V roce 2018 pobírali učitelé v mateřských, na základních a středních školách v průměru 34 401 Kč měsíčně. Jejich mzdy rostou, nicméně stále nedosahují průměrné mzdy zaměstnanců s vysokoškolským vzděláním. Dostávali dvě třetiny této částky.
Počty učitelů v regionálním školství – základní údaje
Podle údajů MŠMT v České republice v roce 2018 působilo v regionálním školství, tj. v mateřských, na základních a středních školách (včetně konzervatoří a vyšších odborných škol) celkem 135,5 tis. učitelů[1], [2]. Téměř čtvrtina z nich působila v mateřských školách, 47,5 % učilo na základních školách a zbylých 28,0 % se věnovalo výuce na středních školách. Na celkové zaměstnanosti se učitelé působící ve školství na regionální úrovni podíleli 2,6 % a tvořili tak 3,0 % ze všech zaměstnanců. Přestože počet těchto učitelů za posledních pět let vzrostl o 4,3 % (5,5 tis. učitelů), jejich podíl na všech zaměstnancích se mírně snížil. V roce 2013 působilo v regionálním školství v Česku 130,0 tis. učitelů, kteří se podíleli 3,1 % na zaměstnancích v ČR celkem.
rok |
celkem* |
učitelé v MŠ |
učitelé na ZŠ |
učitelé na SŠ |
||||||||
celkem |
podle pohlaví |
celkem |
podle pohlaví |
celkem |
podle pohlaví |
celkem |
podle pohlaví |
|||||
ženy |
muži |
ženy |
muži |
ženy |
muži |
ženy |
muži |
|||||
2008 |
132 611 |
102 382 |
30 229 |
23 568 |
23 533 |
34 |
59 492 |
49 913 |
9 580 |
46 735 |
27 334 |
19 401 |
2009 |
132 295 |
102 423 |
29 872 |
24 584 |
24 542 |
42 |
58 417 |
48 998 |
9 420 |
46 489 |
27 243 |
19 246 |
2010 |
132 016 |
102 891 |
29 125 |
25 737 |
25 671 |
66 |
58 023 |
48 804 |
9 219 |
45 385 |
26 745 |
18 640 |
2011 |
131 483 |
103 072 |
28 410 |
26 781 |
26 688 |
93 |
57 815 |
48 738 |
9 077 |
43 876 |
25 949 |
17 927 |
2012 |
130 200 |
102 898 |
27 302 |
27 739 |
27 628 |
111 |
57 669 |
48 581 |
9 088 |
41 789 |
24 946 |
16 843 |
2013 |
130 007 |
103 277 |
26 730 |
28 583 |
28 451 |
132 |
58 269 |
49 119 |
9 150 |
40 214 |
23 985 |
16 229 |
2014 |
130 288 |
104 113 |
26 175 |
29 283 |
29 130 |
154 |
59 129 |
49 934 |
9 195 |
39 070 |
23 386 |
15 684 |
2015 |
130 851 |
104 872 |
25 979 |
29 514 |
29 354 |
160 |
60 221 |
50 877 |
9 344 |
38 386 |
23 053 |
15 333 |
2016 |
131 920 |
106 159 |
25 761 |
29 630 |
29 463 |
166 |
61 635 |
52 254 |
9 381 |
38 070 |
22 897 |
15 173 |
2017 |
133 914 |
107 943 |
25 972 |
30 303 |
30 127 |
177 |
63 005 |
53 347 |
9 658 |
38 115 |
22 985 |
15 130 |
2018 |
135 548 |
109 268 |
26 281 |
30 581 |
30 404 |
177 |
64 345 |
54 401 |
9 944 |
38 223 |
23 022 |
15 202 |
Jak již bylo uvedeno výše – z hlediska stupně vzdělávání působila v regionálním školství téměř polovina učitelů (47,5 %) na základních školách. Za posledních deset let přibylo nejvíce učitelů v mateřských školách. Zatímco v roce 2008 tvořili 17,8 % učitelů v regionálním školství, v roce 2018 vzrostl jejich podíl na 22,6 %. Tento nárůst byl především na úkor středoškolských učitelů, kteří činili 28,2 % oproti 35,2 % v roce 2008. Učitelé na vyšších odborných školách a konzervatořích představovali necelá 2 % z učitelů ve školství na regionální úrovni. Počet učitelů je ovlivňován nejen demografickým vývojem počtu žáků či studentů, ale i legislativními změnami stanovujícími např. maximální počet žáků či studentů na učitele.
Učitelé v krajském srovnání
Nejvíce učitelů v roce 2018 působilo v Praze (17,5 tis.; 12,9 %). Zároveň učitelé z Prahy a Středočeského kraje dohromady tvořili čtvrtinu všech učitelů, kteří učí v regionálním školství. Na 1 000 zaměstnanců připadalo v České republice 29 učitelů. V krajském pohledu byl podíl nejvyšší v Libereckém, Středočeském a Ústeckém kraji a představoval 32 učitelů. Naopak nejnižší poměr, 22 učitelů na 1 000 zaměstnanců, zaznamenala Praha.
