O tom, jak zvládat nevhodné chování ve třídě i o zkušenostech s problémovým chováním žáků si v novém díle podcastu Zapojme všechny povídá Marta Kozdas (etopedka, koučka, metodička NPI, učitelka a speciální pedagožka) s Adélou Pospíchalovou. Jak je řešit, na koho se případně obrátit a co se jí v takových situacích osvědčilo?
Poruchy chování v každodenní školní praxi
Marta Kozdas sama uvádí, že řešení těchto problémů trvá delší dobu, často ho doprovázejí nezdary. Z neúspěchů je vhodné se poučit a pracovat na sobě (na své psychice i vzít v úvahu další vzdělávání). Významnou oporu ve škole nabízí týmová spolupráce i kolegiální podpora od zkušenějších pedagogů. V emočně vyhrocených situacích je přínosné také sdílení, jako jedna z forem psychohygieny.
A co se osvědčuje Martě Kozdas v přístupu k žákům?
- Klidný přístup,
- otevřená komunikace se žáky,
- a především důslednost.
Efektivní je také podpora pozitivních vzorců chování u dítěte/žáka, kdy si učitel všímá toho, co dítěti/žákovi jde, co se mu podařilo, a poskytuje nehodnotící a pozitivní popisnou zpětnou vazbu.
V podcastu uslyšíte konkrétní případy, se kterými se Marta Kozdas potýkala a jak je řešila. A k tomu doporučení.
V textu k podcastu najdete navíc shrnutí poruch chování a tipy na doporučenou literaturu k problematice: https://zapojmevsechny.cz/clanek/detail/podcast-15-dil-jak-efektivne-resit-vychovne-obtize-ve-tride?activate=0&show=1.
Podcast Zapojme všechny
Nové díly podcastu o společném vzdělávání Zapojme všechny publikujeme jednou za 2 až 3 týdny. Moderátorky Marta Kozdas a Adéla Pospíchalová si v nich povídají s odborníky na vzdělávání a výchovu a také s rodiči a žáky či studenty.
Podcast vzniká v projektu Podpora společného vzdělávání v pedagogické praxi a je součástí webové aplikace pro pedagogy a rodiče Zapojmevšechny.cz. Dostupný je také například prostřednictvím aplikací Spotify, Google Podcast nebo Apple Podcast.
Zdroj: Pozvánka na podcast NPI ČR