Cílem článku je zrekapitulovat doporučení MŠMT k zajištění bezpečnosti ve školách a školských zařízeních, popsat jejich vzájemnou provázanost a jejich případné limity.
Bezpečnost ve škole
PhDr. Mgr.
Monika
Puškinová,
Ph. D.,
specialista na školskou problematiku
POVINNOST ZAJISTIT BEZPEČNOST A OCHRANU ZDRAVÍ
Po tragické události ve Žďáru nad Sázavou se hledají cesty, jak podobným nešťastným a v mnohém nepředvídatelným událostem ve školách a školských zařízeních předejít.
Školy a školská zařízení jsou povinny zajišťovat bezpečnost a ochranu zdraví (dále jen „BOZ“) dětí, žáků a studentů. Uvedenou povinnost zakotvuje ustanovení § 29 odst. 2 školského zákona. Podrobnější právní úprava uvedené povinnosti (vyhláška o opatřeních k zajištění BOZ dětí, žáků a studentů ve školách a školských zařízeních) v současné době neexistuje. V tomto právně vágním rámci ministerstvo vydalo několik metodických materiálů, doporučujících školám a školským zařízením opatření k zajištění BOZ dětí, žáků a studentů.
Tyto materiály nejsou právně závazné a obsahují doporučení, která škola nebo školské zařízení použije, pokud odpovídají podmínkám jejich činnosti.
Minimální standard bezpečnosti a nové přílohy k Metodickému doporučení k primární prevenci rizikového chování u dětí a mládeže
Metodické doporučení k bezpečnosti dětí, žáků a studentů ve školách a školských zařízeních - Minimální standard bezpečnosti (č. j.: MSMT-1981/2015-1) si klade za cíl podat přehled doporučených opatření k zajištění BOZ dětí, žáků a studentů v budovách škol a školských zařízení a v areálech škol a školských zařízení k nim náležejících. Vyčleňuje:
a)
prostorová a organizačně-technická opatření,
b)
personální opatření,
c)
vnitřní předpisy, dokumentaci školy.
Ministerstvo doporučuje, aby jím vymezený minimální standard bezpečnosti byl školami a školskými zařízeními zajištěn. Odchýlení připouští jen v oblasti konkrétních prostředků, kterými se minimální standard bezpečnosti zajišťuje. Pokud se škola nebo školské zařízení důvodně odchýlí od opatření doporučovaných ministerstvem, má minimální standard bezpečnosti zajistit jinými konkrétními způsoby.
Škola nebo školské zařízení mohou přijmout opatření jdoucí nad rámec minimálního standardu bezpečnosti.
Metodické doporučení k primární prevenci rizikového chování u dětí a mládeže (č. j. 21291/2010-28) bylo v nedávné době doplněno sedmi novými přílohami. Z nich se problematiky BOZ dětí, žáků a studentů nejvíce týká nová příloha č. 14 - Krizové situace spojené s ohrožením násilím ve školním prostředí, které přichází z vnějšího i vnitřního prostředí (č. j. MSMT-1398/2015-1). Na základě tohoto metodického doporučení má škola mimo jiné:
-
vypracovat bezpečnostní plán, který identifikuje konkrétní možné předvídatelné rizikové jevy, identifikuje místa ve škole, se kterými může být riziko spojeno, stanovuje cíle, odpovědnosti a nástroje určené k prevenci vzniku rizikového jevu,
-
zpracovat krizový plán pro případ ohrožení školy, tj. pro případ, že se rizika identifikovaná v bezpečnostním plánu naplní, a sestavit krizový tým.
Zabezpečení vchodu a vstupů do budovy a areálu školy
Konkrétní opatření v mezích minimálního standardu bezpečnosti nebo překračující jeho rámec mají navazovat na analýzu bezpečnostních rizik provedenou ve spolupráci s osobami odborně způsobilými v prevenci rizik a osobami odborně způsobilými v oblasti požární ochrany.
