Být zřizovatelem je náročná disciplína

Vydáno:
Být zřizovatelem je náročná disciplína
Mgr. Bc.
Michaela
Vencová,
vedoucí oddělení školství Úřadu MČ Praha 1, speciální pedagožka, dlouhodobě pracuje v oblasti státní správy a místní samosprávy
Ačkoli se to nezdá, první "složitost" se objeví hned při identifikaci, kdo je vlastně zřizovatel. Pro většinu mateřských, základních, ale i středních škol je zřizovatel vyjádřen poměrem dva v jednom. Zřizovatel je zastoupen politikem (přesněji politickou reprezentací) a úředníkem (či úředníky). Pro dobré fungování systému by osoby na obou pozicích měly tvořit určitou jednotu. První náročnost.
Zásadní zřizovatelské kompetence definují zákony. Pokud pomineme ty nejdůležitější, jako je zajištění kapacit v území, financování provozu, investiční a majetkové zajištění, dostáváme se k tomu méně uchopitelnému, ne zcela definovanému a to je kvalita poskytovaného vzdělávání zřizovaných škol. Právě to vidím jako nejtěžší zřizovatelský úkol současnosti. Jak má vypadat kvalitní škola? Náročnost druhá.
Zřizovatel úředník se stává diplomatem, který potřeby ředitelů usměrňuje, vyhodnocuje a "posílá" výše politikům a naopak. Náročnost třetí, a velká. :) Zkušenost je taková, že politici se mění častěji než ředitelé škol, ale kdo zůstává, jsou úředníci. Velmi často dobří profesionálové, mnohdy se zkušenostmi jako bývalí učitelé či ředitelé. Ráda bych vyvrátila "mýtus", že zřizovatelé jsou nekompetentní zpátečníci, kteří chtějí mít školy jako za Rakouska-Uherska.
Zřizovatelé hledají cesty, jak podpořit své školy, nově se zapojují do místních akčních plánů v území, kde společně s řediteli a pedagogy definují nejlepší možnosti rozvoje. Zřizovatelé by měli poskytovat vedení škol kromě podpory finanční také podporu odbornou. Pokud nemohou poradit sami, měli by odkázat na další odborníky, využívat služeb právníků, mediátorů apod. Ovšem na vše samozřejmě potřebujeme peníze... Náročnost čtvrtá. Není to však jen o nich. Zapomínat by se nemělo na rovinu osobní - vědomí, že každý může udělat chybu, ale musí najít její příčinu a posunout se dále, ředitelé zajisté ocení.
Za zamyšlení stojí, zdali se v systému vzdělávání nevěnuje zřizovatelům málo pozornosti. Čestnou výjimkou je EDUin, který se cíleně zabývá otázkou zřizovatelů ve vývoji regionálního školství nejen v Klubu zřizovatelů, ale i na mnoha konferencích.
Tímto děkuji Řízení školy za zřizovatelské téma.