V Česku se nacházejí desítky škol, které jsou úplně nebo z větší části segregované, což znamená, že většinu žáků tvoří buď Romové, nebo děti ze sociálně vyloučených lokalit. Vytvořit segregovanou školu je mnohem jednodušší než potom situaci napravovat. Své o tom ví i Andrea Melechová Ruthová, ředitelka ZŠ Kamenná stezka v Kutné Hoře. „První krok ke změně bylo, když jsme si přiznali, že situace je alarmující,“ říká. „O to víc se teď musíme snažit být opravdu dobří.“
Bývali jsme škola plná náročných dětí, postupně se měníme
Lucie
Kocurová
Redaktorka magazínu EDUzin.cz.
O vaší škole se dříve mluvilo jako o segregované. Proč?
My jsme nikdy nebyli typicky „romská“ škola – v roce 2017, kdy jsme měli pouze 157 žáků a dalších jedenáct v přípravce, jsme měli asi třicet procent Romů. Jenže k tomu jsme měli značné procento dětí se speciálními vzdělávacími potřebami. Už před zavedením inkluze tehdejší ředitel pracoval hodně se znevýhodněnými dětmi a