Aprobace a kvalifikace
Platné právní předpisy určující předpoklad odborné kvalifikace neznají pojem „aprobace“. Ustanovení § 9 zákona č. 563/2004 Sb., o pedagogických pracovnících, stanoví pro učitele všeobecně vzdělávacích předmětů střední školy podmínky získání odborné kvalifikace takto: Učitel všeobecně vzdělávacích předmětů střední školy získává odbornou kvalifikaci vysokoškolským vzděláním získaným studiem v akreditovaném magisterském studijním programu
a) v oblasti pedagogických věd zaměřené na přípravu učitelů všeobecně vzdělávacích předmětů střední školy,
b) v oblasti pedagogických věd zaměřené na přípravu učitelů všeobecně vzdělávacích předmětů druhého stupně základní školy a všeobecně vzdělávacích předmětů střední školy,
c) ve studijním oboru, který odpovídá charakteru vyučovaného všeobecně vzdělávacího předmětu, a vysokoškolským vzděláním získaným studiem v akreditovaném bakalářském studijním programu v oblasti pedagogických věd zaměřené na přípravu učitelů střední školy, nebo vzděláním v programu celoživotního vzdělávání uskutečňovaném vysokou školou a zaměřeném na přípravu učitelů střední školy,
d) v oblasti pedagogických věd zaměřené na přípravu učitelů pro 2. stupeň základní školy a vysokoškolským vzděláním získaným studiem v akreditovaném bakalářském studijním programu v oblasti pedagogických věd zaměřené na přípravu učitelů všeobecně vzdělávacích předmětů střední školy, nebo vzděláním v programu celoživotního vzdělávání uskutečňovaném vysokou školou a zaměřeném na přípravu učitelů střední školy, nebo
e) podle § 12 jen pro výuku cizího jazyka. V tomto případě získává odbornou kvalifikaci vysokoškolským vzděláním získaným studiem v akreditovaném magisterském studijním programu
* v oblasti pedagogických věd zaměřené na přípravu učitelů cizích jazyků, nebo
* v oblasti společenských věd zaměřené na cizí jazyky a vysokoškolským vzděláním získaným studiem v akreditovaném bakalářském studijním programu v oblasti pedagogických věd, nebo vzděláním v programu celoživotního vzdělávání uskutečňovaném vysokou školou a zaměřeném na pedagogiku, nebo studiem pedagogiky.
Učitel odborných předmětů střední školy získává odbornou kvalifikaci vysokoškolským vzděláním získaným studiem v akreditovaném magisterském studijním programu
a) v oblasti pedagogických věd zaměřené na přípravu učitelů odborných předmětů střední školy, nebo
b) studijního oboru, který odpovídá charakteru vyučovaného odborného předmětu a vysokoškolským vzděláním získaným studiem v akreditovaném bakalářském studijním programu v oblasti pedagogických věd zaměřeném na přípravu učitelů střední školy, nebo vzděláním v programu celoživotního vzdělávání uskutečňovaném vysokou školou a zaměřeném na přípravu učitelů střední školy, nebo studiem pedagogiky podle § 22 odst. 1 (dále jen „studium pedagogiky“).
Tolik obecné podmínky odborné kvalifikace podle zákona. Z hlediska pracovněprávního (a tedy i platového) tak splňuje tyto podmínky každý učitel, který získal učitelskou kvalifikaci některým z výše uvedených způsobů, a to bez ohledu na aprobaci, tj. skladbu předmětů, jež je způsobilý vyučovat.
Pojem aprobace má však stále svůj význam, a to z hlediska plnění cílů vzdělávání podle § 2 školského zákona. Připomeňme, že ustanovení § 164 odst. 1 školského zákona stanoví řediteli školy odpovědnost mj. za odbornou a pedagogickou úroveň vzdělávání. Do této odpovědnosti nepochybně patří i sledování způsobilosti jednotlivých učitelů vykonávat přímou pedagogickou činnost v jednotlivých předmětech vzdělávacího programu školy. Právě proto hodnotí Česká školní inspekce mj. i aprobovanost pedagogických sborů jednotlivých škol. V případě, že učitelé střední školy nesplňují aprobaci pro jimi vyučované předměty, nejde o porušení zákona o pedagogických pracovnících (jejich odborná kvalifikace zpravidla zákonu vyhovuje - viz výše), ale právě o nižší úroveň odborné a pedagogické úrovně vzdělávání.
