Cílem série tohoto a v dalších číslech následujících článků je pomoci učitelům v základních a středních školách porozumět tématu násilí v rodině a jeho specifickým vlivům a dopadům na dítě. Jsou zestručněním Příručky pro učitele, kteří chtějí pro své žáky dětství bez násilí1). Příručku připravilo Centrum LOCIKA v rámci projektu Škola jako místo bezpečí a pomoci, který podpořila Nadace České spořitelny.
Domácí násilí v rodinách je jev s vysokou prevalenci a latencí ve společnosti. Násilí ve své rodině podle aktuálních výzkumů zažívá 14 % českých dětí (Unicef, 2018), tedy minimálně 2–3 dítě v každé školní třídě. Ať už se jedná přímo o násilí zaměřené na dítě, jeho psychické či fyzické týrání, nepřiměřené trestání či sexuální zneužívání nebo o svědectví násilí mezi rodiči či jinými blízkými osobami, vždy má násilí negativní dopad na psychosociální vývoj dětí. Není totiž naplněna základní vývojová potřeba dítěte – potřeba bezpečí. Domov pro dítě není zdrojem podpory a jistoty, ale naopak se stává místem traumatických zážitků, a to často a opakovaně, mnohdy od nejútlejšího věku dítěte. Opakované prožitky ztráty bezpečí, bolesti a ponížení v rodinném prostředí přitom mají na zdraví i psychosociální vývoj dětí i jejich školní úspěšnost zásadní negativní vliv.
- dosahují nižších hodnot ve standardizovaných testech
- mají 2,5x vyšší pravděpodobnost, že budou opakovat ročník
- mají horší vyjadřovací schopnosti a hůře rozumí projevu druhých
- jsou častěji vyloučeni či mění školy
- jsou častěji účastni speciálního vzdělávání
Násilí v rodině jako silný traumatogen
- prožívání stálého pocitu ohrožení a ztráty základního pocitu bezpečí
- nedůvěra v rodiče, který je obětí násilí, často i nedůvěra obecně vůči dospělým
- možná sympatie nebo identifikace s původcem násilí v rodině, zvláště pokud se jedná o násilí závažné
- možná koalice s ohroženým rodičem, tendence ho chránit, přebírat za něj kompetence
- a odpovědnost, tendence vstupovat do násilného konfliktu doma2)
- popírání situace doma navzdory důkazům; tyto děti považují násilí v blízkých vztazích za normální, běžnou věc, případně se za situaci doma stydí. Často až v kontaktu se školou či širší společenskou normou zjišťují, že blízké vztahy mohou fungovat i jinak prožitky odlišnosti a osamocení
- vyšší riziko zdravotních a psychických problémů z kumulovaného stresu
- neschopnost komunikovat své reálné potřeby a pocity „co bych potřeboval/a nebo chtěl/a“
- ambivalence vůči oběma rodičům pocity viny a zodpovědnosti za situaci doma
- pocity bezmoc i kvůli nemožnosti ovlivnit, co se kolem něj děje, a s tím související naučená bezmoc, která může být modelem pro řešení dalších situací v budoucnosti
- potřeba neadekvátně kontrolovat situace kolem sebe nebo ovládat druhé osoby
- vyšší pravděpodobnost stát se ve škole obětí či naopak iniciátorem šikany3)
- neadekvátní potřeba chránit své blízké a chovat se předčasně vyspěle, starat se o mladší sourozence, přejímat odpovědnost za věci a situace, které jim nepřísluší; nevěnují se zálibám a vztahům adekvátním jejich věku
Jak můžeme dítě ohrožené násilím v rodině rozpoznat?
Rozpoznat dítě ohrožené násilím není jednoduché. Násilív rodině je skrytý jev, její členové se za něj často stydí, situaci doma tají a snaží se závažnost násilí bagatelizovat a informace o situaci v rodině kontrolovat. Řada dětí navíc považuje situaci doma za běžnou, normální, za násilné incidenty cítí vinu, případně se obávají o situaci doma hovořit ze strachu z možných následků pro ně i rodiče. Děti tak často vyrůstají v rodinách zasažených násilím měsíce i léta bez pomoci4). Mnohdy je třeba
Jako výhodné východisko pro řešení případů násilí v rodinách se v praxi ukazuje hodnotové ukotvení jasně deklarující rodičům nepřijatelnost násilí vůči dítěti. Mizí tak paradoxní polemika „jak moc může rodič své dítě bít, aby to bylo v pořádku“, která často pomáhá přehlížet případy závažného týrání dětí v rodinách.
