• Oblíbené
  • Poznámka

Asistent pedagoga

Vydáno:

Vzhledem k tomu, že je stále větší snaha, aby všem členům společnosti byly poskytovány stejné šance na dosažení odpovídajícího stupně vzdělání a současně je také snaha, aby výchova a vzdělávání dětí, žáků a studentů se zdravotním postižením přestala být doménou speciálního školství, objevují se stále častěji integrační trendy. V této souvislosti se objevují podpůrné asistenční služby - asistent pedagoga, osobní asistent. Jsou zajišťovány prostřednictvím různých variant odpovídajících specifickým potřebám žáků se speciálními vzdělávacími potřebami. Od 1. 1. 2005 jsou zajištěny podmínky pro toto integrované vzdělávání i školskou legislativou.

Nejprve je nutné uvědomit si rozdílnost mezi asistentem pedagoga a osobním asistentem. Tyto dva výrazy totiž není možné ztotožňovat, nejsou synonymní.
* Asistent pedagoga je pedagogickým pracovníkem podle § 2 zákona č. 563/2004 Sb., o pedagogických pracovnících a o změně některých zákonů. Pozici asistenta pedagoga upravují právní předpisy Ministerstva školství, mládeže a tělovýchovy (dále MŠMT). O zřízení pozice asistenta pedagoga žádá ředitel dané školy krajský úřad na základě § 16, odst. 9 zákona č. 561/2004 Sb., o předškolním, základním, středním, vyšším odborném a jiném vzdělávání (školský zákon) na základě doporučení, které většinou vydává speciálně pedagogické centrum (SPC) či pedagogicko-psychologická poradna v rámci zpracování individuálního vzdělávacího plánu (IVP) žáka. O finanční dotace pro pozici asistenta pedagoga žádá ředitel školy kraj a finanční prostředky jsou poskytovány v rámci republikových normativů stanovených MŠMT a jsou krajem přidělovány na kalendářní rok. Pracovní náplní asistenta pedagoga je zprostředkovávat výchovnou a vzdělávací činnost dětem se speciálními vzdělávacími potřebami, v případě potřeby pomáhat dětem s těžším zdravotním postižením se sebeobsluhou v době vyučování. Asistent pedagoga dále napomáhá žákům při přizpůsobení se školnímu prostředí, komunikaci se spolužáky, spolupracuje se zákonnými zástupci žáka a komunitou, ze které žák pochází.
* Pozici osobního asistenta upravují právní předpisy Ministerstva práce a sociálních věcí (dále MPSV). Osobní asistenci provádí pracovník v sociálních službách, bývá zaměstnancem převážně nestátních neziskových organizací, poskytovatelů sociálních služeb. Tyto subjekty získávají na provoz služby dotace od státu, nadací či jiných subjektů. Rodina přispívá na úhradu finančních nákladů této sociální služby. Na úhradu sociálních služeb slouží rodině příspěvek na péči. O ten lze požádat na sociálním odboru příslušného obecního úřadu dle místa bydliště rodiny. Sociální službu osobní asistence upravuje § 39 zákona č. 108/2006 Sb., o sociálních službách. Pracovní náplní osobního asistenta je pak v souvislosti s účastí dětí se speciálními vzdělávacími potřebami ve vyučovacím procesu doprovod dítěte do školy nebo školského zařízení před počátkem vyučování a jeho vyzvednutí ze školy nebo školského zařízení po skončení vyučování včetně dalších podpůrných činností nasmlouvaných zákonnými zástupci žáka. V případě zvýšené potřeby zajištění sebeobslužných a doprovodných činností během školní docházky dětí se speciálními vzdělávacími potřebami, je na zvážení ředitele školy, zda bude situaci řešit pomocí osobního asistenta. Ředitel školy může uzavřít s nestátní neziskovou organizací smlouvu o poskytování sociální služby osobní asistence. Osobní asistent ve škole pak dítěti pomáhá hlavně při sebeobsluze, osobní hygieně, stravování, o přestávkách, při přesunech po budově školy apod. Asistence během školního procesu spadá do kompetencí MŠMT, za asistenci mimo budovu školy odpovídá resort MPSV.