Z tohoto důvodu je součástí forem dalšího vzdělávání pedagogických pracovníků také studium k rozšíření odborné kvalifikace podle § 6 odst. 1 písm. b) vyhlášky č. 317/2005 Sb., kterým získá učitel právě způsobilost vyučovat dalším předmětům. Takové studium je však zcela dobrovolné (nikdo je pedagogickému pracovníkovi nenařizuje) a má směřovat právě ke zvýšení kvality a efektivitě vzdělávání v konkrétní škole.
Jazyky
Příklady z praxe:
1. učitel (40 let), má VŠ magisterské studium, aprobaci branná výchova - tělesná výchova, státní jazykovou zkoušku z anglického jazyka (základní, příp. všeobecnou). Učí na SŠ anglický jazyk.
2. učitel (40 let), má VŠ ekonomického směru, DPS na odborné předměty na SŠ, státní jazykovou zkoušku z německého jazyka (základní, příp. všeobecnou). Učí na SŠ německý jazyk.
3. učitel (35 let), má SŠ, nyní studuje Bc. (Gastro zaměření), má státní jazykovou zkoušku z angličtiny. Vyučuje na SŠ anglický jazyk.
4. učitel Mgr. (listopad 1955), má aprobaci anglický jazyka - český jazyka pro ZŠ. Učí na SŠ angličtinu. Praxe - 30 let.
5. učitel (r. září 1956), má SŠ potravinářského směru, má DPS pro MOV. Vyučuje na SŠ anglický jazyk a dělá výchovnou poradkyni. Praxe v oboru - jako MOV - 8 let, potom učitelka anglického jazyka (k 1. 1. 2007 14,5 let)
6. učitel má VŠ ekonomického směru, státní jazykovou zkoušku Cambridge. Vyučuje na SŠ ANJ
7. učitel má gymnázium, všeobecnou jazykovou zkoušku z angličtiny a základní jazykovou zkoušku z francouzštiny. Vyučuje na SŠ angličtinu a francouzštinu.
8. učitel (Mgr.), má aprobaci CJL - dějepis na SŠ, všeobecnou jazykovou zkoušku z francouzštiny. Učí na SŠ francouzštinu a italštinu (žil dlouhou dobu v Itálii).
9. učitel (36 let), má VŠ magisterské studium, aprobaci německý jazyk - dějepis pro ZŠ, učí německý jazyk a dějepis na SŠ.
Odpověď:
1. Tento učitel zcela splňuje předpoklad odborné kvalifikace podle právního předpisu. Není povinen si kvalifikace nijak zvyšovat. Z pohledu hodnocení odborné a pedagogické úrovně vzdělávání Českou školní inspekcí však nesplňuje „aprobační“ způsobilost a je žádoucí přesvědčit tohoto učitele (je to na jeho dobrovolném rozhodnutí), aby absolvoval rozšiřující studium podle § 6 odst. 1 písm. b) vyhlášky č. 317/2005 Sb., aby mohl vyučovat anglický jazyk.
2. Tento učitel nesplňuje předpoklad odborné kvalifikace podle právního předpisu. Jeho vzdělání (vysokoškolské odborné) by odpovídalo v případě, že by vykonával přímou pedagogickou činnost v odborných předmětech. Pokud však učí německý jazyk, jde jednoznačně o všeobecně vzdělávací předmět a zde jsou podmínky získání odborné kvalifikace zcela odlišné od toho, co tento zaměstnanec absolvoval. Uvedený zaměstnanec tedy musí nejpozději do konce roku 2009 /viz § 32 písm. b) zákona o pedagogických pracovnících/ zahájit některý ze studijních oborů uvedených výše jako podmínky získání odborné kvalifikace učitele všeobecně vzdělávacích předmětů střední školy.
3. Tento učitel nesplňuje předpoklad odborné kvalifikace podle právního předpisu. Uvedený zaměstnanec musí nejpozději do konce roku 2009 /viz § 32 písm. b) zákona o pedagogických pracovnících/ zahájit některý ze studijních oborů uvedených výše jako podmínky získání odborné kvalifikace učitele všeobecně vzdělávacích předmětů střední školy. Jeho současné studium bakalářského studijního programu v oboru „gastro“ nijak nepomůže k získání odborné kvalifikace učitele všeobecně vzdělávacích předmětů střední školy.
