Novela školského zákona - naplnění reformy MŠMT v oblasti přípravy učitelů
Novela ukotvuje systémovou podporu provázejících učitelů, kteří mají zásadní vliv na kvalitu praxí budoucích učitelů, potažmo celé učitelské přípravy. Na význam pozice dlouhodobě upozorňuje koalice neziskových organizací Učitel naživo, Učitelská platforma, Začni učit! a Otevřeno, které spolu s dalšími neziskovými organizacemi, fakultami připravujícími učitele a zástupci vzdělavatelů budoucích učitelů v červnu 2024 veřejně vyzvaly ministra školství Mikuláše Beka k včasnému schválení a dotažení tohoto záměru.
„Návrh systémové podpory provázejících učitelů navzdory své nekontroverznosti více jak rok v projednávání stagnoval. Na schválení posledních novel přitom zbývá necelý rok. Jsme rádi, že tento návrh konečně půjde k projednání do Sněmovny. Jde o nezbytné opatření, chceme-li, aby naše děti učili ti nejlepší učitelé,” vysvětluje Anna Francová, advokační expertka z organizace Učitel naživo.
Doplňuje, že plánované změny navazují na ukotvení pozice provázejícího učitele ve schválené novele zákona o pedagogických pracovnících z června 2023 a školský terén se na ně od února 2023 do prosince 2025 připravuje v rámci pokusného ověřování aktuálně s 1 200 provázejícími učiteli na 400 školách.
Provázející učitelé spolupracují se studenty učitelství na praxích v rámci své výuky na MŠ, ZŠ a SŠ. Kvalitní spolupráce zahrnuje mj. pečlivou přípravu a reflexi výuky i pravidelnou spolupráci s institucí připravující učitele. Jde tak o odbornou a časově náročnou práci, kterou provázející učitelé doposud vykonávají bez odpovídajícího vzdělávání, důstojné odměny a bez vyhrazeného času v rámci úvazku.
Takové podmínky vedou k různorodé, obecně nedostatečné, kvalitě praxí, která negativně ovlivňuje připravenost studentů učitelství na profesi. To přispívá k tomu, že absolventi do profese vůbec nenastoupí nebo z profese předčasně odchází.
Podpora je na dobré cestě
Nyní novela míří do Sněmovny, kde ji čekají postupně tři čtení. Francová z Učitele naživo kvituje, že je opatření na dobré cestě. „Věřím, že se podaří podporu provázejících učitelů do konce volebního období schválit za předpokladu, že zůstane reforma přípravy učitelů prioritou. Je to opatření, které je připravené, v terénu již ověřované a panuje na něm shoda. Jde o poměrně snadný způsob, jak přispět k naplnění vládního programového prohlášení, s velkou přidanou hodnotou pro kvalitní přípravu učitelů.”
Popisuje navíc, že navrhované změny mají vést k tomu, že provázející učitelé, kteří budou vykonávat svou roli v rozsahu alespoň 60 hodin za školní rok, budou specializovanou pozicí s povinným vzděláváním a nárokem na specializační příplatek. Podmínkou je dohoda mezi institucí připravující učitele a školou, ve které k praxi dojde. Pro účely specializačního příplatku budou školám výdaje poukázány pomocí nového normativu. Taktéž se předpokládá i novela nařízení vlády č. 75/2005 Sb., která v určitých případech stanoví snížení rozsahu přímé pedagogické činnosti.
V souladu s dřívějším stanoviskem vítáme například i záměr institucionalizace školních speciálních pedagogů a školních psychologů ve větších běžných základních školách. Novela zákona jako celek má být účinná od 1. září 2025 s tím, že úpravy související s financováním škol budou účinné od 1. ledna 2026. Celkem novela zahrnuje 26 změn.
Zdroj: Tisková zpráva Učitel naživo ze dne 2. října 2024; https://www.ucitelnazivo.cz/blog/klicova-zmena-pripravy-ucitelu-vlada-schvalila-dulezitou-novelu