Největší díl odpovědnosti za řešení segregace nesou obce a kraje. Jako zřizovatelé škol zajišťují kapacity, hodnotí ředitele, nastavují spádové obvody. Jejich úloha ale musí být širší: od zajištění kvality vzdělávání a inkluzi, přes podporu dětí mimo školu a propojení se sociálními službami až po rozdělení znevýhodněných dětí mezi školy.
Je nezbytné zavést systematická opatření, která zahrnují posílení kapacit a pravomocí ministerstva a školní inspekce, zabezpečení stabilního financování desegregace z národních a evropských zdrojů a transformaci přípravy a podpory učitelů i ředitelů. Toto by mělo být doprovázeno zlepšením práce s daty.
Zřizovatelé na místní a krajské úrovni často nemají optimální podmínky ani prostředky k řešení segregace. Je nezbytné, aby se stát a centrální instituce aktivně zapojily do řešení tohoto problému.
Klíčové systémové opatření PAQ Research je komplexně shrnuto ve výzkumu pro MŠMT z roku 2022.