Opatření zabezpečující a kontrolující vchod a vstup do budovy je zejména opatření proti vniknutí cizí osoby (vnějšího útočníka). Proto je vhodné, aby se na identifikaci bezpečnostních opatření podílel také např. metodik prevence, případně školní psycholog.
Je logické, aby identifikovaná bezpečnostní rizika byla zahrnuta do směrnice Systém řízení rizik nebo byla speciálně vyčleněna v ministerstvem doporučeném Bezpečnostním plánu.
Ministerstvo doporučuje jako konkrétní prostorová a organizačně-technická opatření při zajištění vchodů a vstupů v rámci minimálního standardu bezpečnosti tato opatření:
-
areál školy
oplocení, drobné stavební a terénní úpravy včetně úpravy zeleně, funkční osvětlení, nejlépe na čidlo
-
vjezdy
určení používaných vjezdů, závory, funkční osvětlení, nejlépe na čidlo, drobné stavební a terénní úpravy včetně úpravy zeleně
-
vchody
určení používaných vchodů, bezpečnostní zámky, funkční osvětlení, nejlépe na čidlo, drobné stavební a terénní úpravy včetně úpravy zeleně
Zabezpečena mají být i okna. Konkrétní doporučení ministerstvo neuvádí. Z logiky věci jsou to však dle podmínek školy nebo školského zařízení kupříkladu mříže (např. okno do sklepa) nebo detektory.
Ministerstvo současně zdůrazňuje, že zabezpečení vchodů a vstupů (zejména uzamčením) současně nesmí bránit bezpečnému úniku osob v případě požáru (klíčový režim musí být vyřešen tak, aby byly únikové cesty trvale volné a umožňovaly bezpečný únik z budovy).
Z personálního úhlu pohledu se zajištění uvedených prostorových a organizačně-technických opatření vztahuje zejména na:
-
ředitele školy nebo školského zařízení zajišťujícího celý fungující a vzájemně provázaný systém opatření k zajištění bezpečnosti,
-
osoby odborně způsobilé v prevenci rizik a osoby odborně způsobilé v oblasti požární ochrany, ve spolupráci s kterými škola bezpečnostní rizika vyhledává a vyhodnocuje,
-
vedoucí zaměstnance, kterým je svěřena kontrola funkčnosti podniknutých opatření.
Dokumentace školy, do které se promítnou výše uvedená prostorová a organizačně-technická opatření, je zejména následující:
-
školní řád,
vnitřní řád vyčlenění používaných vchodů a vjezdů
-
pracovní řád
vyčlenění používaných vchodů a vjezdů
-
systém řízení rizik
vlastní identifikace bezpečnostních rizik
-
bezpečnostní plán
vlastní identifikace bezpečnostních rizik
-
pracovní náplň např. vedoucích pracovníků, školníka, vrátného
kontrola funkčnosti opatření, zajištění funkčnosti bezpečnostních opatření; zajištění klíčového režimu
-
pracovní náplň např. metodika prevence, školního psychologa
podílí se na identifikaci bezpečnostních rizik
Technické prostředky, které dle ministerstva překračují úroveň standardních opatření k zajištění bezpečnosti, jsou např. vstup na čipy, turnikety, kamerový systém, elektronický vrátný, alarm s tísňovými tlačítky napojený na dispečink.
Ministerstvo upozorňuje, že v případě zavedení kamerového systému je nutné současně chránit soukromí žáků a zaměstnanců školy. Úřad pro ochranu osobních údajů této problematice věnoval dokument Vyjádření a doporučení ÚOOÚ k možnosti instalovat kamerový systém v prostorách školy ze dne 12. března 2007.
