Česká středoškolská unie (ČSU) symbolicky první školní den v 8 hodin ráno spouští kampaň “Hlásíme se o slovo!”. České střední školství má podle středoškoláků řadu zásadních problémů, které je již první školní den trápí. Až třetina českých středoškoláků, nejvíce ze zemí OECD, nerada chodí do školy, a 50 % středoškoláků vyjadřuje nespokojenost s obsahem výuky. Na základě těchto skutečností přichází středoškoláci s apelem na dvě témata: zrušení povinné maturity z matematiky, společně se zkvalitněním její výuky, a pevnější ukotvení žákovských samospráv v zákoně.
Primárním argumentem středoškoláků je, že zavedení povinné maturity z matematiky nepovede ke zlepšení výuky, a tedy i výsledků žáků v daném předmětu, a přinese pouze nevratné škody.
“Myslet si, že když budeme žáky více bičovat, naučí se matematiku lépe, je postavené vzhůru nohama. Jediné, k čemu povinná maturita z matematiky povede, je zamezení možnosti dále se vzdělávat těm, kteří neměli štěstí na motivovaného učitele, který by dokázal žáky dovést ke skutečnému porozumění matematice,” říká předseda středoškolské unie Viktor René Schilke.
Větší demokratizace škol skrze lepší ukotvení žákovských samospráv ve školském zákoně je dále téma, kterému se středoškolská unie věnuje dlouhodobě již od svého založení. Změna v této oblasti může podle Schilkeho naopak pomoci k větší participaci na chodu školy, díky čemuž mohou středoškoláci zažít větší pocit sounáležitosti se školním prostředím. To podle něj podmiňuje motivaci žáků k výuce a kvalitní vztahy s učiteli, tolik důležité faktory pro rostoucí výsledky ve vzdělávání.
“Chceme, aby nás škola bavila, chceme do ní chodit rádi a především se v ní chceme učit. Hlásíme se proto o slovo, chceme vést dialog s politiky o tom, co může atmosféru na středních školách a podmínky pro kvalitní výuku ještě zhoršit a čím ji naopak můžeme zlepšit. Naše argumenty jsou navíc podložené daty stejně jako konzultacemi s odborníky. Je tedy nejvyšší čas, abychom byli vyslyšeni” doplňuje Viktor René Schilke.
Na začátku června středoškolská unie v tiskové zprávě podpořila návrh novely školského zákona České pirátské strany, který zachová volbu mezi matematikou a cizím jazykem ve společné části maturity, a apelovala na ministerstvo školství, vládu a další poslanecké kluby, aby podpořily zastavení zavedení povinné maturity z matematiky a zacílily svou snahu na zkvalitnění a zatraktivnění výuky matematiky.
Středoškoláci proto vítají nedávný názorový posun ministra školství, aby byla povinná maturita z matematiky posunuta do doby, než dojde k systémové proměně výuky matematiky. Dokud nebude navrhovaná novela podpořena vládou a zákonodárci schválena, budou středoškoláci nadále proaktivně vyvíjet veřejný tlak na zastavení zavedení povinné maturity z matematiky, která má být spuštěna během dvou let. Prvním krokem v novém školním roce byl svíčkový happening před budovou ministerstva školství, při kterém středoškoláci přečetli nahlas text petice pro zastavení povinné maturity z matematiky a následně se svíčkami v ruce drželi minutu ticha za všechny studenty, kteří kvůli špatné kvalitě výuky v minulých letech z matematiky neodmaturovali. Na pátek 4. října středoškoláci chystají svolat protestní akci, která začne na pražské Kampě. Následně dav dojde až k ministerstvu školství, kde bude protestovat proti chystané zkoušce z matematiky.
Žákovské samosprávy, jejichž p. odpoře se Unie věnuje již 6 let, rozvíjí ve studentech občanskou odpovědnost či sociální gramotnost (komunikace, řešení sporů). Ačkoliv se jedná o dovednosti, které jsou v životě nutností, v klasické školní výuce se na ně podle středoškoláků často zapomíná a samosprávy navzdory doporučením zprávy ČŠI z roku 2017 stále nejsou systematicky podporovanou součástí vzdělávacího procesu. I proto existují pouze na 52,7 % středních škol.
“Zákonná úprava v Česku je v porovnání s jinými zeměmi Evropy velmi minimalistická. V současné době proto pracujeme na návrhu nového znění souvisejícího paragrafu ve školském zákoně, na jehož koncept získáváme zpětnou vazbu u jednotlivých poslanců ze školského výboru. Během podzimu představíme veřejnosti finální verzi. Rádi bychom například pro žáky a studenty vytvořili ve škole prostor, aby se mohli pravidelně scházet a aby byli propojeni se zbytkem školského personálu skrze koordinátora z pedagogického sboru” shrnuje Mikuláš Misterka, 2. místopředseda České středoškolské unie, a dodává, že posunout současný stav, který není ideální, můžeme jen systémovou a zákonnou podporou.
Zdroj: Tisková zpráva ze dne 2. 9. 2019, ČŠU