4. V tomto případě není zřejmé, k čemu je vztažen termín listopad 1955. Pokud je to termín získání vysokoškolské učitelské kvalifikace (i když „jen“ pro základní školy), pak se na tohoto učitele vztahuje ustanovení § 32 písm. a) zákona o pedagogických pracovnících. Podle tohoto ustanovení jsou ti pedagogičtí pracovníci, kteří ke dni nabytí účinnosti zákona o pedagogických pracovnících (tj. k 1. 1. 2005) dosáhli věku 50 let a současně mají praxi nejméně 15 let na příslušném druhu nebo typu školy, zbaveni povinnosti zahájit studium, pokud nesplňují předpoklad odborné kvalifikace. V uvedeném případě učitel skutečně předpoklad odborné kvalifikace učitele střední školy nesplňuje (podle informací v dotaze má kvalifikaci pro základní školu), ale pokud mu k 1. 1. 2005 bylo alespoň 50 let a současně ke stejnému datu měl praxi učitele střední školy alespoň 15 let, vztahuje se na něj výše uvedená výjimka a nic jej nenutí zvyšovat si kvalifikaci. Pokud by některá z uvedených podmínek neplatila (např. praxe na střední škole by nedosáhla 15 let nebo nedosáhl 50 let k 1. 1. 2005), nelze výjimku uplatnit a tento učitel by musel absolvovat rozšiřující studium podle § 6 odst. 1 písm. a) vyhlášky č. 317/2005 Sb.
5. Tento učitel nesplňuje předpoklad odborné kvalifikace podle právního předpisu. Uvedený zaměstnanec musí nejpozději do konce roku 2009 /viz § 32 písm. b) zákona o pedagogických pracovnících/ zahájit některý ze studijních oborů uvedených výše jako podmínky získání odborné kvalifikace učitele všeobecně vzdělávacích předmětů střední školy. Opět však není zřejmé, co znamená poznámka „září 1956“. Pokud je to termín získání nynější kvalifikace (střední vzdělání), pak je třeba zkoumat, zda tento učitel splňuje podmínky pro uplatnění výjimky podle § 32 písm. a) zákona o pedagogických pracovnících (viz předchozí případ). Jestliže ale jde o datum narození, tento učitel nepochybně nesplňuje podmínky pro uplatnění uvedené výjimky a musí nejpozději do konce roku 2009 zahájit studium některého ze studijních programů uvedených výše jako podmínky získání odborné kvalifikace učitele všeobecně vzdělávacích předmětů střední školy.
6. Tento učitel nesplňuje předpoklad odborné kvalifikace podle právního předpisu. Jeho vzdělání (vysokoškolské odborné) by odpovídalo v případě, že by vykonával přímou pedagogickou činnost v odborných předmětech. Pokud však učí německý jazyk, jde jednoznačně o všeobecně vzdělávací předmět a zde jsou podmínky získání odborné kvalifikace zcela odlišné od toho, co tento zaměstnanec absolvoval. Uvedený zaměstnanec tedy musí nejpozději do konce roku 2009 /viz § 32 písm. b) zákona o pedagogických pracovnících/ zahájit některý ze studijních oborů uvedených výše jako podmínky získání odborné kvalifikace učitele všeobecně vzdělávacích předmětů střední školy.
7. Tento učitel nesplňuje předpoklad odborné kvalifikace podle právního předpisu. Uvedený zaměstnanec musí nejpozději do konce roku 2009 /viz. § 32 písm. b) zákona o pedagogických pracovnících/ zahájit některý ze studijních oborů uvedených výše jako podmínky získání odborné kvalifikace učitele všeobecně vzdělávacích předmětů střední školy.
8. Tento učitel zcela splňuje předpoklad odborné kvalifikace podle právního předpisu. Není povinen si kvalifikace nijak zvyšovat. Jen není zřejmé, co znamená zkratka CJL uvedená v dotaze. Lze se sice domýšlet, že jde o „cizí jazyk a literaturu“, ale nelze předpokládat, že by některá z učitelských fakult dávala takto bianco způsobilost vyučovat jakýkoliv cizí jazyk. Zřejmě i toto studium bylo zaměřeno na nějaké konkrétní cizí jazyky. Proto lze očekávat, že z pohledu hodnocení odborné a pedagogické úrovně vzdělávání Českou školní inspekcí nesplňuje „aprobační“ způsobilost a je žádoucí přesvědčit tohoto učitele (je to na jeho dobrovolném rozhodnutí), aby absolvoval rozšiřující studium podle § 6 odst. 1 písm. b) vyhlášky č. 317/2005 Sb., aby mohl vyučovat příslušný cizí jazyk, který nebyl obsahem vysokoškolského učitelského studia.
9. Tento učitel nesplňuje předpoklad odborné kvalifikace podle právního předpisu. Nejpozději do konce roku 2009 musí zahájit rozšiřující studium podle § 6 odst. 1 písm. a) vyhlášky č. 317/2005 Sb.
