V reakci na rostoucí poptávku škol připravili odborníci praktickou pomůcku, která pomůže posoudit nabídky preventivních programů a aktivit. Národní pedagogický institut ČR vydal tyto kritéria v podobě přehledného check-listu v březnu 2025.
Tento nástroj slouží primárně školním metodikům prevence a vedení škol při rozhodování, jaké programy do školy přijmout a kterým se naopak raději vyhnout. Vedle zavedených a renomovaných realizátorů se neustále objevují nové organizace (či jednotlivci), které nabízejí preventivní práci s žáky. Do škol tak míří stále větší počet nabídek na preventivní aktivity.
Aby byla prevence skutečně efektivní a pro žáky bezpečná, musí splňovat určitá kritéria. Mnohá vycházejí z dlouhodobě ověřených výzkumných principů, některá autoři check-listu, Roman Petrenko a Lucie Myšková, doplnili či nově formulovali v souladu s jejich zkušenostmi z realizace „certifikací“ programů prevence pro MŠMT (2013–2019) a posuzování kvality preventivních programů pro Magistrát hl. m. Prahy (2020–současnost).
Školy mohou check-list využít nejen při rozhodování o přizvání externistů, ale také k reflexi vlastních preventivních aktivit, například programů realizovaných pracovníky školního poradenského pracoviště nebo třídními učiteli v rámci třídnických hodin.
Check-list obsahuje celkem 19 kritérií efektivity – čím více jich program splňuje, tím větší je pravděpodobnost, že poskytne žákům účinnou a bezpečnou preventivní aktivitu. Dále obsahuje 12 negativních kritérií, kterým by se prevence ve Vaší škole měla vždy vyhnout.
Zdroj: Zpráva Zapojmevsechny.cz