Kontrola (monitorování) vchodu a vstupů do budovy a areálu školy
Mnohá z technických zařízení zabezpečujících vchod nebo vstup do budovy nebo areálu školy je možné současně zařadit do kategorie zařízení kontrolujících (monitorujících) vchod nebo vstup. Nejčastěji však bude zřejmě kontrolovat (monitorovat) vchod nebo vstup do budovy nebo areálu školy nebo školského zařízení vrátný nebo osoba vykonávající dohled. Tyto osoby mají zajistit následující:
-
vpuštění do budovy nebo areálu osob pouze za určitých podmínek
do areálu nebo budovy školy nebo školského zařízení vpouštějí cizí osoby až po ověření účelu jejich vstupu do budovy nebo vjezdu do areálu (doprovod žáka, návštěva pedagoga či ředitele školy, kontrola, revize, dodávka zboží apod.)
-
zamezení vstupu nepovolaným osobám
zamezují nepovolaným osobám přístup do budovy nebo areálu školy nebo školského zařízení
Škola může (a má) definovat podmínky vstupu nebo vjezdu cizí osoby do školy nebo areálu školy. Základními podmínkami vstupu nebo vjezdu cizí osoby do školy nebo areálu školy jsou:
-
doložení důvodu návštěvy školy,
-
identifikace osoby,
-
zápis osoby do knihy příchodů a odchodů, příjezdů a odjezdů.
Současně je nutné upozornit, že identifikaci osob, uvedení jména a účelu přítomnosti ve škole nebo školském zařízení nemůže škola nebo školské zařízení na cizích osobách vynucovat. Vynucovat prokázání totožnosti může Policie ČR (§ 63 zákona č. 273/2008 Sb., o Policii České republiky, v platném znění).
Jednoduše řečeno, škola je oprávněna v rámci podmínek vstupu nebo vjezdu cizí osobu požádat o identifikaci a uvedení účelu návštěvy, současně je nemůže na cizí osobě vynucovat. Cizí osoba na základě svého uvážení splní podmínky vstupu (vjezdu) do školy nebo areálu školy, nebo je odmítne splnit, a škola je oprávněna ji do školy nevpustit a případně ji vykázat.
Další omezení činnosti zaměstnanců školy (např. vrátného) spočívá v tom, že zaměstnanec školy není oprávněn podrobovat osoby při vstupu do školy osobní prohlídce proti jejich vůli (např. proto, že má podezření, že osoba má při sobě zbraň).
Vpouštění cizích osob až po ověření účelu vstupu nebo vjezdu předpokládá fungující informační toky ve škole nebo školském zařízení. Osoby, které monitorují vchody a vjezdy, mají být informovány o předem známé návštěvě cizí osoby, např. týdenním plánem nebo prostřednictvím informací předávaných na poradách. Účel návštěvy cizí osoby, která není předem známa, musí být zaměstnanec školy monitorující vchod nebo vjezd schopen dostatečně rychle ověřit.
Je důležité, aby zaměstnanci školy vpouštěli do areálu nebo budovy školy nebo školského zařízení cizí osoby až po ověření účelu vstupu nebo vjezdu. Stejně tak je důležité se v této souvislosti zaměřit na žáky a zákonné zástupce žáků. Žákům a jejich zákonným zástupcům má být opakovaně zdůrazňováno, že nemají vpouštět do areálu nebo budovy školy nebo školského zařízení cizí osoby.
V praxi škol a školských zařízení se nedoporučuje zamezení vstupu nebo vjezdu do areálu nebo budovy školy nebo školského zařízení chápat tak, že se zaměstnanec školy snaží překonat odpor agresivní cizí osoby. V případě agresivního chování cizí osoby nebo jiného nežádoucího vstupu nebo vjezdu cizí osoby do školy nebo školského zařízení škola začíná postupovat podle krizového plánu. Podstatná část krizového plánu spočívá v následujících postupech:
-
předem stanovené informační toky (např. s krizovým týmem ve škole, se složkami integrovaného záchranného systému a s orgány místní správy, s ohroženými žáky),
-
předem vymezené způsoby zamezení kontaktu útočníka a žáků nebo zaměstnanců školy,
-
způsoby případného nutného opuštění budovy školy nebo školského zařízení.
