Do České republiky dorazili na dvoudenní pracovní návštěvu zástupci Evropské komise pod vedením generální ředitelky pracovní skupiny na podporu oživení a odolnosti Céline Gauer a za účasti ředitelky ekonomických politik pro členské státy III Isabel Grilo. Zástupci EK projevili zájem o ukázku praktické realizace projektů Národního plánu obnovy, který financuje Evropská unie, v českých školách, zejména pak co se týče digitální transformace a zmírňování následků pandemie. V rámci schůzky s ministrem školství Petrem Gazdíkem proto v jeho doprovodu navštívili jednu z pražských základních škol v Londýnské ulici.
V doprovodu žáků se ministr školství se zástupci EK podívali do učeben a prohlédli si mobilní zařízení a výuku. Ministr školství je pak seznámil s pokrokem implementace jednotlivých komponent v gesci jeho resortu. „Digitalizace školství je nutná, abychom byli připraveni na proměny, které nás v 21. století čekají. Díky NPO máme možnost podpořit zavádění inovovaného rámcového vzdělávacího programu (RVP) do výuky a školy si tak mohou pořídit potřebné moderní vybavení. Kromě techniky nabídneme školám i potřebné vzdělávání a odbornou podporu,“ řekl ministr školství Petr Gazdík.
Základní škola Londýnská je jednou z mnoha českých škol, které díky Národnímu plánu obnovy mohly zřídit fond digitálních pomůcek pro žáky, kteří byli v období lockdownu nuceni přejít na distanční formy vyučování. Škola v Londýnské ulici také díky podpoře z nástroje Next generation EU úspěšně realizuje doučování žáků, kterým se vlivem distanční výuky zhoršil prospěch. „Distanční výuka byla pro mnohé žáky velmi náročná a někteří z nich neměli dostatečné vybavení, aby ji mohli kvalitně absolvovat. Jsem velice rád, že i díky Národnímu plánu obnovy mohou školy svým žákům pomoci nedostatky ve výuce dohnat,“ řekl při návštěvě školy její ředitel Martin Ševčík.
Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy z Nástroje pro oživení a odolnost (Recovery and Resilience Facility) formou Národního plánu obnovy podpoří tři oblasti, a to v celkovém objemu 23 miliard korun. Tou první jsou Inovace ve vzdělávání v kontextu digitalizace, kam patří revize RVP a vybavení škol digitálními zařízením, prevence digitální propasti a celkové zvýšení digitalizace škol. Druhou oblastí je Adaptace kapacity a zaměření školních programů s těžištěm v oblasti doučování pro žáky ohrožené školním neúspěchem, řešení rostoucích nerovností ve vzdělávání a poskytování podpory školám v obtížných podmínkách a dále podpora inovací vysokoškolských vzdělávacích programů a budování infrastruktury. Třetí část je zaměřena na podporu výzkumných aktivit a modernizaci vzdělávání v oblasti lékařské a farmaceutické vědy, program podpory excelentního výzkumu a vývoje v prioritních oblastech veřejného zájmu ve zdravotnictví.