Zkušenosti s jednotným zadáním závěrečných zkoušek

Vydáno:

Naše škola se k novým závěrečným zkouškám přihlásila ve školním roce 2008-2009, a to hned ve dvou formách.

Zkušenosti s jednotným zadáním závěrečných zkoušek
Ing.
Vratislav
Kozák
 
zástupce ředitele SOŠ a SOU Mladá Boleslav, Jičínská 762
Naše škola se dobrovolně přihlásila k jednotnému zadání závěrečných zkoušek (dále jen „JZZZ") v rámci pokusného ověřování, a to ve všech oborech vzdělání s výučním listem, které se v té době ve škole vyučovaly (elektrikář, truhlář, zedník, operátor skladování a mechanik opravář). Současně byla škola vyzvána ke spolupráci na tvorbě JZZZ pro obor operátor skladování.
JZZZ pro jednotlivé obory se postupně upravovalo, optimalizovalo na základě zkušeností a připomínek škol, pracovníků NÚV (dříve NUOV) i odborníků z praxe. Postupně se také rozšiřoval počet variant pro jednotlivé zkoušky (písemná, praktická, ústní). Škola se také celou dobu podílela na tvorbě a úpravách JZZZ pro obor operátor skladování.Tato spolupráce nám přinesla cenné zkušenosti a informace o celkovém pojetí, cíli, významu, organizaci a vývoji JZZZ v rámci celého procesu příprav nových závěrečných zkoušek.
Hodnocení nových závěrečných zkoušek
Formu nových závěrečných zkoušek a obsah jednotného zadání závěrečných zkoušek v připravené podobě
jednoznačně podporujeme z těchto důvodů:
 
Výsledky žáků, kteří konají závěrečné zkoušky podle JZZZ, jsou
srovnatelné
napříč celou Českou republikou.
 
Hodnocení výsledků žáků
konajících závěrečné zkoušky je
objektivnější
v porovnání se školním zadáním, protože součástí JZZZ jsou i kritéria hodnocení jednotlivých částí zkoušek (součástí písemné zkoušky jsou navíc správná řešení jednotlivých témat).
 
V porovnání se státní maturitou je celá
administrace výrazně jednodušší
včetně hodnocení zkoušek, které je plně v kompetenci zkušební komise. Z těchto důvodů je celá
závěrečná zkouška výrazně levnější.
 
JZZZ získá škola
tak, že se přihlásí na https://skoly.nzz.nuov.cz, vyplní přihlašovací údaje, učební obory, ve kterých budou žáci vykonávat závěrečnou zkoušku, a následně si může „stáhnout“ příslušná zadání pro jednotlivé obory.
 
Pro každou část závěrečné zkoušky je vypracováno několik variant a ředitel školy si zvolí (vybere) jednotlivá zadání podle možností školy, zaměření ŠVP i počtu žáků v souladu s platnou legislativou.
Náměty a připomínky k novým závěrečným zkouškám a JZZ
 
JZZZ je školám zpřístupněno
až v měsíci březnu
daného roku, kdy se závěrečné zkoušky konají, a to může být problém při přípravě žáků na závěrečné zkoušky zejména pro ty školy, které dosud závěrečné zkoušky podle JZZZ nekonaly.
 
Po zkušenostech s JZZZ (6 let ověřování) v naší škole navrhujeme jednu zásadní změnu: Kompletní zadání JZZZ pro jednotlivé obory bychom zveřejnili např. na webových stránkách MŠMT nebo NÚV, jako je tomu u Národní soustavy kvalifikací, podle které se získávají jednotlivé profesní kvalifikace. Každá škola by si tak ze zveřejněného zadání vybrala konkrétní zadání podle stanovených pravidel, případně by zadání vygeneroval speciální software.