Z personálního úhlu pohledu (v širším slova smyslu) se zajištění monitorování vchodů a vstupů do budovy nebo areálu školy nebo školského zařízení a případný postup podle krizového plánu vztahuje zejména na:
-
ředitele školy nebo školského zařízení zajišťujícího celý fungující a vzájemně provázaný systém opatření k zajištění bezpečnosti,
-
vedoucí zaměstnance, kteří periodicky kontrolují a aktualizují informační toky, kontrolují přístupnost a funkčnost únikových cest,
-
zaměstnance školy bezprostředně kontrolující (monitorující) vchody a další vstupy (typicky vrátný, pedagogičtí pracovníci vykonávající dohled),
-
žáky, zákonné zástupce žáků respektující zákaz vpouštět do budovy nebo areálu cizí osoby.
Dokumentace školy, do které se promítnou výše uvedená opatření kontroly (monitorování) vchodů a vstupů, případně následné postupy při mimořádné situaci, je zejména následující:
-
školní řád, vnitřní řád
povinnost žáků nevpouštět cizí osoby do budovy nebo areálu školy nebo školského zařízení
-
pracovní řád
povinnost kontrolovat (monitorovat) vchody a vstupy
-
bezpečnostní plán, krizový plán
kontrola (monitorování) v místech bezpečnostních rizik a navazující postup v případě krizové situace
-
pracovní náplň např. vedoucích pracovníků, školníka, vrátného
kontrola funkčnosti opatření, zajištění funkčnosti bezpečnostních opatření; zajištění např. informačních toků
Personální opatření
Je jasné, že prostorová a organizačně-technická opatření k zajištění BOZ nelze oddělit od jejich realizace lidmi, tj. od personálních opatření. Činnost školy a školského zařízení je však natolik spojena se zajištěním BOZ dětí, žáků a studentů ve formě dohledu, že se ministerstvem speciálně vyčleňují personální opatření zajištění BOZ dětí, žáků a studentů.
Konkrétní důvodná personální opatření také vycházejí z analýzy bezpečnostních rizik. Větším bezpečnostním rizikem je jistě doba před první vyučovací hodinou, kdy vchodem současně prochází velké množství osob, nebo dohled na nepřehledné chodbě.
Ministerstvo zdůrazňuje:
-
Místo výkonu dohledu
Škola zajišťuje průběžný dohled nad žáky ve všech prostorách či v areálu školy i při akcích souvisejících se vzděláváním, které jsou realizovány mimo školu.
-
Dobu výkonu dohledu
Škola zajišťuje průběžný dohled nad žáky od okamžiku vstupu do prostor školy po celý průběh výchovně-vzdělávacího procesu i po jeho ukončení až po dobu opuštění budovy či areálu školy.
-
Osoby vykonávající dohled
-
Ředitel školy zpravidla pověřuje dohledem pedagogického pracovníka.
-
Škola má zajištěnu vzájemnou zastupitelnost pedagogických či nepedagogických pracovníků vykonávajících dohled nad žáky.
-
Škola v případě avizovaného nebezpečí využívá možnosti posílení ostrahy budovy městskou či státní policií, případně hlídkami bezpečnostních agentur (dle místních zvyklostí).
S trochou zjednodušení lze konstatovat, že zabezpečení vchodů a vstupů do školy nebo školského zařízení je zabezpečením před cizí osobou, vnějším útočníkem. V rámci personálního zabezpečení BOZ dětí, žáků a studentů se aspekty zajištění BOZ množí. Zaměstnanci školy nebo školského zařízení (pedagogičtí i nepedagogičtí) vykonávají dohled s ohledem na možné nebezpečí, které představuje vnější i vnitřní útočník.
Ve vztahu k nebezpečí, které představuje vnitřní útočník, je mimo jiné povinností zaměstnance, který vykonává dohled:
-
znát a podle možností rozpoznat znaky „rizikového“ chování (např. chování agresorů a obětí šikany, „nečitelné“ a nezvyklé chování cizího návštěvníka nebo kolegy),
-
následně informovat odpovídající zaměstnance školy a v případě nutnosti zajistit postup podle krizového plánu.
