Slyšeli jste někdy pojem institucionální mentoring? Nebo benchlearning? Za těmito ve školství poměrně málo známými pojmy se skrývá účinná pomoc pro ředitele škol, pokud chtějí nějakou oblast efektivně zlepšit. Jak se lidově říká: „je zbytečné vymýšlet kolo, to už totiž někdo dávno vymyslel“. Jestliže už někdo prošel určitou trnitou cestou a něco mu funguje, je zbytečné se také popíchat o stejné trny, můžeme se inspirovat, poučit a zlepšovat za pomoci zkušené partnerské školy.

Pokud sledujete články posledních čísel Řízení školy věnující se postupnému zlepšování se, tak jistě máte definovanou oblast pro zlepšení (technika kola rovnováhy) a po malých krocích na ní pracujete (tj. metodou kaizen), někdy ale může být ještě efektivnější, když vás pomocí malých kroků bude někdo podporovat. Nemusíte nutně všechno řešit samostatně, jednou z cest může být i využití ve školství poměrně netradiční metody zlepšování se, kterou je
benchlearning
(BL). Pojďme se teď společně podívat, co BL je, odkud k nám přišel a jak nám může pomoci. V procesu BL pracujeme s dalšími nepříliš známými pojmy, konkrétně se jedná o benchmarka benchmarking.
Benchmark
je měřítko a ukazatel výkonnosti – naší i úrovně, kterou se chceme i