Z nedávného průzkumu mezi studenty středních škol vyplynulo, že pouze 47 % studentů posledních ročníků SŠ by si znovu vybralo stejnou školu a stejný obor, kdyby si nyní měli vybírat znovu. Studium stejného oboru na jiné škole by zvolilo 13 % studentů a zcela jiný obor by volilo 40 % z nich.
Neutěšenou situaci, pokud jde o podporu žáků na ZŠ v oblasti kariérového poradenství a volby profesního směřování a navazujícího studia, ilustruje také fakt, že pouze na 10 % základních škol je obsazená přímo pozice kariérového poradce. Přitom se ukazuje, že právě tato podpora je pro spokojenost studentů s volbou studia zásadní. Jak uvádí spoluautor dotazníkového šetření David Dušánek ze společnosti Trexima, studenti posledních ročníků SŠ, kteří jsou se svou volbou spokojení, častěji využívají služeb kariérového poradenství – online poradenských nástrojů a konzultací.
Kromě toho se ukazuje, že stres spojený s výběrem střední školy, umocněný silnými ročníky absolventů ZŠ a nedostatkem kapacit SŠ (zejména v některých regionech), spolu s obtížně předvídatelnými změnami spojenými s nástupem nových technologií, výrazně přispívá ke zhoršené psychické pohodě mladých lidí. Ze studie Národního ústavu duševního zdraví (NUDZ) vyplývá, že 40 procent žáků devátých tříd základních škol vykazuje známky střední až těžké deprese a 30 procent z nich známky úzkosti. Známky zhoršeného well-beingu projevuje víc než 50 % žáků devátých tříd v ČR.
To vše jsou důvody, proč vznikl společný projekt autorů inovativních digitálních panelů pro školy ÁMOS vision a tvůrců aplikace pro podporu kariérového poradenství Salmondo. Dotykové panely ÁMOS vision podporují žáky a studenty už pátým rokem. Kromě velkého množství interaktivních her a kvízů přináší díky spolupráci s významnými partnery a odbornými garanty naučné seriály z různých odvětví. Propojeny jsou také na školní systémy a díky tomu mají žáci rychle dostupné rozvrhy, jídelníčky i školní novinky. V rámci společného projektu se Salmondem vznikl edukativní seriál na téma budoucnosti práce, volby profesního směřování a navazujícího studia. Jeho cílem je zábavnou formou přiblížit problematiku kariérové volby studentům základních škol a dát jim tipy, kam se mohou obrátit pro další podporu.
Díky široké síti digitálních panelů ÁMOS vision tento seriál osloví přes 150 tis. studentů na téměř 300 základních školách po celé ČR. V rámci podpory tohoto projektu mají školy využívající panely ÁMOS možnost získat školní licenci aplikace Salmondo na jeden rok zdarma. Cílem aplikace Salmondo je usnadnit poskytování kariérového poradenství výchovným a kariérovým poradcům na školách skrze řadu psychologických testů, dotazníkům a dalších nástrojů připravených s předními českými odborníky. Aplikaci Salmondo již pro podporu svých žáků vyzkoušelo přes 700 SŠ a ZŠ z celé České republiky.
Ing. Tibor Kučera, jednatel společnosti Salmondo
Richard Prajsler, zakladatel ÁMOS vision