Čím dál více učitelů si pravidelně odnáší inspiraci do výuky z Měsíce školních zahrad. Ukázal to letošní ročník, který probíhal během května díky spolupráci Nadace Proměny Karla Komárka a platformy Učíme se venku. Nadace myšlenku širšího využití venkovních prostor při pedagogické práci s dětmi letos podpořila částkou 150 tisíc korun. Účastníci ocenili zejména nápaditost kampaně, nesené v duchu čtyř zemských živlů.
I přes chladný začátek května a zátěžovou situaci při návratu dětí do škol z domácí výuky zaznamenal Měsíc školních zahrad mezi pedagogy citelný ohlas. Více než 2 300 se jich přišlo inspirovat na web https://ucimesevenku.cz/, řada z nich pak opakovaně. Zvýšený zájem zažívaly také sociální sítě, kde učitelé a učitelky sdíleli metody a sbírali inspiraci. Za celý měsíc měly příspěvky přes 32 tisíc zhlédnutí.
„Z uvedených čísel máme velkou radost. Ukázala, že se Měsíc školních zahrad mezi pedagogy a pedagožkami spolehlivě etabloval, což souvisí nejen s vhodně zvolenou tematickou náplní kampaně, ale také s obecnými tendencemi zasazovat v zájmu rozvoje žáků výuku do venkovního prostředí. Pozitivní reakce učitelů nás motivuji do přípravy dalších ročníků,“ řekla ředitelka Nadace Proměny Karla Komárka Petra Lepková Melingerová a dodala, že pořádání akce souvisí s členstvím nadace za ČR v Mezinárodní asociaci školních hřišť a zahrad (ISGA).
„Měsíc školních zahrad 2021 jsme vymysleli jako cestu ke čtyřem zemským živlům – země, větru, vody a slunce. Rodiny skřítků nachystaly pestré sady her pro věkovou skupinu dětí od tří do sedmi let. Pro starší děti pak byly připraveny hry v duchu odvážných průzkumníků. Děti poslouchaly ticho, chodily podle buzoly, vyráběly větrné hady z krepového papíru nebo srážkoměr. Aktivity ocenili zejména mladší začínající učitelé, kteří s hraním a učením venku nemají ještě tak velké zkušenosti,“ doplnila Justina Danišová z platformy Učíme se venku.
Cenné tipy pro učitele na výuku venku, ukazující mimo jiné plán her na celý měsíc pro všechny děti bez nutnosti používat speciální pomůcky, nepředstavují jediný přínos Měsíce školních zahrad. Nadace Proměny Karla Komárka využívá akci i pro vysvětlování přínosů daného tématu. Výuka venku totiž prokazatelně zvyšuje soustředění, umožňuje lépe zapojit znevýhodněné žáky nebo zmírňuje problémy v chování.
Zdroj: Nadace Proměny Karla Komárka