jaké hledat technologie, abychom v informační bezpečnosti účinně pokryli to podstatné?
Vydáno: 22. 5. 20238 minut čtení
Změny za období květen 2023 PhDr. Mgr. Monika Puškinová Ph.D. specialista na školskou legislativu;www.monikapuskinova.cz Sbírka zákonů Zdroj: www.mvcr.cz Vyhláška č. 102/2023 Sb., kterou se mění vyhláška č. 101/2022 Sb., o...
Vydáno: 22. 5. 20236 minut čtení
Ve Speciálu pro MŠ 6/2022 jste se mohli dočíst o projektu Kyberpohádky. Od té doby jsme nejen dokončili pilotní projekt, do kterého se zapojilo 11 mateřských škol z celé České republiky, ale zorganizovali jsme i několik setkání pro děti a učitele a ...
Vydáno: 22. 5. 20232 minuty čtení
Čtvrtá důležitá otázka pro ředitele školy: Jak se můžeme bránit hackerským útokům a jejich dopadům?
Vydáno: 18. 4. 20238 minut čtení
Není dne, abychom se na síti nesetkali s případy úniků dat… a následně financí. Nejde jen o jednotlivce, naivní a opuštěné dámy, ale dnes již i o zkušené ředitele i ředitelky různých firem, podnikatele, privátní lékaře, ale samozřejmě i vedení škol.
Vydáno: 18. 4. 20235 minut čtení
Třetí důležitá otázka pro ředitele školy: Jak vypadá hackerský útok a co nás můžou stát následky?
Vydáno: 20. 3. 20236 minut čtení
Jedním z pilířů kybernetické bezpečnosti České republiky, jehož stabilitu pomáhá zajišťovat také Národní úřad pro kybernetickou a informační bezpečnost (NÚKIB), je budování odolné společnosti, která dokáže čelit negativním vlivům internetu.
Vydáno: 20. 2. 20233 minuty čtení
V kyberprostoru číhá na každého z nás spousta nástrah. Jste si jistí, že vaši studenti dokážou rozeznat podvodné e-maily nebo SMS? A pokud ano, vědí, jak při jejich obdržení správně postupovat? Kyberhra, vyvinutá Českou bankovní asociací, je to může naučit.
Vydáno: 20. 2. 20234 minuty čtení

Poznámka k dokumentu