Fragmentace vzdělávacího systému v Česku má negativní dopad na správu škol i výsledky výuky. Ukazují to analýzy organizace PAQ Research, která rozdrobený systém zkoumá v sérii Odpovědní zřizovatelé – lepší školy. Dosud se zaměřila na problémy malých zřizovatelů, u nichž hrozí nedostatek expertních, finančních a časových kapacit. Malé obce proto často neslouží ani jako „parťák“ ředitele, ani jako garant kvality.
České vzdělávání řídí tisíce zřizovatelů, kteří nedokážou zajistit srovnatelnou kvalitu škol
Jan
Zeman
Analytik, PAQ Research
Hlavní zjištění představované analýzy:
*
České základní školy řídí 2 635 obcí-zřizovatelů, z nichž 90 % zřizuje pouze jednu školu.
*
Dvě třetiny (2 280) škol zřizují obce do 5 tisíc obyvatel, které téměř nikdy nemají odbor pro správu škol.
*