Finále robotické soutěže VEX IQ Challenge završilo školní rok

Vydáno: 3 minuty čtení

Závěr školního roku patřil celorepublikovému finále robotické soutěže VEX IQ Challenge. V úterý 26. 8. 2018 se v areálu PVA v pražských Letňanech utkalo 30 týmů ZŠ i SŠ v prvním českém ročníku této mezinárodně zavedené soutěže. Vítězem v kategorii mladších žáků se stal tým ze ZŠ Grünwaldova, České Budějovice, v nejsilnější kategorii starších žáků zvítězily hned dva týmy, a to ZŠ Nerudova, České Budějovice a ZŠ a MŠ Šromotovo, Hranice a juniorům kra-lovali studenti ze SSŠMEP, s.r.o., Most. Soutěž organizuje společnost AV MEDIA a partnery jsou firmy ABB, Stäubli a Schunk, záštitu převzali náměstek hejtmana Libereckého kraje pro resort školství, mládeže, tělovýchovy, sportu a zaměstnanosti Mgr. Petr Tulpa, Svaz průmyslu a do-pravy ČR a DigiKoalice.

Řízení školy onlinePro většinu dětí i učitelů byl tento školní rok prvním setkáním s robotikou, o to větší úspěch se jedná. Díky podpoře z EU projektů si totiž školy mohly zřídit tzv. Kluby zábavné logiky a deskových her. V jejich rámci najde uplatnění právě algoritmizace a robotika. Školy rovněž reagují na velký zájem dětí a poptávku rodičů po kroužcích podporu-jící technické a informatické dovednosti. Výuka s roboty pomáhá žákům rozvíjet jak kompetence digitální, tak další klíčové kompetence: logiku, kreativitu, kritické myšlení, komunikaci a kooperaci. Tedy kompetence, které jsou a budou budoucími zaměstnavateli žáků velmi žádané.

„Potvrdilo se, že žáci se robotiky nebojí – a když jsou správně zapojení, mohou si věci sami vyzkoušet, jejich moti-vace, navíc podpořená soutěží, je obrovská. Jsou pak schopni vyvinout velké úsilí a aktivně se vzdělávají a rozvíjí i ve svém volném čase. A platí to pro všechny věkové kategorie bez výjimky: u nás není moc zvykem začínat s kódo-váním a robotikou už ve školce, ale jak potvrdili letošní soutěžící, určitě má velký význam zařadit ji už na prvním stupni, přes druhý stupeň a potom na střední škole,“ shrnuje zkušenosti Ing. Ivana Melíšková, konzultant pro vzdě-lání ze společnosti AV MEDIA. „Samozřejmě klíčové je najít učitele, který kroužek na škole povede. Někteří se zpo-čátku obávali, že nejsou dostatečně zkušenými programátory – ale i díky školení a inspirativním workshopům brzy zjistili, že o tom robotika dnes není. Naštěstí v rámci nastupujících EU Šablon II je opět pamatováno na rozvoj učitelů v polytechnickém vzdělávání, což jistě pomůže v tomto úspěšně nastartovaném trendu robotických klubů a kroužků dál pokračovat,“ dodává.

Soutěž probíhající ve školním roce 2017/2018 měla podtitul Ringmaster - úkolem týmů bylo navrhnout, postavit a naprogramovat robota ze stavebnice VEX IQ Super Kit tak, aby sbíral, přesouval a umisťoval prstence do různých cílových prostorů hracího pole. Soutěž je rozdělena do dvou částí: Skupinová výzva pro dva týmy, tj. dva roboty, kdy spolu musí spolupracovat a získat společně co nejvíce bodů. Výzva dovedností robota je určena pro jeden tým, který v prvním kole robota ovládá manuálně pomocí dálkového ovladače, ale ve druhém kole musí předvést také autonomně naprogramovaného robota. Vedle věcných cen získaly tři nejlepší týmy registraci na mezinárodní sou-těž VEX Robotics World Championship, kde budou reprezentovat nejen svou školu, ale i ČR. V dalších ročnících již 

předpokládáme zapojení více škol a organizaci regionálních kol před republikovým finále, které proběhne 25. 6. 2019.

Více informací o soutěži i robotice VEX naleznete na www.avmedia.cz/vexchallenge.

 

 

 

Zdroj: Tisková zpráva AV MEDIA, a. s.