Čím přispívají sociální pedagogové v běžných spádových školách?
Analytická zpráva o rozvoji sociální pedagogiky představuje zkušenosti Prahy 7 s postupným zaváděním pozic sociálních pedagogů do základních a mateřských škol zřizovaných touto městskou částí.
Studie hodnotí dopad zavedení pozic sociálního pedagoga na vybraných školách Prahy 7 a představuje souhrnnou multizdrojovou analýzu kvalitativních a kvantitativních dat se zapojením hodnocení klíčových aktérů procesu zavádění, výkonu činnosti a integrace pozice do sítě odborných vztahů v území Prahy 7.
Téma sociální pedagogiky na Řízení školy: rizeniskoly.cz/socialni-pedagog |
Přínos pozice sociálního pedagoga
- rozvinutí procesů směřujících k vyrovnání šancí na vzdělávání;
- posílení vzdělávací úspěšnosti dětí/žáků;
- zvýšení prostupnosti vzdělávacího systému.
Studie nabízí spektrum možností uplatnění sociálního pedagoga v prostředí běžných spádových škol. Nabízí argumenty k diskuzi o smysluplnosti pozice v portfoliu podpůrných funkcí školy a v kontextu ostatních profesí v rámci školních poradenských pracovišť.
Zkušenost městské části Praha 7 jednoznačně hovoří ve prospěch zavádění pozic sociálních pedagogů v základních, ale i mateřských školách.
V poměrně variabilním portfoliu různých typů spádových základních škol pozice sociálního pedagoga obstála z hlediska udržitelnosti agendy i efektivity intervencí, které sociální pedagogové realizují.
Vzdělávání v Česku může být spravedlivější a přinášet lepší podporu každému žákovi na jeho vzdělávací cestě nejen v sociálně vyloučených lokalitách, kde je problém zjevný, ale i na běžných spádových školách.
Klíčová zjištění (Analytické zprávy o rozvoji sociální pedagogiky)
- Rozšíření portfolia podpůrných funkcí školy: Podle vedení škol a zástupců spolupracujících externích služeb je pozice sociálního pedagoga příkladem systémového a kvalifikovaného zajištění dosud marginalizované oblasti podpůrných funkcí školy v sociální oblasti. Rozšíření portfolia podpůrných funkcí přitom přispívá ke zkvalitnění vzdělávacího prostředí pro pedagogy, žáky a jejich rodiny.
- Uplatnění v běžné škole: Prostředí běžných spádových základních škol Prahy 7 generuje z celkového počtu žáků v základu cca 7,5–10% minimální potenciál případů pro sociálního pedagoga. V závislosti na velikosti školy může počet potřebných žáků/rodin převyšovat kapacity jednoho úvazku sociálního pedagoga. I mimo sociálně znevýhodněné lokality může sociální pedagog významně přispět k vyrovnání šancí na vzdělávání a podpořit vzdělávací úspěch žáků. Sociální pedagog je žádanou oporou vedení a pedagogům i v prostředí mateřských škol. Praxe Prahy 7 v tomto smyslu může být modelem pro další městské části.
- Dynamická role: Sociální pedagogové pružně reagují nejen na potřeby žáků se sociálním znevýhodněním, ale i na průběžně vznikající potřeby a aktuální situace žáků bez předchozího rizika problémů, čímž rozšiřují spektrum své podpory. S postupným etablováním v rámci školy přináší pozice sociálního pedagoga výrazné rozšíření podpory případům tohoto typu (nad rámec indikovaných případů sociálně znevýhodněných žáků).
- Eliminace dopadů sociální rozmanitosti: Sociální pedagogové zmírňují rozdíly způsobené rozmanitým sociokulturním složením žáků školy. Ve srovnání s běžnými mechanismy školy jsou úspěšnější v odhalování latentních případů potřebných rodin.
- Adaptace na potřeby školy: Teoretická šíře náplně práce sociálního pedagoga umožňuje přizpůsobit a vyprofilovat pozici adekvátně potřebám dané školy a díky tomu i vhodně vytěžit její potenciál – zaměřit na práci s klíčovými typy problémů či cílových skupin.
- Klíčová role v krizových situacích: Sociální pedagog pomáhá i při řešení mimořádných situací, jako byla například podpora rodin postižených ekonomickou krizí způsobenou zdražováním energií či podpora rodin uprchlíků.
- Přiblížení podpory rodinám: Možnost cílené a kontinuální práce sociálního pedagoga s rodinou v důsledku snižuje práh přijetí podpory, zvyšuje motivaci žáků a rodin a šanci na její využití a je základem pro dlouhodobé zlepšení situace. V tomto ohledu je klíčovou vyčleněná kapacita sociálního pedagoga, která určuje dosah podpory.
- Podpora pedagogům: Podpora sociálního pedagoga přináší celou řadu benefitů učitelům. Nabídkou kvalifikovaného postupu a převzetím odpovědnosti za řešené případy mimo jiné snižuje psychickou zátěž učitele, ulevuje od přidružené agendy a uvolňuje kapacity pro výkon učitelské role, čímž přispívá ke zvýšení wellbeingu pedagogů.
- Adekvátní doplnění ŠPP: Sociální pedagog se ukazuje být plnohodnotným komplementárním členem různě obsazených týmů školních poradenských pracovišť. Tím, že přebírá jisté penzum problémů a cílových skupin žáků přispívá k jasnějšímu vymezení pracovních náplní jednotlivých členů ŠPP, zároveň ale v případech, které to vyžadují, svou odborností přispívá do týmové spolupráce na řešení problému.
- Kultivace kultury školy: Systematickým zajištěním podpory potřebným žákům sociální pedagog ve škole přispívá k budování atmosféry bezpečí a ukotvuje pomoc dítěti jako důležitou hodnotu v rámci kultury školy, formuje a rozvíjí kulturu pomoci ve směru k zaměstnancům i žákům školy.
- Most mezi školstvím a sociální sférou: Sociální pedagog je unikátním článkem, který má potenciál založit systémové propojení mezi školstvím a sociální oblastí ve funkční podobě respektované oběma stranami. Efekt pozice se multiplikuje odborným vzděláním a účelným propojením s externími službami. Pro celopražsky působící organizace se sociální pedagogové Prahy 7 stali 8 uznávanými odbornými partnery v oblasti spolupráce základních škol se sociálním sektorem, diferenciačním znakem městské části a příkladem dobré praxe.
- Systémový dopad: Zavedení sociálních pedagogů ulehčuje práci učitelům, vedení škol i poradenským pracovištím. Prohlubuje podporu žáků, zlepšuje komunikaci s rodiči a zvyšuje kvalitu podpory poskytované školami.
- Pozitivní ohlasy vedení škol: Ředitelé hodnotí přínos sociálních pedagogů velmi pozitivně, zejména pro řešení komplexních problémů žáků. V této souvislosti vítají možnost úvazku odpovídajícího rozsahu a ocenili by legislativní podporu ukotvení pozice na školách.
Zdroj: Městská část Praha 7; Odbor vzdělávání a projektového řízení