Tento článek se podrobně věnuje pouze asistentu pedagoga a jednotlivým zákonům vztahujícím se k této funkci.
Asistent pedagoga
Asistent pedagoga vykonává podpůrnou službu při vzdělávání:
* pro žáky se zdravotním postižením
* integrované v běžných mateřských, základních, středních a vyšších odborných školách
* s těžkým zdravotním postižením ve speciálních školách
* pro žáky se sociálním znevýhodněním (především romský asistent)
* v přípravných třídách běžných i speciálních škol v běžných i speciálních školách
Náplň práce stanovuje vyhláška č. 73/2005 Sb., o vzdělávání dětí, žáků a studentů se speciálními vzdělávacími potřebami a vzdělávání dětí, žáků a studentů mimořádně nadaných, ve znění pozdějších předpisů:
§ 7
(1) Hlavními činnostmi asistenta pedagoga jsou pomoc žákům při přizpůsobení se školnímu prostředí, pomoc pedagogickým pracovníkům školy při výchovné a vzdělávací činnosti, pomoc při komunikaci se žáky, při spolupráci se zákonnými zástupci žáků a komunitou, ze které žák pochází.
(2) Žádost o souhlas se zřízením funkce asistenta pedagoga obsahuje název a sídlo právnické osoby, která vykonává činnost školy, počet žáků a tříd celkem, počet žáků se speciálními vzdělávacími potřebami, dosažené vzdělání asistenta pedagoga, předpokládanou výši platu nebo mzdy, zdůvodnění potřeby zřízení funkce asistenta pedagoga, cíle, kterých chce ředitel školy zřízením této funkce ve škole dosáhnout, a náplň práce asistenta pedagoga.
§ 8
(1) Forma a obsah speciálního vzdělávání žáka a míra podpůrných opatření se stanoví podle rozsahu speciálních vzdělávacích potřeb žáka.
(2) Speciální vzdělávání a podpůrná opatření doporučená školským poradenským zařízením zabezpečuje škola ve spolupráci se školským poradenským zařízením.
(6) Ve třídách, odděleních a studijních skupinách určených pro žáky s těžkým zdravotním postižením mohou zabezpečovat výchovně vzdělávací činnost souběžně 3 pedagogičtí pracovníci, z nichž 1 je asistent pedagoga.
[(6) Pokud ve třídě nebo studijní skupině působí souběžně několik pedagogických pracovníků, musí být alespoň 1 z nich asistentem pedagoga. – vyhláška č. 62/2007 Sb. – účinnost od 1. září 2009]
(7) Ve třídách, odděleních a studijních skupinách, ve kterých se vzdělává žák se zdravotním postižením, může se souhlasem ředitele školy a zákonného zástupce žáka nebo zletilého žáka působit osobní asistent, který není zaměstnancem právnické osoby, která vykonává činnost školy.
[(7) Ve třídách, odděleních konzervatoře a studijních skupinách, ve kterých se vzdělává žák se zdravotním postižením, může se souhlasem ředitele školy a zákonného zástupce žáka nebo zletilého žáka působit osobní asistent, který není zaměstnancem právnické osoby, která vykonává činnost školy. – vyhláška č. 62/2007 Sb. – účinnost od 1. září 2009]
Pracovní náplň asistenta pedagoga
* jakákoliv činnost asistenta pedagoga je metodicky vedena pedagogem (třídním učitelem nebo učitelem odborných předmětů, který odpovídá za průběh i výsledky vzdělávání)
* podporu asistentovi pedagoga poskytují i odborní pracovníci školských poradenských zařízení (vyhláška č. 72/2005 Sb., o poskytování poradenských služeb ve školách a školských poradenských zařízeních)
* hlavní činnosti asistenta pedagoga jsou uvedeny v § 7 odst. 1 vyhlášky č. 73/2005 Sb., o vzdělávání dětí, žáků a studentů se speciálními vzdělávacími potřebami a vzdělávání dětí, žáků a studentů mimořádně nadaných, ve znění pozdějších předpisů náplň práce asistenta pedagoga a zařazení do odpovídající platové třídy je na základě nařízení vlády č. 469/2002 Sb., ve znění pozdějších předpisů (Katalog prací č. 2.16.5 Asistent pedagoga). Konkrétní náplň práce – rozsah a rozpis jednotlivých činností pro asistenta pedagoga stanoví ředitel školy na základě podkladů a doporučení školských poradenských zařízení, na základě skutečných potřeb žáka a na základě podmínek ve škole.