Připomeňme známé skutečnosti ve vztahu k řediteli školy:
-
ředitel školy rozhoduje o zajištění náležitého dohledu, stanoví rozvrh dohledu nad žáky a vyvěsí ho na takovém místě, aby bylo možné při kontrolní činnosti snadno rozpoznat, který pedagogický pracovník dohled vykonává,
-
ředitel školy jako zástupce zaměstnavatele stanovuje pravidla, podle kterých je zaměstnanec povinen se podrobit zjištění, zda není pod vlivem alkoholu nebo jiných návykových látek [§ 106 odst. 4 písm. i) zákoníku práce],
-
ředitel školy jako zástupce zaměstnavatele vysílá zaměstnance na vstupní, periodickou nebo mimořádnou prohlídku, jejím účelem je mimo jiné případně zjistit u zaměstnance nemoci vylučující zdravotní způsobilost k práci, zejména prognosticky závažné duševní poruchy a poruchy chování, prokázaná současná alkoholová nebo drogová závislost (příloha č. 2 vyhlášky č. 79/2013 Sb., o provedení některých ustanovení zákona č. 373/2011 Sb., o specifických zdravotních službách, vyhláška o pracovnělékařských službách a některých druzích posudkové péče).
Dokumentace školy, do které se promítnou výše uvedená personální opatření, je zejména následující:
-
pracovní řád, rozpis dohledu, pracovní náplň
povinnost vykonávat dohled
-
bezpečnostní plán, krizový plán
dohled v místech bezpečnostních rizik a navazující postup v případě krizové situace
-
minimální preventivní program, osnovy školení pro zaměstnance
informace pro zaměstnance o projevech rizikového chování
-
posudky na základě vstupní, periodické nebo mimořádné prohlídky
posudkový závěr o zdravotní způsobilosti zaměstnance
Vnitřní předpisy, dokumentace školy
Vnitřní předpisy a dokumentace školy související se zajištěním bezpečnosti ve škole a školském zařízení je většinou dlouhodobého a koncepčního charakteru. Základní vnitřní předpisy a dokumentace jsou uvedeny v průběhu článku:
-
školní řád, vnitřní řád,
-
pracovní řád,
-
systém řízení rizik,
-
bezpečnostní plán,
-
krizový plán,
-
pracovní náplň,
-
minimální preventivní program,
-
posudky na základě vstupní, periodické nebo mimořádné prohlídky.
ZÁVĚR
-
Prostorová a organizačně-technická opatření představují zejména doporučení zabezpečení a monitorování vchodů a dalších vstupů do budovy nebo areálu školy nebo školského zařízení. Metodické doporučení vyčleňuje úroveň minimálního standardu a prostředky „nadstandardního“ zabezpečení. Jsou zaměřena zejména na vniknutí cizí osoby, tj. vnějšího útočníka.
-
„Limitem“ prostorových a organizačně-technických opatření je např. zabezpečení vchodů a vstupů (zejména uzamčením), které současně nebrání bezpečnému úniku osob v případě požáru; ochrana soukromí žáků a zaměstnanců při zavedení kamerového systému; nemožnost školou vynucovat na cizích osobách uvedení jména a účelu přítomnosti ve škole nebo školském zařízení.
-
V rámci personálního zabezpečení je nutné se zaměřit jak na vnějšího, tak na vnitřního útočníka; zajistit zaměstnanci vykonávajícímu dohled dostatečné informace k včasné identifikaci potenciálního útočníka a informace o postupu v mimořádné situaci.
-
Základní dokumentací související se zajištěním BOZ dětí, žáků a studentů jsou školní řád, vnitřní řád, pracovní řád, systém řízení rizik, bezpečnostní plán, krizový plán, pracovní náplň, minimální preventivní program, posudky na základě vstupní, periodické nebo mimořádné prohlídky.