Jak správně zabezpečit školní e-maily, jak se chránit proti úniku citlivých dat o žácích nebo jak zajistit bezpečnost dětí v kyberprostoru? To jsou jen některá z témat, která v sérii populárních podcastů probírají ICT odborníci Pavel Matějíček a Václav Maněna.
Podcastová série Pavla Matějíčka a Václava Maněny KIMcast včetně mnoha informačních online materiálů je nově k dispozici na webových stránkách projektu SYPO Národního pedagogického institutu České republiky.
Školy sdílejí online nebo ve svých interních systémech velké množství dat – od informací o žácích a učitelích, elektronických třídnic, studijních materiálů, výsledků testů, fotek z akcí až po objednávky jídel nebo kamerové systémy. „V případě úspěšného útoku – a byli jsme svědky několika, ke kterým došlo – mohou školy o tato data přijít,“ říká expert na kybernetickou bezpečnost a jeden z autorů KIMcastů Pavel Matějíček.
„Pokud uniknou osobní údaje žáků, musí se to hlásit úřadu pro ochranu osobních údajů, hrozí pokuta a spousta dalších nepříjemností. Bohužel toto si až do prvního incidentu často spousta lidí neuvědomuje,“ dodává Matějíček.
„Význam zabezpečení škol navíc prudce vzrostl v době online výuky, kdy školy řeší například ochranu školních i osobních údajů, možnosti ukládání a sdílení materiálů nebo bezpečnost dětí v kyberprostoru,“ říká Václav Maněna, učitel ICT a druhý spoluautor KIMcastů. Série, která už čítá více než deset epizod, vznikla původně jako informační kanál pro krajské ICT metodiky projektu SYPO. Ti působí ve všech krajích při krajských pracovištích NPI ČR a bezplatně pomáhají školám v oblasti ICT. „Podle nás KIMcasty obsahují tak zajímavé a přínosné informace, že jsme se rozhodli je zveřejnit také pro učitele a ředitele,“ říká Jiří Nekola, hlavní projektový manažer projektu SYPO.
Podcasty nejenže nyní zažívají boom popularity, ale také mohou vznikat velmi rychle a operativně. Jejich nespornou výhodou je možnost poslechnout si je kdykoli podle chuti a času posluchače. „Máme zkušenost, že naše podcasty si posluchači pouštějí v autě nebo klidně během dozoru ve školní jídelně,“ dodává Václav Maněna.
Každá epizoda KIMcastu se skládá z hlavního tématu a aktualit. Součástí epizody je také informační servis, tedy plno podrobnějších informací, doplňujících textů a odkazů, které posluchači najdou na webu projektu SYPO.
„Prakticky nepřetržitě monitorujeme profesní skupiny na sociálních sítích, ve kterých se sdružují učitelé. Díky tomu víme, jaké problémy učitelé aktuálně řeší, a dokážeme na ně reagovat,“ říká Pavel Matějíček. „A samozřejmě si zapisujeme dotazy z praxe, které přicházejí neustále od učitelů a obyčejných uživatelů. Nejraději jsme, když si o témata napíšou sami posluchači. A samozřejmě přinášíme také tipy na užitečné aplikace, které sami používáme.“
Série podcastů je dalším rozšířením podpory, kterou projekt SYPO přináší prostřednictvím nejrozmanitějších webinářů a workshopů zdarma všem školám. Projekt SYPO je součástí NPI ČR a na jeho financování se podílí MŠMT a EU.
Nejčastější prohřešky škol
- Služby vystavené do internetu (RDP, FTP, SSH...) a na nich použitá slabá hesla,
- Chybějící vícefaktorové ověřování,
- Přístupy do interní sítě často nejsou realizovány pomocí VPN,
- Školy často nemají administrátora, který by mohl využívat centrální správy a jejich nástroje pro hromadnou správu bezpečnostních politik, aktualizací softwaru a monitorování stavu bezpečnostních programů a vůbec stavu daných zařízení,
- Učitelé mají často admin práva, sdílejí počítač a někdy i účty k různým službám.
Kde si KIMcast poslechnout?
Zdroj: Národní pedagogický institut České republiky