Dosáhne ředitel školy na každého svého žáka? A jak? To jsou předmětné otázky tohoto letního speciálu a cílem následujícího článku je podívat se, zda jsme schopní to usuzovat předem, již v okamžiku výběru mezi uchazeči v průběhu konkurzního řízení na místo ředitele školy.
N
a úvod je dobré, když si konkurzní komise ujasní zadání:
hledáme pedagogického lídra
, nikoliv nejvyššího úředníka nebo školníka. O takové ředitele bychom měli usilovat nejpozději od školního roku 2015/16, kdy se zásadně proměnila hodnotící kritéria České školní inspekce v duchu modelu Kvalitní škola. V tomto směru se změnila od května 2019 novelou i vyhláška č. 54/2005 Sb., o náležitostech konkursního řízení a konkursních komisích. K vyhlášce byla ministerstvem vydána také potřebná a dlouho očekávaná doprovodná
Metodicko-výkladová příručka ke konkursním řízením ve školství 2019
.V metodické příručce je na straně 8 velmi
přehledně popsáno, jakého ředitele by měla komise hledat
. Hned jako první bod je tam uvedeno hledisko:-
Skutečnost, zda uchazeč má ve své vizi na prvním místě dítě, žáka či studenta, jeho proces učení a jeho vzdělávací úspěch, zda vnímá svou roli jako lídra pedagogického procesu s jasnou pedagogickou vizí.
Z našeho pohledu jsou zajímavé i další požadované aspekty, které se dotýkají vztahu k žáko