Budoucnost středního managementu školy

Vydáno:

V předchozím článku o středním managementu škol došlo k určitému vyvrcholení – vytvoření kompetenčního modelu středního managementu školy. K úplnému závěru však ještě chybí porovnání středního managementu škol se středním managementem v jiných organizacích a také návrh, jak profesionalizovat střední management školy.

Budoucnost středního managementu školy
Mgr.
Irena
Lhotková
Ph.D.
Centrum školského managementu, Pedagogická fakulta Univerzity Karlovy v Praze; ředitelka ZŠ Bohumila Hrabala

Aby mohl střední management škol vykonávat skutečnou manažerskou funkci, je nutné uskutečnit následující:

 
1. Legislativně vymezit střední management školy
Střední management poukazuje na
nedostatek času,
který mu neumožňuje výkon jeho funkce. Řešením by mohlo být, obdobně jako u výchovného poradce,
snížení míry přímé vyučovací povinnosti.
Dílčím kritériem pro snížení určitého počtu hodin by pak mohl být počet učitelů v daném metodickém orgánu. Nezbytným předpokladem je ovšem potřebné vzdělání.
2. Vytvořit vzdělávací program pro střední management školy
Vzdělávací program kopírující potřebné kompetence středního managementu školy je dalším nutným předpokladem pro jeho manažerskou činnost. Obdobně jako jiné vzdělávací programy v rámci dalšího vzdělávání pedagogických pracovníků musí být
stanoven jeho přesný obsah
i časový rozsah.
Legislativní předpoklady
a potřebné vzdělání jsou východiskem efektivní činnosti středního managementu školy.
3. Vytvořit vhodnou podporu pro střední management v dané škole
Třetí předpoklad pro činnost středního managementu školy je záležitostí ředitele školy. Jedná se o zařazení do organizační struktury školy, vymezení pracovní náplně a vytvoření kompetenčního modelu aplikovaného na potřeby školy. Samozřejmostí je seznámení všech pedagogických pracovníků školy s výše uvedeným a nedílnou součástí by měla být také
motivace středního managementu školy.
4. Uvědomit si důležitost funkce středního managementu školy
Především střední management školy, ale i vedení školy a pedagogové si musí být vědomi
důležitosti funkce středního managementu
školy jako nositele kompetencí uvedených v kompetenčním modelu, a tím nezastupitelné složky v řízení pedagogického procesu.
Čtyři výše uvedené předpoklady představují
střední management jako kompetentní řídící pracovníky. Legislativní předpoklady a vytvoření vhodné podpory v dané škole ve smyslu „mohu“, vzdělávací program jako „umím“ a uvědomění si důležitosti funkce jako „chci“.
Série článků o středním managementu školy se uzavírá, nikoliv však jeho téma. Kompetencím středního managementu bude věnována jedna z kapitol chystané knihy
Kompetence řídících pracovníků ve školství
a v budoucnu i celá publikace.
Literatura
 
VEBER, J. a kol. Management: základy, prosperita, globalizace. Praha: Management Press, 2006. ISBN 80-7261-029-5.