Existují čtyři rozdílné typy manažerů. Podívejte se na obrázek: jeden typ má v porovnání s ostatními zdaleka nejhorší výkon a jeden dosahuje pozoruhodně lepších výsledků než zbylé tři. Který typ jste vy? Autoři výzkumu Jaime Roca a Sari Wilde, badatelé v oblasti lidských zdrojů ve společnosti Gartner Human Resources Research and Advisory s centrálou v USA, stát Connecticut, provedli rozsáhlé šetření. Výsledky publikovali v knize s příznačným podtitulem „Proč někteří vedoucí vychovávají výjimečné talenty – a jiní ne?“ V následujícím textu se pokusíme dát na tuto otázku odpověď.
Co dělají nejlepší manažeři pro rozvoj zaměstnanců
PhDr.
Jan
Voda
Ph.D., MBA
ředitel základní školy Wonderland Academy
Zdroj: Gartner, Inc., 2019
Badatelé se nejprve dotazovali zaměstnanců, které dovednosti jsou pro jejich úspěch v práci nejdůležitější, a poté se jich ptali, nakolik tyto dovednosti ovládají. Můžete to zkusit i se svými lidmi. 70 procent uvedlo, že dovednosti, které potřebují pro svou práci,
nemají plně osvojené
. Zastavte se a zamyslete se nad tímto statistickým údajem. To v podstatě ukazuje, že velká část (pravděpodobně i vašeho) personálu není dostatečně vybavena k úspěšnému vykonávání svých pracovních úkolů. Rostoucí a měnící se potřeby zaměstnanců doplňovat si průběžně své dovednosti tak přinášejí nové nároky na manažery: stát se
centrálním zdrojem pro rozvoj zaměstnanců
v reálném čase. Je zásadně důležité starat se o to, aby vaši zaměstnanci byli vybaveni dovednostmi k plnění svých současných pracovních rolí, a přitom se již musíte soustředit i na ty dovednosti, které po nich bude vyžadovat blízká budoucnost. Za těchto okolností se nelze divit, že manažeři tráví až 30 procent svého času koučováním podřízených.Dalším krokem studie proto bylo zjistit, co
dělají nejlepší manažeři