kazuistický seminář
Čas konání | 9:00 - 16:00 |
Termín konání | 20. 10. 2021 |
Přednášející |
PhDr. Jitka Kendíková, ředitelka ZŠ a Gymnázia Jiřího Gutha-Jarkovského Mgr. Veronika Šporclová, Ph.D., psycholožka, školní psycholog ZŠ |
Místo konání |
Praha |
Cena |
890 Kč |
Rodič, který vyžaduje neustálou pozornost, učitel odmítající přítomnost asistenta ve třídě, nebo šikana ve škole. To vše jsou situace, se kterými se ve škole setkáváme a které je potřeba řešit. Ne vždy se však daří k vyhroceným situacím přistoupit s chladnou hlavou a s nadhledem. Jak na to? Tento workshop se zaměřuje na obtížné situace ve škole, a to v několika rovinách. Zaměří se zejména na řešení vztahů učitel – žák/skupina žáků, pedagog – rodič, pedagog – rodič – poradenský pracovník, v centru zájmu bude i náročná situace v rodině a její odraz ve škole.
Seminář je pojat jako kazuistický – tedy zaměřený na rozbor konkrétních situací z praxe. Základ tvoří předem připravená krátká videa, která přinášejí určitou situaci ze školního života. Témata byla vybrána na základě průzkumu ve školách. Jde o situace, které se v současnosti často řeší a činí v praxi mnohé problémy. Videa jsou doplněna např. o ukázky korespondence s rodiči, nebo o další zdroje, které každodenní praxe ve školství přináší.
Situace budou nazírány z hlediska odborného poradenského pracovníka a z hlediska pedagoga a člena vedení školy Půjde tedy o to hledat řešení situace z hlediska všech zúčastněných – žáka, rodiny, pedagogů ve škole, ale i poradenských pracovníků ve škole i ve školském poradenském zařízení.
Z obsahu:
- Problémové chování žáka ve škole – možné reakce učitele, řešení, souvislost se speciálními vzdělávacími potřebami žáka. Jak podobným situacím předcházet.
- Šikana ve škole – šikana mezi dětmi i šikana učitele ze strany skupiny žáků. Možnosti řešení, preventivní aktivity. Spolupráce s rodinami. Kooperace s odborníky, případně s úřady.
- Možnosti spolupráce školy s rodinou žáka, o němž se pedagogové domnívají, že má speciální vzdělávací potřeby a rodič to odmítá. Možnosti v rámci školy. Spolupráce s odborníky ze školských poradenských zařízení, případně dalšími. Jak spolupracovat s OSPOD či se Střediskem výchovné péče.
- Náročný rodič a práce s ním – zásady správné komunikace – asistent pedagoga, učitel či vedení školy a rodič.
- Odmítání přítomnosti asistenta pedagoga ze strany učitele. Možnosti řešení. Spolupráce v rámci školy. Metodické vedení asistentů pedagoga ve škole.
- Dítě ve střídavé péči ve škole. Jaké problémy tato situace nese. Neshody rodičů ohledně výběru školy. Střídavá docházka žáka do dvou různých škol – možná rizika. Případná soudní rozhodnutí a jejich dopad na vzdělávání dítěte.
Absolventi semináře se naučí, jak řešit konkrétní obtížné situace, budou mít možnost porovnat je se svou praxí. Získají informace o tom, kde může hledat v případě potřeby odbornou pomoc, a to jak ve škole, tak mimo ni. Získají také informace o platných právních předpisech, kterými je potřeba se v konkrétních situacích řídit. Zjistí, jak, kdy a proč se mnohou upravovat vnitřní předpisy školy v souvislosti s výše popsanými obtížnými situacemi.
Akreditováno MŠMT.
Zdroj: Jak řešit obtížné situace ve škole - Pasparta