Slovensko aktuálně prochází stejně jako my reformou národního kurikula. Časově je ale o několik kroků napřed. Slováci již svoje kurikulum schválili a tvorba školních vzdělávacích programů je v plném proudu. EDUin vybírá několik úspěšných kroků, kterými stojí za to se v českém prostředí inspirovat při implementaci RVP na základních školách.
Východiska reformy na Slovensku i proces vzniku kurikula pro základní školy a jeho implementace do škol je českým podmínkám hodně podobný. EDUin vybírá několik kroků, které by stálo za to uplatnit i u nás.
- Tvorbu školních vzdělávacích programů pilotují školy, jejich počet se postupně navyšuje, zkušenosti se sbírají. Jestli je národní kurikulum dobře nastavené a jakou podporu školy budou potřebovat, pilotovalo v první fázi 40 základních škol. Na konci tohoto roku přibude dalších 200 škol a příští rok by s novým RVP mělo pracovat 30 % všech základních škol na Slovensku. Zpětná vazba se sbírá a vyhodnocuje.
- V blízké budoucnosti se automaticky počítá s úpravou národního kurikula na základě zkušeností z pilotáže. Zkušenosti pilotních škol poslouží jednak k tomu, aby se v horizontu několika let mohl upravit národní dokument. Nepůjde o zásadní koncepční změny, ale prostor pro změnu dílčích věcí, které školám při tvorbě ŠVP vadily. Slováci v tom nevidí problém, ale spíš příležitost, jak kurikulum přiblížit potřebám terénu. Zároveň získávají informace, kde a jakou podporu školy při tvorbě ŠVP a výuce potřebují.
- Průběžně se ověřuje model testování. Žáci z pilotních škol budou testováni a jejich výsledky se porovnají s výsledky žáků na těch školách, které učí podle původního kurikula. Zkušenosti se vyhodnotí a mohou mít zpětný ráz na podobu testů a na podporu pro školy.
- Plány implementace jsou veřejné a přizpůsobené různým cílovým skupinám. V podobě srozumitelných infografik jsou veřejně dostupné plány implementace pro učitele/ředitele, vzdělavatele i rodiče.
Komunikace s veřejností probíhá intenzivně a je šita na míru cílovým skupinám. Odborná i širší veřejnost má k dispozici řadu různých formátů s informacemi o podstatě kurikulární reformy a odpovědi na časté dotazy. Pro rodiče například vznikl komiks, učitelé mají k dispozici materiály, jak o reformě mluvit s rodiči na třídních schůzkách. Slováci se také zajímali o časté obavy učitelů a rodičů i o to, jak reformu vnímají – sledovali sociální sítě a potom názory veřejnosti na reformu zohlednili při přípravě obsahu propagačních materiálů. Veřejná je také mapa pilotních škol.
Zdroj: Tisková zpráva ze dne 27. listopadu 2024, EDUin