Ekonomika
Příklady z praxe:
1. učitel (r. 1951), má VŠ ekonomického směru, nemá DPS. Vyučuje předměty ekonomické, občanskou nauku, lázeňství, cestovní ruch a průvodcovství.
2. učitel má VŠ zemědělskou, fakultu provozně-ekonomickou, DPS na odborné zemědělské předměty. Učí ekonomické předměty. Je aprobace dostatečná?
Odpověď:
1. Tento učitel nesplňuje předpoklad odborné kvalifikace podle právního předpisu. Pokud by učil jen předměty odpovídající jeho vysokoškolské odborné kvalifikaci (ekonomické odborné předměty), pak by pro dosažení odborné kvalifikace stačilo absolvování studia pedagogiky podle § 22 zákona o pedagogických pracovnících. Pro výuku občanské výchovy (jde o všeobecně vzdělávací předmět) a pro další uvedené odborné předměty neekonomické nesplňuje vůbec podmínky odborné kvalifikace a musí nejpozději do konce roku 2009 zahájit některý ze studijních oborů uvedených výše jako podmínky získání odborné kvalifikace učitele všeobecně vzdělávacích předmětů střední školy nebo učitele odborných předmětů střední školy.
2. Tento učitel zcela splňuje předpoklad odborné kvalifikace podle právního předpisu.
Gastro
Příklady z praxe:
1. učitelé (1962, srpen 1957), mají SŠ gastronom. směru, nyní studují Bc. - sociální pedagogika. Vyučují na SŠ gastronomické předměty.
2. učitel (srpen 1957), má SŠ gastronom. směru, nyní studuje Bc. - gastronomický obor. Vyučuje na SŠ gastronomické předměty. Nemá DPS.
3. učitel (35 let), má jen SŠ gastronom. směru, vyučuje na SŠ gastronomické předměty.
4. učitel má SOU s maturitou - gastronomický obor, učí teoretické odborné předměty na SŠ, je učitelem odborného výcviku. Pokud má učitel vystudován učební obor s maturitou, bere se jako dostatečně kvalifikovaný pro práci učitele odborného výcviku, kde je požadován výuční list?
5. učitelé (rok narození 1947, 1948), mají SŠ hotelovou, jeden z nich má DPS pro MOV. Praxe v oboru 10 let.
6. učitel (Mgr.), má SŠ potravinářskou, Bc. - pedagogický poradce, VŠ - sociální pedagogika, DPS pro MOV. Učí na SŠ odborné předměty gastronomického oboru a je výchovným poradcem.
7. učitel má SŠ potravinářského směru, studuje Bc. - sociální pedagogika. Učí na SŠ gastronomické předměty. Bude po ukončení Bc. studia tohoto směru a DPS plně aprobován?
8. učitel (JUDr.), má SŠ hotelovou, Univerzitu Karlovu - právnická fakulta, DPS pro OV. Vyučuje na SŠ gastronomické předměty.
Odpověď:
1. Tito učitelé nesplňují předpoklad odborné kvalifikace podle právního předpisu. Nejpozději do konce roku 2009 musí zahájit některý ze studijních oborů uvedených výše jako podmínky získání odborné kvalifikace učitele odborných předmětů střední školy nebo učitele odborných předmětů střední školy. Jejich současné studium bakalářského studijního programu v oboru sociální pedagogiky nijak nepomůže k získání odborné kvalifikace učitele odborných předmětů střední školy.
2. Tento učitel nesplňuje předpoklad odborné kvalifikace podle právního předpisu. Současné studium bakalářského studijního oboru gastronomického zaměření by bylo dostačující pro získání odborné kvalifikace, pokud by žádná vysoká škola v ČR nenabízela vyšší (tedy magisterský) stupeň vzdělání v tomto oboru - viz ustanovení § 32 písm. c) zákona o pedagogických pracovnících. V každém případě ale k získání vysokoškolské specializace v oboru musí učitel ještě získat pedagogickou způsobilost alespoň studiem pedagogiky podle § 22 zákona o pedagogických pracovnících.
3. Tento učitel nesplňuje předpoklad odborné kvalifikace podle právního předpisu. Pro získání odborné kvalifikace platí totéž, jako v předchozím případě.
4. Tento učitel nesplňuje předpoklad odborné kvalifikace podle právního předpisu, a to ani pro výuku odborných předmětů, ani pro práci učitele odborného výcviku. K získání odborné kvalifikace učitele odborných předmětů platí podmínky uvedené v případě ad 3. K získání odborné kvalifikace učitele odborného výcviku musí ještě získat výuční list v oboru (maturitní zkouška v oboru nestačí). K tomu ještě musí absolvovat studium pedagogiky podle § 22 zákona o pedagogických pracovnících.