Tab. 2: Učitelé v regionálním školství v ČR podle stupně vzdělávání a pohlaví, 2018
území, kraj |
celkem* |
učitelé v MŠ |
učitelé na ZŠ |
učitelé na SŠ |
||||||||
celkem |
podle pohlaví |
celkem |
podle pohlaví |
celkem |
podle pohlaví |
celkem |
podle pohlaví |
|||||
ženy |
muži |
ženy |
muži |
ženy |
muži |
ženy |
muži |
|||||
ČR |
135 548 |
109 268 |
26 281 |
30 581 |
30 404 |
177 |
64 345 |
54 401 |
9 944 |
38 223 |
23 022 |
15 202 |
PHA |
17 491 |
13 644 |
3 846 |
3 746 |
3 698 |
48 |
6 965 |
5 825 |
1 139 |
5 892 |
3 623 |
2 270 |
STC |
16 381 |
13 825 |
2 555 |
4 324 |
4 303 |
22 |
8 366 |
7 255 |
1 112 |
3 587 |
2 202 |
1 385 |
JHC |
8 353 |
6 607 |
1 747 |
1 834 |
1 826 |
8 |
3 911 |
3 271 |
639 |
2 485 |
1 436 |
1 049 |
PLZ |
7 112 |
5 806 |
1 306 |
1 618 |
1 607 |
10 |
3 446 |
2 951 |
495 |
1 921 |
1 172 |
748 |
KVK |
3 454 |
2 798 |
656 |
748 |
744 |
4 |
1 719 |
1 437 |
282 |
961 |
598 |
364 |
ULK |
10 415 |
8 434 |
1 981 |
2 220 |
2 211 |
9 |
5 195 |
4 411 |
784 |
2 872 |
1 728 |
1 144 |
LBK |
5 549 |
4 499 |
1 050 |
1 259 |
1 256 |
3 |
2 836 |
2 406 |
430 |
1 423 |
817 |
605 |
HKK |
7 275 |
5 733 |
1 542 |
1 583 |
1 575 |
8 |
3 512 |
2 919 |
592 |
2 125 |
1 198 |
927 |
PAK |
6 795 |
5 460 |
1 335 |
1 520 |
1 508 |
13 |
3 181 |
2 717 |
464 |
1 990 |
1 174 |
816 |
VYS |
6 675 |
5 282 |
1 393 |
1 505 |
1 501 |
4 |
3 196 |
2 650 |
546 |
1 924 |
1 095 |
829 |
JHM |
15 026 |
12 112 |
2 914 |
3 427 |
3 414 |
13 |
7 153 |
5 997 |
1 157 |
4 168 |
2 516 |
1 651 |
OLK |
8 432 |
6 806 |
1 626 |
1 870 |
1 860 |
10 |
3 927 |
3 316 |
611 |
2 533 |
1 567 |
967 |
ZLK |
7 600 |
6 016 |
1 585 |
1 634 |
1 624 |
10 |
3 614 |
3 028 |
586 |
2 225 |
1 303 |
923 |
MSK |
14 991 |
12 246 |
2 745 |
3 293 |
3 277 |
16 |
7 327 |
6 219 |
1 108 |
4 118 |
2 592 |
1 526 |
* včetně konzervatoří a VOŠ
Zdroj: databáze MŠMT
Sociodemografické charakteristiky učitelů
Učitelství je u nás doménou žen. V roce 2018 zastávaly osm z deseti učitelských pozic v regionálním školství ženy. Před deseti lety byl jejich podíl nepatrně nižší, a to 77 %. Největší převaha žen je evidentní v mateřských školách a na prvním stupni základních škol. Zatímco na prvním stupni činil podíl mužů mezi učiteli pouhých 6 %, na stupni druhém tvořili čtvrtinu. Podíl žen mezi učiteli na základních školách osciluje již od roku 2013 okolo 85 %. V roce 2018 se učitelky působící v regionálním školství podílely 5,3 % na všech zaměstnankyních. V případě mužů, kteří se věnují profesi učitele, byl podíl na zaměstnancích pouze 1,1 %.
Pokud jde o věkovou strukturu učitelů (údaje vycházející ze speciálního zpracování dat z ISPV) více než 55 % všech učitelů bylo starších 45 let a pouhých 10 % tvořili učitelé do 30 let. Mezi středoškolskými vyučujícími se našly dokonce dvě třetiny 45letých a starších a pouhá 4 % mladších 30 let. V posledních letech lze pozorovat nárůst podílu učitelů starších 55 let na všech stupních sledovaných škol. Dá se tedy říci, že učitelský sbor v regionálním školství stárne. V roce 2018 bylo 27 % učitelů starších 55 let v porovnání s přibližně pětinou v roce 2013 či 15 % v roce 2008. Tento nárůst byl za posledních pět let především na úkol učitelů ve věku 45 až 54 let. Zastoupení ostatních (mladších) věkových skupin se v tomto období prakticky nezměnilo. Toto tvrzení však platí pouze za regionální školství jako celek. V případě učitelů na středních školách a pro žáky se speciálními vzdělávacími potřebami poklesl i podíl učitelů do 35 let. V porovnání se situací v roce 2008 poklesl podíl učitelů do 35 let i na základních školách. Naopak v mateřských školách podíl učitelek v této věkové kategorii za posledních 10 let vzrostl z 18 % v roce 2008 na 25 % v roce 2018.
Graf 1: Věková struktura učitelů v regionálním školství v ČR podle stupně vzdělávání, 2008, 2013 a 2018 (%)
Více informací naleznete v příloze (viz níže)
[1] Přepočtený počet osob na plný pracovní úvazek.
[2] Kromě učitelů bylo na výše uvedených stupních vzdělávání zaměstnáno dalších 20,9 tis. ostatních pedagogických pracovníků, kam patří především asistenti pedagoga v mateřských a základních školách či učitelé odborného výcviku na středních odborných školách. V regionálním školství pracovalo i 74,5 tis. nepedagogických zaměstnanců. Jedná se především o kuchařky, školníky, účetní a další provozní zaměstnance škol.