Vlastní mediální dům na střední škole? Pro studenty Smíchovské SPŠ nic nemožného

Vydáno:

Na některých školách se mediální výchova vyučuje pouze formálně, jako průřezové téma, na které však mnohdy nevyjde čas. Na Smíchovské střední průmyslové škole naproti tomu rovnou vybudovali Mediální dům Preslova.

O nutnosti vyučovat mediální výchovu se často hovoří. Dokonce bych řekl mnohem častěji, než se ve skutečnosti vyučuje. U nás je tomu opravdu jinak. Ředitel školy Radko Sáblík si nutnost mít minimálně povědomí o mediálním světě u mladé generace dobře uvědomuje, proto učinil hned několik opatření. V prvé řadě se místo „klasického“ předmětu výpočetní technika vyučuje v prvním a druhém ročníku dvouhodinový dělený předmět Prezentační dovednosti. V prvním ročníku mají v prvním pololetí studenti za úkol vytvořit životopis, motivační dopis, reportáž a rozhovor s konkrétní osobou. V druhém pololetí vytvářejí to samé, ale tentokráte ve formě videí. Ve druhém ročníku přichází ke slovu marketing, například vytvoření plakátu, různých propagačních materiálů, včetně využití 3D tisku. A pochopitelně prezentační dovednosti, kdy mají studenti například za úkol připravit představení svého podnikatelského záměru investorovi.
„Mediální výchovu, stejně jako kritické myšlení považuji v dnešní době za velmi důležité oblasti,“ říká Radko Sáblík. „Místo toho, abychom se učili, jak ovládat některé programy, například z profláknutého Office balíčku, se učíme, jak je vhodně využít. A také jsme si řekli, proč jen hodnotit zprávy z mediálního prostoru, pojďme je raději sami vytvářet. Tak vznikl Mediálnídům Preslova,“ vysvětluje.
Mediální dům Preslova má od června nového ředitele, kterým se stal čerstvý absolvent Smíchovské SPŠ Tomáš Berka. Na škole bude navíc působit i v roli učitele, a to v předmětu Prezentační dovednosti, a především jako garant studentských projektů, celoroční práce ve třetím ročníku, kterou konají výhradně v týmech všichni studenti.
„Dostal jsem od pana ředitele nabídku, která se neodmítá,“ usmívá se Tomáš Berka. „Já sám mám s kolegou z nyní již třetího ročníku firmu, která se zabývá mediální tvorbou, například vytváříme pro různé subjekty reklamu, točíme pro ně různé propagační materiály. Ale také jsme třeba již na klíč zařizovali konference nebo tiskovku bývalé paní primátorky,“ vyjmenovává některé své úspěchy, které mu přinesly i zajímavý finanční profit.
Ve školním roce 2019/2020 bude na mediálním domě v rámci studentských projektů spolupracovat 20 studentů, dalších 21 pak v rámci maturitních projektů, což je celoroční práce v týmech ve čtvrtém ročníku, zakončená obhajobou před maturitní komisí. K nim se ale přidají studenti druhých ročníků, kteří školní projekt nekonají, ti spolupracují pouze na základě zájmu o tuto oblast. Stranou nejspíš nezůstanou ani někteří studenti prvního ročníku, jak tomu již tradičně bývá. Mediálním domem Preslova se tak reálně bude zabývat přes 50 studentů naší školy.
„Náš mediální dům má jasnou strukturu. Má sekci videa i psaného zpravodajství, vydáváme měsíčník Presloviny. Kromě toho je ještě zřízena sekce fotografů, máme v plánu vytvořit vlastní banku fotografií,“ sděluje ředitel Smíchovské SPŠ. „Další sekce se pak zabývá webovými stránkami, na kterých se zpravodajství a pořady objevují.“
V rámci studentských a maturitních projektů bude produkováno ve školním roce 2019/2020 hned devět pořadů, nemůže chybět „Autosalón“, ale například ani „Vaření podle World of Warcraft“ či „Traditional Czech Drinks“. Kromě toho vytvářejí studenti zpravodajství z různých akcí, například natáčejí konference v rámci činnosti expertní skupiny na MŠMT, která má vytvořit vizi školství pod názvem Strategie 2030+. Na www stránkách Mediálního domu Preslova můžete v souvislosti s tím zhlédnout rozhovory se zajímavými osobnostmi. Kromě toho vzniká pořad „Napište řediteli“, kde ve videu odpovídá ředitel na dotazy studentů.
„Tady máme určitý deficit,“ sype si popel na hlavu Tomáš Berka, garant a tvůrce programu. „Moje práce a především příprava na maturitu bohužel znamenala prodlevu v části minulého školního roku, ale od září pořad opět rozjedeme. Snažíme se s jistou dávkou nadsázky zajistit odpovědi ředitele. Tak, aby se diváci poučili, studenti dostali, oč žádají, a zároveň se všichni trochu i pobavili. Takže od září vše obnovujeme,“ slibuje důrazně.
Důležitá je pro nás i podpora zřizovatele, Tomáš dokázal v loňském roce podat grant, díky kterému bylo rozšířeno základní vybavení, letos si žádost o dotaci podal znovu – uvidíme, zda uspěje. Kromě toho jednáme se zřizovatelem o vybudování mediálního studia, které budou moci využívat i studenti jiných středních škol, pokud budou mít zájem.
„Náš projekt Mediálního domu Preslova, který se velmi úspěšně rozjíždí, není uzavřený. Zveme do něj i studenty jiných středních škol, kteří třeba na své škole nemají z různých důvodů možnost zpravodajství vytvářet,“ říká Radko Sáblík. „Podpory zřizovatele si vážíme a jsme za ni rádi. Díky ní můžeme vytvářet takové zajímavé a unikátní projekty, jako je Mediální dům Preslova, ale třeba i Vývoj chytrých měst a budov v Laboratoři IoT, vývoj aplikací ve virtuální a rozšířené realitě ve Studiu 301 či výuku hodných hackerů v Kybernetickém polygonu v rámci pilotního vytváření nového oboru Kybernetická bezpečnost,“ naznačuje další velmi zajímavé aktivity a možná i témata pro další článek.
Ale o tom snad někdy příště.