V praxi se při detekci ohrožených dětí a určování míry rizika v rodině zaměřujeme nejen na oblast nápadností v chování dítěte, ale i na chování rodičů.
Na základě analýzy nástrojů používaných pro určení míry rizika v rodinách ohrožených násilím považujeme za varující zejména takovéto chování rodiče či rodičů:
- fyzické trestání dítěte
- autoritářský výchovný styl, ponižování dítěte či kladení nepřiměřených nároků na něj, hostilní chování
- nápadné kontrolující a manipulativní chování
- známá historie násilných incidentů v minulosti rodiny či rodiče
- nerespektování autorit v podobě porušování soudních nařízení, doporučení OSPOD, lékaře atp.
- náchylnost ke kriminálnímu chování
- potíže s toxikomanií či jinými závislostmi
- patrný výrazný strach jednoho z rodičů z druhého rodiče
Jak pomoci ohroženému dítěti?
- Centrum LOCIKA – pomoc a podpora dětem, rodičůmi odborníkům – www.centrumlocika.cz, mail:poradna@centrumlocika.cz; chat pro děti na www.detstvibeznasili.cz Linka bezpečí 116 111 (bezplatně, nonstop), možnosti chatu pro děti na https://www.linkabezpeci.cz/
- Dětské krizové centrum – Non stop linka důvěry – 777 715 215, 241 484 149, možnost chatu pro děti na https://www.ditekrize.cz/
- Rodičovská linka pomoci 606 021 021
- Linka pro rodinu a školu – 116 000, nonstop, zdarma
- Bílý kruh bezpečí 116 006 (bezplatně nonstop)
- APIC – Asociace pracovníků intervenčních center – http://www.domaci-nasili.cz/
- Acorus 283 892 772 – včetně možnosti utajeného ubytování
- Rosa 602 246 102 – včetně možnosti utajeného ubytování
- Profem 608 222 277 – specializace na tématiku sexuálního násilí na ženách
- JOCHMANNOVÁ, L. Trauma u dětí: kategorie, projevy a specifika odborné péče. Praha: Grada, 2021. ISBN 978-80-271-2842-6.
- KAŠČÁKOVÁ, N. a kol. Traumatizácia v detstve a zdraviev dospelosti. Psychiatria – psychoterapia – psychosomatika, 2020, roč. 27, č. 3, s. 6–15. ISSN 1338-7030.
- KITZMANN, K. a kol. Child Witnesses Domestic Violence: A Meta-Analytic Review. Journal of Consulting and Clinical Psychology, 2003, roč. 71, č. 2, s. 339–352. ISSN 0022-006X.
- Reprezentativní výzkum Mladé hlasy [online]. Praha: UNICEF, 2017 [cit. 2022-01-01]. Dostupné z: https://www.dropbox.com/sh/yzc4ox2jd27kjgu/AABvKq0otVReGRF8k8e2qKVla?dl=0&preview=Mlad%C3%A9+hlasy+2017+final.pdf).
- Škola jako místo bezpečí. Příručka pro učitele, kteří pro své žáky chtějí dětství bez násilí. Praha: Centrum LOCIKA, 2021.
- WOLPOW, R. a kol. The Heart of Learning and Teaching. Compassion, Resiliency and Academic Success [online]. Washington: Western Washington University, 2011. Dostupné z: https://s3.amazonaws.com/bankstreet-wordpress/wp-content/uploads/2018/07/theheartoflearningandteaching.pdf.
- WÜNSCHOVÁ, P. Domácí násilí jako zdravotní problém. Jak včas identifikovat a pomoci dětem, které doma zažívají násilí. Praha: Věstník praktických lékařů, 2021.
Zdroj: Pro časopis Školní poradenství v praxi Petra Wünschová