Škola jako místo setkávání: Podpora a rozvoj, sdílení i propojování

Vydáno: 4 minuty čtení

Redakce Řízení školy letos slaví 20. narozeniny. V duchu oslav se nesla také celodenní konference Škola jako místo setkávání. Jejím prostřednictvím opět nabídla bezmála čtyřem stovkám účastníků komplexní a velmi aktuální vhled do českého školství téměř v celé jeho šíři.

„Letošní ročník se mimo jiné zaměřil na sdílení zkušeností, na propojování neformálního vzdělávání s podnikáním. Je skvělé, že se v jeden čas, na jednom místě, mohl účastník konference potkat s akademikem, ministrem, se zástupci nejrůznějších institucí, s lidmi ze školské praxe i neziskové sféry. Věřím, že je tato paleta povolání a rozmanitost oborů obohacující pro každého. A kdyby měla naše konference umožnit ‚jen‘ toto, bude to stačit. Ona má ale samozřejmě daleko větší přesah. Odborný i inspirační,“ uvedla organizátorka akce, šéfredaktorka redakce Řízení školy, Naďa Eretová.

Program, který se odehrál 4. října, byl koncipován do dvou částí. V té úvodní, společné, promluvili zástupci organizátorů akce, Ministerstva školství, České školní inspekce nebo Národního pedagogického institutu. Prostor představit své aktivity dostali také zástupci cen Global Teacher Prize a Zlatý Ámos. Druhá část programu byla rozdělena do pěti paralelně běžících sekcí, obsahově i tematicky odlišných, ale navzájem se doplňujících a nabízejících „ochutnávku“ témat, která jsou aktuálně ta zásadní. Z nich si účastníci konference vybírali vždy pro ně to nejrelevantnější.

Volit mohli mezi sekcí Pedagogický lídr, určené především ředitelům a zřizovatelům, kterou zastřešila už druhým rokem Akademie Libchavy. Představeny zde byly příklady dobré praxe ze škol, z neformálního vzdělávání i z firemního prostředí. Další sekce nesla název Digitální vzdělávání. Shrnula, jak se daří digitalizovat výuku a vzdělávací obsah ve školách a jak stát naplňuje vize digitálního vzdělávání. Nechyběly příspěvky k tématu digitálního wellbeingu, mediální výchovy i gramotnosti a kyberbezpečnosti. V popředí zájmu stála otázka, jak má vypadat nové pojetí vzdělávání, které bude odpovídat dnešní úrovni rozvoje umělé inteligence.

Školní a kariérové poradenství, třetí sekce, nabídla nejrůznější přednášky a workshopy. Představila příklady dobré praxe, pozoruhodné výzkumné studie zaměřené do poradenské oblasti, efektivní a vědecky prověřené metody práce, ucelené intervenční a poradenské programy i diagnostického nástroje, které mohou poradenství obohatit a dále rozvíjet. V nabídce byla i sekce Výuka orientovaná na kompetence. Ta přinesla jak pohled na probíhající změny RVP perspektivou institucí, které ji zajišťují, tak praktickou inspiraci do výuky skrze prezentaci konkrétních projektů. Poslední sekce, Předškolní vzdělávání, hledala odpověď na otázky Kam směřuje naše předškolní vzdělávání? nebo Kolik času tráví české děti ve venkovním prostředí? Dále byla předmětem zájmu například spolupráce mezi mateřskou školou a sociálními službami nebo představení praktických didaktických materiálů.

V průběhu konference došlo i k velmi vzácnému momentu, křtu knihy Tomáše Boudy. Publikace nese název Jak české školství spravovaly školské úřady a co z toho plyne pro Strategii 2030+ a snoubí v sobě zkušenost z minulosti s inspirací do budoucnosti. Leitmotivem jednotlivých sekcí konference byla totiž podpora a rozvoj, což zmiňovaná kniha naplňuje až po okraj.

Záštitu nad akcí převzalo MŠMT. Hlavními partnery byly Nadace České spořitelny a Nadace Blíž k sobě, za což velmi děkujeme. Stejně jako za laskavou podporu následujícím subjektům: Advanced Monitoring Services, CK2, Unicorn, ViewSonic a VMS Vision. 

Podrobnější informace o tomto ročníku i o tom předešlém 

 

Zdroj: Redakce Řízení školy