4. platová třída
1. Pomocné výchovné práce zaměřené na zkvalitnění společenského chování dětí, žáků nebo studentů.
2. Pomocné výchovné práce zaměřené na vytváření základních pracovních, hygienických a jiných návyků.
5. platová třída
1. Provádění rutinních prací při výchově dětí a žáků nebo studentů, upevňování jejich společenského chování, pracovních hygienických a jiných návyků, péče a pomoc při pohybové aktivizaci dětí, žáků nebo studentů.
6. platová třída
1. Výchovné práce zaměřené na zkvalitnění společenského chování dětí a žáků nebo studentů.
2. Výchovné práce zaměřené na vytváření základních pracovních, hygienických a jiných návyků.
7. platová třída
1. Výklad textu, popřípadě učební látky a individuální práce s dětmi a žáky nebo studenty podle stanovených vzdělávacích programů a pokynů.
8. platová třída
1. Vzdělávací a výchovná činnost podle přesně stanovených postupů a pokynů učitele nebo vychovatele zaměřená na speciální vzdělávací nebo specifické výchovné potřeby dítěte, žáka nebo studenta nebo skupiny dětí, žáků nebo studentů.
Kvalifikace asistenta pedagoga
Zákony určující a vztahující se ke kvalifikaci asistenta pedagoga jsou:
Zákon č. 563/2004 Sb., o pedagogických pracovnících a o změně některých zákonů
§ 2
Pedagogický pracovník
(2) Přímou pedagogickou činnost vykonává
a) učitel,
b) vychovatel,
c) speciální pedagog,
d) psycholog,
e) pedagog volného času,
f) asistent pedagoga,
g) trenér,
h) vedoucí pedagogický pracovník.
§ 20
Asistent pedagoga
Asistent pedagoga získává odbornou kvalifikaci
– vysokoškolským vzděláním získaným studiem v akreditovaném
- studijním programu v oblasti pedagogických věd,
– vyšším odborným vzděláním získaným studiem v akreditovaném vzdělávacím programu vyšší odborné školy v oboru vzdělání zaměřeného na přípravu pedagogických asistentů nebo sociální pedagogiku,
– středním vzděláním s maturitní zkouškou získaným ukončením vzdělávacího programu středního vzdělávání v oboru vzdělání zaměřeném na přípravu pedagogických asistentů,
– středním vzděláním s výučním listem získaným ukončením vzdělávacího programu středního vzdělávání a studiem pedagogiky, nebo – základním vzděláním a absolvováním akreditovaného vzdělávacího programu pro asistenty pedagoga uskutečňovaného zařízením dalšího vzdělávání pedagogických pracovníků.
§ 22
Společná ustanovení k získávání odborné kvalifikace
(1) Studiem pedagogiky se rozumí vzdělání získané studiem v akreditovaném vzdělávacím programu v oblasti pedagogických věd uskutečňovaném zařízením dalšího vzdělávání pedagogických pracovníků b) pro vychovatele, pedagoga volného času a asistenta pedagoga v rozsahu nejméně 80 hodin s obsahovým zaměřením na pedagogiku a psychologii.
Vyhláška č. 317/2005 Sb., o dalším vzdělávání pedagogických pracovníků, akreditační komisi a karierním systému pedagogických pracovníků, ve znění pozdějších předpisů
§ 4
Studium pro asistenty pedagoga
(1) Studiem pro asistenty pedagoga [§ 20 písm. e) zákona č. 563/2004 Sb. – viz výše] získává jeho absolvent znalosti a dovednosti v oblasti pedagogických věd, které jsou součástí jeho odborné kvalifikace.
(2) Studium se uskutečňuje v zařízení pro další vzdělávání pedagogických pracovníků v délce trvání nejméně 120 vyučovacích hodin.
(3) Studium se ukončuje závěrečnou zkouškou před komisí. Po jejím úspěšném složení získává absolvent osvědčení.
MŠMT zveřejňuje a pravidelně aktualizuje seznam akreditovaných vzdělávacích programů týkajících se kvalifikace pro výkon činnosti asistenta pedagoga
Zavádění funkce asistenta pedagoga

