V červenci 2024 Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy ČR informovalo ty, kteří se účastnili připomínkového řízení ke dvěma návrhům na změnu školského zákona z října 2022 a března 2024, že oba návrhy spojilo. Současně uvedlo, že tento spojený návrh na změnu školského zákona nebude obsahovat neposkytování podpůrného opatření asistent pedagoga v základních školách a školních družinách a změny v přijímacím řízení na střední školy do maturitních oborů, tj. oborů s jednotnou přijímací zkouškou. V této části byl už návrh překonán rychlým vývojem událostí kvůli situaci při přijímacím řízení na střední školy, ke kterému došlo na jaře 2023.
Co bude s tzv. parametrizací asistenta pedagoga ve speciálním školství?
Mgr.
Veronika
Doležilová
právnička, členka koordinačního výboru spolku Spoluškola, z. s.,
Co by znamenala a k čemu by vedla tzv. parametrizace podpůrného opatření asistent pedagoga v základních školách?
Upuštěním od návrhu na neposkytování podpůrného opatření asistent pedagoga v základních školách, nikoli jeho zrušení, jak je mylně tento návrh vnímán, tak nedojde ke stavu, kdy by na jedné straně podle školského zákona toto podpůrné opatření existovalo a školská poradenská zařízení (dále jen „ŠPZ“) by i nadále měla zákonnou povinnost rozhodovat na základě zjištěných speciálních vzdělávacích potřeb o jeho přiznání i počtu hodin, na druhé straně by však současně podle stejného školského zákona školy nemohly postupovat – nemohly by podpůrné opatření asistent pedagoga poskytovat a stát by toto podpůrné opatření ani nefinancoval. Školy by tak nedostávaly peníze na platy asistentů pedagoga, ale pouze paušál na základě celého souboru kritérií (parametrů).
Tento mechanismus ze své podstaty plošného opatření není schopen reagovat na dynamiku speciálních vzdělávacích potřeb jednotlivých dětí, které je nezbytné ve vzdělávacím systému saturovat. Jako plošné opatření by proto musel být systém plošného financování asistentů pedagoga naddimenzován, aby byl alespoň částečně schopen na toto reagovat. Současně by musel existovat mechanismus téměř okamžitého dofinancovávání saturace vzdělávacích potřeb dětí v jednotlivých školách nad rámec poskytovaného paušálu. Představu o tom, jak by celý systém vypadal z pohledu zajištění potřebné podpory jednotlivým dětem, si můžeme udělat seznámením se se situací ve speciálním školství.1)
Jak došlo k tzv. parametrizaci podpůrného opatř