Jak moc důležitá je role školy pro sociálně znevýhodněné žáky?

Vydáno: 4 minuty čtení

Sociální role školy byla hlavním tématem druhého ročníku celostátního „peer to peer“ setkání ředitelů a vedoucích pracovníků škol, které pod názvem „PROPojení ředitelů“ organizoval Národní pedagogický institut ČR (NPI). Setkání se zúčastnilo téměř 300 ředitelů a zástupců vedení ze škol ze sociálně znevýhodněných oblastí, zapojených do projektu Podpora rovných příležitostí (PROP), který NPI zastřešuje.

Mezi řečníky dopoledního panelu byli zástupci vedení Ministerstva školství, mládeže a tělovýchovy v čele s náměstkem ministra Jiřím Nantlem a ředitelem odboru rovného přístupu ke vzdělávání Janem Vöröš Mušutou. Za NPI se setkání zúčastnila náměstkyně ředitele Klára Bezděková a za Českou školní inspekci Dana Pražáková, vedoucí kanceláře ústředního školního inspektora. O projektových aktivitách a výsledcích evaluací seznámili účastníky ředitel projektu PROP na NPI Tomáš Machalík a odborník na tématiku sociálně znevýhodněných škol Zbyněk Němec z Univerzity Karlovy.

„Víme, že řada dětí, které nemají podporu rodin, aspirují na nižší úroveň vzdělání, než jaké mají schopnosti. Projekt PROP identifikoval tento společný problém, na který je potřeba zaměřit pozornost, sledovat data a ověřovat ta opatření, která mají největší účinnost v pomoci právě těmto sociálně znevýhodněným dětem,“ uvedla setkání náměstkyně ředitele NPI Klára Bezděková a ocenila přínos projektu.

Náměstek ministra školství Jiří Nantl mimo jiné dodal: „Škola by měla být důležitou institucí k tomu, aby se odblokovala cesta pro lidský potenciál a pomohlo se každému dítěti na jeho osobní cestě, i mimo městské střední vrstvy. Tohle je velký úkol pro naše školství, vlastně snaha pro modernizaci vzdělávací soustavy, abychom měli lepší podmínky pro pomoc žákům ze sociálně znevýhodněných oblastí“.

Jak uvedl manažer projektu PROP Tomáš Machalík: „Za posledních několik let jsme se v řešení sociálního znevýhodnění ve školách ohromně posunuli. Nejen v debatě o potřebnosti podpůrných pozic jako je například sociální pedagog a důrazu na přenášení podpory školám z projektových schémat do běžného financování. Podařilo se také nastartovat komunikaci a aktivní sdílení praxe mezi školami, řediteli i pedagogy pracujícími v podobných podmínkách, což posiluje dlouhodobou udržitelnost nalézaných řešení. Bohužel však stále platí, že sociální znevýhodnění má vážné dopady do vzdělávání. Žáci se sociálním znevýhodněním zameškají až o 40 % více hodin výuky než ostatní, mají zhruba o stupeň horší známky z profilových předmětů, a tak dále.“

V odpolední části proběhly čtyři tematické workshopy na témata spolupráce škol se zřizovateli, posílení sociální role střední školy, aby se zamezilo předčasným odchodům ze vzdělávání nebo na téma nástrojů k podpoře školní docházky a problematiky práce s pedagogickým sborem. Workshopy byly plné inspirativních příběhů, diskuze a zajímavých dotazů a osobních zkušeností v práci se sociálně znevýhodněnými dětmi. Workshop zaměřený na spolupráci se zřizovateli přinesl účastníkům částečně potvrzení stávající situace komunikace se zřizovateli, ale také spoustu námětů na zlepšení vzájemného vztahu ve prospěch sociálně znevýhodněných dětí a jejich rodin z pohledu vzdělávání.  Jak uvedla účastnice workshopu s názvem Jak pracovat s pedagogickým sborem Radmila Jedličková, ředitelka ZŠ Grafická: „Práce s pedagogickým týmem je pro mě v poslední době složitější, ačkoli se domnívám, že jsem dobrý lídr a vidím za sebou odvedenou práci. Nicméně čelím častým odchodům pedagogů, jejich vyhoření a přetížení. Setkání na workshopu mě inspirovalo a dodalo velmi mnoho energie. Všechny příspěvky ředitelů byly totiž reálné, realizovatelné a uvěřitelné. Odcházela jsem z něj s příjemným pocitem dobře stráveného času a s popsanou A4 nápadů. Do realizace některých bodů se chci pustit ještě v tomto týdnu.“

Samotný projekt Podpora rovných příležitostí (PROP) se primárně zaměřuje na děti se sociálním znevýhodněním. Je financován z prostředků Next Generation EU a jeho součástí je podpora škol, pedagogů i rodin, a především samotných žáků. Tuto podporu zprostředkovává Národní pedagogický institut České republiky.

Zdroj: Tisková zpráva ze dne 19. listopadu 2024, NPI ČR