1) PODKLADY K ZAVÁDĚNÍ FUNKCE ASISTENTA PEDAGOGA - SPOLUPRÁCE SE ŠKOLSKÝMI PORADENSKÝMI ZAŘÍZENÍMI

Při zavádění funkce asistenta pedagoga mají zásadní význam především školská poradenská zařízení (pedagogicko psychologické poradny, především však speciálně pedagogická centra). Doporučují služby asistenta pedagoga vzhledem ke speciálním vzdělávacím potřebám dítěte, žáka nebo studenta se speciálními vzdělávacími potřebami a dále působí jako metodická podpora. Bez vyjádření školského poradenského zařízení nemůže ředitelství školy žádat o souhlas se zřízením funkce asistenta pedagoga. Doporučení školského poradenského zařízení je v souladu s § 7 odst. 2 vyhlášky č. 73/2005 Sb., o vzdělávání dětí, žáků a studentů se speciálními vzdělávacími potřebami a dětí, žáků a studentů mimořádně nadaných, ve znění pozdějších předpisů (viz výše). Současně jde o vyjádření školského poradenského zařízení, které musí být v souladu s případnými podklady pro tvorbu individuálního plánu žáka ve smyslu § 18 školského zákona č. 561/2004 Sb.:
§ 16
Vzdělávání dětí, žáků a studentů se speciálními vzdělávacími potřebami
(9) Ředitel mateřské školy, základní školy, základní školy speciální, střední školy a vyšší odborné školy může ve třídě nebo studijní skupině, ve které se vzdělává dítě, žák nebo student se speciálními vzdělávacími potřebami, zřídit funkci asistenta pedagoga. V případě dětí, žáků a studentů se zdravotním postižením a zdravotním znevýhodněním je nezbytné vyjádření školského poradenského zařízení.
(10) Ke zřízení jednotlivé třídy, oddělení nebo studijní skupiny s upravenými vzdělávacími programy v rámci školy podle odstavce 8 a ke zřízení funkce asistenta pedagoga podle odstavce 9 je v případě škol zřizovaných ministerstvem či registrovanými církvemi nebo náboženskými společnostmi, kterým bylo přiznáno oprávnění k výkonu zvláštního práva zřizovat církevní školy, nezbytný souhlas ministerstva, v případě škol zřizovaných ostatními zřizovateli souhlas krajského úřadu.
§ 18
Individuální vzdělávací plán
Ředitel školy může s písemným doporučením školského poradenského zařízení povolit nezletilému žákovi se speciálními vzdělávacími potřebami nebo s mimořádným nadáním na žádost jeho zákonného zástupce a zletilému žákovi nebo studentovi se speciálními vzdělávacími potřebami nebo s mimořádným nadáním na jeho žádost vzdělávání podle individuálního vzdělávacího plánu. Ve středním vzdělávání nebo vyšším odborném vzdělávání může ředitel školy povolit vzdělávání podle individuálního vzdělávacího plánu i z jiných závažných důvodů.
Návrh funkce asistenta na základě vyhlášky 72/2005 Sb., o poskytování poradenských služeb ve školách a školských poradenských zařízeních:
§ 2
Obsah poradenských služeb
d) vytváření vhodných podmínek, forem a způsobů integrace žáků se zdravotním postižením
§ 5
Poradna
(3) Poradna:
b) zjišťuje speciální vzdělávací potřeby žáků ve školách, které nejsou samostatně zřízené pro žáky se zdravotním postižením, a vypracovává odborné posudky a návrhy opatření pro školy a školská zařízení na základě výsledků psychologické diagnostiky
§ 6
Centrum
(4) Centrum:
a) zjišťuje speciální připravenost žáků se zdravotním postižením na povinnou školní docházku a speciální vzdělávací potřeby žáků se zdravotním postižením a žáků se zdravotním znevýhodněním, zpracovává odborné podklady pro integraci těchto žáků a pro jejich zařazení a přeřazení do škol a školských zařízení a pro další vzdělávací opatření
Forma podkladů není legislativně určena, záleží na školských poradenských zařízeních, případně jejich zřizovatelích, především odbor školství krajského úřadu. Školská poradenská zařízení používají svých interních formulářů. V doporučení speciálně pedagogického centra musí být uvedena podmínka přítomnosti asistenta pedagoga a s tím související rozsah činnosti asistenta pedagoga, návrh výše pracovního úvazku, popř. i dobu jeho uplatnění ve škole, návrh pracovní náplně, návrh na další poskytované podpůrné služby.