5. Tito učitelé nesplňují předpoklad odborné kvalifikace podle právního předpisu. Pokud oba vykonávají práci učitele odborného výcviku, chybí jim výuční list v oboru a jednomu z nich studium pedagogiky (které je u druhého z nich nahrazeno DPS). Věk (přes 50 let) v tomto případě neumožňuje uplatnit výjimku podle § 32 písm. a) zákona o pedagogických pracovnících, protože nesplňují podmínku alespoň 15 let praxe.
6. Tento učitel nesplňuje předpoklad odborné kvalifikace podle právního předpisu a musí nejpozději do konce roku 2009 zahájit některý ze studijních oborů uvedených výše jako podmínky získání odborné kvalifikace odborných předmětů střední školy.
7. Tento učitel nesplňuje předpoklad odborné kvalifikace podle právního předpisu a musí nejpozději do konce roku 2009 zahájit některý ze studijních oborů uvedených výše jako podmínky získání odborné kvalifikace odborných předmětů střední školy. Jeho současné studium bakalářského studijního programu v oboru sociální pedagogiky nijak nepomůže k získání odborné kvalifikace učitele odborných předmětů střední školy.
8. Tento učitel nesplňuje předpoklad odborné kvalifikace podle právního předpisu a musí nejpozději do konce roku 2009 zahájit některý ze studijních oborů uvedených výše jako podmínky získání odborné kvalifikace odborných předmětů střední školy.
Další příklady
Příklady z praxe:
1. Lze studovat jazyk dálkově? Co určuje aprobaci - předměty na vysvědčení ze SŠ nebo na vysvědčení o státní zkoušce na VŠ (nebo obojí) nebo předměty na vysvědčení o DPS? Např. učitel má SŠ gastronomického směru a VŠ ekonomického. K čemu má vlastně aprobaci? K předmětům gastronomickým nebo ekonomickým? Nebo to určí až DPS?
2. Lze vůbec učit bez DPS?
3. Jaká je nutná aprobace pro výuku těchto předmětů: zeměpis cestovního ruchu, lázeňství, průvodcovství, cestovní ruch?
Odpověď:
1. To záleží na nabídkách jednotlivých vysokých škol. V případě rozšiřujícího studia podle § 6 odst. 1 písm. b) vyhlášky č. 317/2005 Sb. nabízejí některé vysoké školy distanční nebo kombinovanou formu studia. Je však nutné se informovat o aktuální nabídce jednotlivých vysokých škol. V případě učitelů všeobecně vzdělávacích předmětů střední školy je pro „aprobační“ skladbu rozhodující samozřejmě vysokoškolský diplom. U učitelů odborných předmětů střední školy je rozhodující jednak samotný vysokoškolský diplom a zpravidla bývá ještě nutné upřesňující sdělení vydané vysokou školou o tom, zda získaná odborná specializace absolventa odpovídá charakteru příslušného vyučovaného odborného předmětu. V případě nejistoty o takové souvztažnosti odborné specializace a vyučovaného předmětu bývá obvyklý dotaz zaměstnavatele (popř. samotného absolventa) na příslušnou vysokou školu. U učitelů odborného výcviku je rozhodující výuční list (a jeho souvztažnost k oboru, ve kterém vede odborný výcvik).
2. Ne, bez některé z předepsaných forem pedagogického studia nelze na střední škole vykonávat přímou pedagogickou činnost.
3. Pokud jde v tomto případě o odborné předměty, platí pro získání odborné způsobilosti učitele těchto předmětů výše uvedené podmínky vycházející z ustanovení § 9 odst. 2 zákona o pedagogických pracovnících. Jde tedy znovu o to, aby učitelé těchto předmětů měli vysokoškolskou odbornou kvalifikaci odpovídající oborem charakteru vyučovaného předmětu. Znovu upozorňuji na výjimku podle § 32 písm. c) zákona o pedagogických pracovnících, podle které platí: „Jestliže vysoké školy pro výuku odborných předmětů ve střední a vyšší odborné škole neumožňují přístup k vysokoškolskému vzdělání v akreditovaném studijním programu příslušného studijního oboru, je postačující získání nejvyššího dosažitelného vzdělání v příslušném oboru.“ Opět je nutné orientovat se v nabídkách studijních oborů jednotlivých vysokých škol (v tomto případě především odborných, tedy neučitelských).