Doporučení Domácí úkoly 2021: Impulsy pro moderní školství

Vydáno: 3 minuty čtení

Průběžné hodnocení: Z celkem 61 doporučení se přibližně dvě třetiny nachází ve fázi schvalování nebo částečné realizace. Největší pokroky zaznamenáváme v systémovém přístupu k řešení nerovností ve vzdělávání. Naopak zaostává vytváření nástrojů pro informované rozhodování na základě dat.

V roce 2021 jsme společně s experty a expertkami na oblast školství připravili doporučení pro nastupující vládu nazvané Domácí úkoly 2021: Impulsy pro moderní školství. Doporučení má sloužit jako seznam konkrétních realizačních kroků směřující k vyrovnávání rozdílů v podmínkách a kvalitě vzdělávání mezi regiony i školami.

Aktuálně se nacházíme ve druhé polovině volebního období a společně s autorkami a autory jednotlivých doporučení jsme průběžně vyhodnotili, která opatření Ministerstvo školství realizuje, která jsou na dobré cestě a která budou úkolem pro další vládu.

Přibližně dvě třetiny ze zmíněných doporučení jsou buď v procesu schvalování nebo jsou částečně naplněny. K finálnímu schválení a uvedení do praxe chybí několik posledních kroků, které je potřeba dotáhnout do konce. Vyzýváme proto vládu, aby využila zbývající čas volebního období k dokončení zásadních změn v oblasti školství.

Průběžné hodnocení ukazuje, že největší pokroky vláda udělala v oblasti systémového přístupu k řešení problémů, zejména nerovností a naopak největší nedostatky vykazuje ve vytváření nástrojů pro informované rozhodování (tzv. evidence based policy). Pokroky vnímá odborná veřejnost také v oblasti efektivního řízení vzdělávací politiky, konkrétně v implementaci schvalované strategie. V této oblasti jak i v mnoha dalších jsou praktické kroky zatím jen ve fáze úvah a je nejvyšší čas aby je odpovědné osoby posunuly i do praktické roviny.

Tým Domácích úkolů přináší podrobný přehled kroků této vlády v rámcí jednotlivých oblastí školství a jejich zhodnocení očima zástupců organizací působících v oblasti školství v České republice.

Z celkem 61 doporučení rozdělených tematicky do 5 domácích úkolů jsme identifikovali 15 prioritních úkolů, které expertky a experti vyhodnotili za klíčové pro posun českého školství vpřed:

V rámci těchto prioritních doporučení je:

v procesu naplňování celkem 5 doporučení (Jedná se konkrétně o tyto oblasti - funkční propojení teorie s praktickými potřebami učitele; indexaci dílčích prostředků pro školy v strukturálně postižených lokalitách;  vybudování komplexního meziresortního systému s relevantním přístupem; zavedení jednotného identifikátoru žáka; vytvoření registru pracovníků ve školství.)

částečně splněno celkem 5 doporučení (Jedná se konkrétně o tyto oblasti - vyhodnocování kroky vzdělávací politiky vedené Strategií 2030+; vybudování politicky nezávislé a odborné střední úrovně podpory vzdělávací soustavy; vytvoření profesního standardu učitele; investování financí ze státního rozpočtu do programu pregraduální přípravy budoucích učitelů; zřízení střední úrovně podpory a vedení školám.) 

nenaplněno celkem 5 doporučení (Jedná se konkrétně o tyto oblasti - stabilizace financování školství nezávislé na evropských projektech; svázání povolení obytné zástavby se zajištěním dostupné vzdělávací infrastruktury; zákonné vymezení systému celoživotního vzdělávání; vytvoření standardu nepedagogické práce; vytvoření kompetenčního profilu ředitele.).

Zdroj: https://domaciukoly.online/; Tisková zpráva ze dne 11. prosince 2024