Známe vítěze! Hlasování všech zúčastněných na půdě Parlamentu ČR dopadlo nejpříznivěji pro Střední školu polytechnickou Jílová v Brně, která se svým projektem Za lepší školní prostředí inspirovala i další školy.
Na otázku, proč se Jílovští do takového projektu vůbec pustili, odpověděli, že množství peněz, které škola musela vynakládat na opravy a vymalování, je přivedlo na myšlenku vysvětlit svým spolužákům, kolik věcí se na škole zničí a co všechno jiného by se za ušetřené peníze dalo pořídit. Motivací pro nejlépe upravenou třídu byla odměna ve výši 10.000 korun, kterou studenti využili k teambuildingové akci. Jejich projekt se natolik osvědčil, že na škole probíhá již třetím rokem a všichni, především paní uklízečky, si ho pochvalují.
Paní poslankyně Helena Langšádlová reagovala na prezentaci vítězného projektu slovy: „Prostředí ovlivňuje chování. Když jsme v prostředí, kterého si vážíme, ovlivňuje to i to, jak se v něm chováme. Navíc neumíme moc dobře sdílet dobré praxe, a váš projekt je dobrým příkladem pro druhé.“ Také poslankyně Nina Nováková ocenila projekt. „Je důležité neztratit energii a vydržet pracovat delší dobu, třeba i několik měsíců. Jedna věc je udělat jednodenní projekt, druhá dokázat se věnovat projektu 10 měsíců. Přírodovědecká fakulta minulý rok publikovala výzkum, který ukázal, že rizikově jednající mladí lidé se často necítí dobře ve své škole. To jste i vy pěkně potvrdili, k čemuž vám gratuluji.“
Mezi pět žákovských projektů, které se díky vysokým počtům hlasů veřejnosti měly možnost prezentovat před porotou v Poslanecké sněmovně byly: benefiční běh pro mateřské centrum Klubíčko s názvem Putování s tlapkami ZŠ a MŠ Litvínov, veřejná sbírka materiálního vybavení pro psí útulek uspořádaná žáky ZŠ Mládeže ve Znojmě, Maratón splněných přání ZŠ TGM Blatná, které představovalo sestavení a předání návrhů na změny ve městě paní starostce. Jejich největší přání mít ve městě skatepark se dočkalo již své realizace. Pětici skvělých nápadů pak doplnil mezigenerační projekt ZŠ Zákupy Bezpečnost chodců na silnici. Jeho cílem bylo informovat o nové povinnosti chodců děti v mateřské škole a také obyvatele domova důchodců.
Senátor Libor Michálek shrnul všechny žákovské počiny: „Mám rád citát Jana Amose Komenského: „jaká je úroveň vzdělanosti, taková je budoucnost daného národa“. Dnes vidíme, že je demokracie v různých zemí ohrožená, že není dostatečně odolná vůči nastupujícím demagogům. Proto je důležité učit se kritickému myšlení, nepřijímat bez přemýšlení to, co šíří média. Velmi důležitá je občanská společnost. Čím víc lidí se bude zapojovat do věcí veřejných, tím stabilnější bude naše demokracie.“
Poslanec Miroslav Kalousek za celou porotu ocenil především dva projekty, v nichž žáci dělali něco pro druhé, a předal každému z projektům tisíc korun. Doplnil to slovy: „abyste na ně něco vybrali i na půdě českého Parlamentu.“
Po slavnostním vyhlášení pak probíhaly workshopové skupinky, ve kterých měly děti možnost sdílet své zkušenosti se spolužáky z jiných škol. Své výsledky poté žáci prezentovali před celým plénem. Také učitelé se mohli podělit vzájemně o své zkušenosti s žákovskými parlamenty.
Co dělají školy pro demokracii? Co dělá vaše škola? Chcete se podělit s ostatními o svoje projekty? Tak si určitě nenechte ujít příští ročník naší soutěže, na který se celý náš tým už velmi těší.