2) ADMINISTRATIVNÍ ZAJIŠTĚNÍ FUNKCE ASISTENTA PEDAGOGA

Podle ustanovení § 16 odst. 10 zákona č. 561/2004 Sb. (školský zákon) je nutné požádat krajský úřad o souhlas se zřízením funkce asistenta pedagoga. Na základě doporučení školského poradenského zařízení a na základě dokumentace žáka vypracuje ředitel školy žádost o souhlas se zřízením funkce asistenta pedagoga – na základě § 7 odst. 2 vyhlášky č. 73/2005 Sb., o vzdělávání dětí, žáků a studentů se speciálními vzdělávacími potřebami a dětí, žáků a studentů mimořádně nadaných (viz výše). Žádost poté postoupí příslušnému odboru školství krajského úřadu. Ředitelé škol zřizovaných MŠMT a škol církevních zřizovatelů zasílají tyto žádosti průběžně během roku odboru speciálního vzdělávání MŠMT.

3) EKONOMICKÉ ZAJIŠTĚNÍ FUNKCE ASISTENTA PEDAGOGA

Ekonomické zajištění je projednáváno při standardním dohadovacím řízení k rozpočtu školy pro daný kalendářní rok s obcí s rozšířenou působností, popřípadě s krajským úřadem. V případě škol soukromých a církevních zřizovatelů je možné finanční prostředky získat i z dotačních projektů MŠMT. Financování asistentů pedagoga je obsaženo v normativech na přímé náklady, dle vyhlášky č. 492/2005 Sb., o krajských normativech – v příplatku na postižení žáka. Pro školy soukromé platí navíc zákon č. 306/1999 Sb., o poskytování dotací soukromým školám, předškolním a školským zařízením, ve znění pozdějších předpisů a výši normativů na kalendářní rok stanovuje MŠMT.
Finanční prostředky ze státního rozpočtu jsou rozepisovány a poskytovány v souladu s § 161 odst. 6 písm. a) a písm. b) a také s ustanovením § 162 odst. 4 zákona č. 561/2004 Sb. (školský zákon).

4) PERSONÁLNÍ ZAJIŠTĚNÍ FUNKCE ASISTENTA PEDAGOGA

Personálnímu zajištění asistenta pedagoga je potřeba věnovat pozornost s předstihem. Je nutné vycházet ze specifických vzdělávacích potřeb dětí, žáků nebo studentů se zdravotním postižením a konkrétním podmínkám školy. V této oblasti je možná spolupráce s úřady práce, nestátními organizacemi apod.

5) DALŠÍ INFORMACE TÝKAJÍCÍ SE ZAVÁDĚNÍ FUNKCE ASISTENTA PEDAGOGA

Pracovněprávní vztah se řídí příslušnými ustanoveními zákona č. 262/2006 Sb., zákoník práce, ve znění pozdějších předpisů. Platové zařazení je možné od 4. do 8. platové třídy (viz výše) – na základě nařízení vlády č. 469/2002 Sb., ve znění pozdějších předpisů (Katalog prací č. 2.16.5 Asistent pedagoga). Vzhledem k tomu, že jde o pedagogického pracovníka, naleží mu platový tarif podle nařízení vlády č. 330/2003 Sb., o platových poměrech zaměstnanců ve veřejných službách a správě (příloha č. 2). Přímá pedagogická činnost je stanovena podle potřeby ředitelem školy nebo školského zařízení v rozsahu 20 až 40 hodin týdne – na základě přílohy nařízení vlády č. 75/2005 Sb., o stanovení rozsahu přímé vyučovací, přímé výchovné, přímé speciálně pedagogické, přímé pedagogicko-psychologické činnosti pedagogických pracovníků.

Sdílení dokumentu

Poznámka k dokumentu