Co nás čeká s tzv. parametrizací asistenta pedagoga v běžných školách

Vydáno: 31 minut čtení

Na podzim 2022 zveřejnilo Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy ČR návrh na změnu školského zákona, která obsahovala i změnu v podpůrném opatření asistent pedagoga. Podstatou změny je, že se toto personální podpůrné opatření nebude financovat prostřednictvím kódu v Doporučení školských poradenských zařízení ke vzdělávání dětí se speciálními vzdělávacími potřebami. Samotná změna v mechanismu financování by nevzbudila pozornost, pokud by nebyla doprovozena návrhem dalšího nového pravidla o tom, že se přiznané podpůrné opatření v případě asistenta pedagoga nebude jako podpůrné opatření poskytovat, a informací, že se finanční prostředky na podpůrné opatření asistent pedagoga rozdělí mezi všechny školy tak, aby v každé škole mohl být asistent pedagoga bez přímé vazby na děti, které ho mají jako podpůrné opatření přiznaného. Pokusím se proto alespoň nastínit, co by přijetí takového návrhu ve skutečnosti znamenalo.

Co nás čeká s tzv. parametrizací asistenta pedagoga v běžných školách
Mgr.
Veronika
Doležilová
právnička, členka koordinačního výboru spolku Spoluškola, z. s.,
Návrh na změnu školského zákona obsahující i tzv. parametrizaci asistenta pedagoga obsahuje celou řadu nejrůznějších změn. Samotná parametrizace je v podstatě nenápadná změna ve třech bodech:1)
*
neposkytování asistenta pedagoga jako podpůrného opatření v běžných školách včetně družin (§ 16 odst. 11),
*
povinnost ředitele využít asistenta pedagoga jen pokud to je nezbytné na základě zohlednění vzdělávacích potřeb žáka (§ 16 odst. 11) a
*
zmocnění pro vládu určit počet financovaných hodin práce asistenta pedagoga nařízením vlády [§ 161 odst. 2 a § 161c odst. 2 písmeno c)].
S navrženou parametrizací spojuje Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy ČR (dále jen „ministerstvo“) několik změn. V následujícím výčtu jsou změny seřazeny podle míry jejich předpokládaného významu pro vzdělávací systém:
1.
neposkytování asistenta pedagoga jako podpůrného opatření v základních školách a družinách,
2.
snížení pracovní zátěže školských poradenských zařízení (dále jen „ŠPZ“) zánikem jejich pravomoci rozhodovat o podpůrném opatření asistenta pedagoga,
3.
stabilizace pracovní pozice asistent pedagoga, resp. předvídatelnost pracovněprávních vztahů pro pedagogické pracovníky, kteří jsou v současnosti zaměstnaní na pozici asistent pedagoga, protože má konkrétní dítě přiznané podpůrné opatření asistent pedagoga,
4.
stabilizace finančních nákladů na platy asistentů pedagoga,
5.
rovnoměrnější přítomnost asistentů pedagoga ve školách a využití asistentů pedagoga i pro děti, které ho nemají přiznáno jako podpůrné opatření
Ještě než se začneme věnovat jednotlivým předpokládaným změnám, je potřebné si připomenout dvě základní věci:
Tou první je popis pracovní pozice asistent pedagoga v zákoně o pedagogických pracovních (č. 563/2004 Sb.) jako pedagogického pracovníka, který pracuje ve třídě, ve které se vzdělávají děti se speciálními vzdělávacími potřebami (dále jen „SVP“). Žádné další podmínky zákon o pedagogických pracovnících neobsahuje. To znamená, že pro práci asistenta pedagoga obecně není potřeba, aby SVP dítěte identifikovalo ŠPZ, a není ani potřeba, aby konkrétní dítě mělo asistenta pedagoga přiznáno jako podpůrné opatření. Na druhé straně ve školském systému neexistují žádná (právně závazná) pravidla pro financování takto obecně definované práce asistenta pedagoga.2)
Školský zákon a vyhláška č. 27/2016 Sb. pak obsahují specifickou práci asistenta jako podpůrného opatření pro děti se SVP. A právě to, kdo a jak rozhoduje o tom, jestli dítě bude používat jako podpůrné opatření asistenta pedagoga, je to

Související dokumenty

Pracovní situace

Odborná kvalifikace speciálních pedagogů, psychologů, metodiků prevence a asistentů pedagoga
Vybrané aspekty implementace společného vzdělávání
Novela vyhlášky č. 27/2016 Sb., o vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami a žáků nadaných
Novela maturitní vyhlášky
Žáci se speciálními vzdělávacími potřebami
Zařazování do platových tříd - asistent pedagoga
Podpora implementace novely školského zákona z Operačního programu Výzkum, vývoj a vzdělávání
Žádost o souhlas k využití asistenta pedagoga
Odborná kvalifikace asistenta pedagoga
Novela školského zákona
Metodické komentáře k zákonu Lex Ukrajina 2
Způsob poskytování poradenských služeb školským poradenským zařízením
Právní předpisy týkající se žáků-cizinců
Červen a červenec 2021: Právní předpisy a informace významné pro práci škol a školských zařízení
Škola jako bezpečné místo pro učení s technologiemi a internetem
Legislativní rámec vzdělávání žáků a studentů se speciálními vzdělávacími potřebami daný školským zákonem
Přijímání ke vzdělávání cizinců, vzdělávání cizinců, ukončování vzdělávání cizinců
Integrace a vzdělávání ukrajinských dětí a žáků – metodická podpora ze strany České školní inspekce
Schvalování útoku na Ukrajinu žákem z právního pohledu
Co udělat s učitelem podporujícím Putina nebo šířícím proruské dezinformace?

Poradna

Doprovod do školy
Asistent v roli třídního učitele
Limit zaměstnanců ve školách v případě asistenta pedagoga
Výdělečná činnost v době rodičovské dovolené a neplaceného volna z důvodu péče o dítě do 4 let
Zrušení zřizovací listiny a následná nová zřizovací listina
Asistent pedagoga z pohledu právní úpravy
Vstupní lékařská prohlídka
Příplatek za rozdělenou směnu
Prodloužení zkušební doby
Odborná kvalifikace asistenta pedagoga
Pracovní poměr na dobu určitou a souběžný pracovní poměr učitele a asistenta pedagoga
Asistent pedagoga jako vyučující v rámci PSPP
Nárok na příplatek za suplované hodiny u vychovatelek nebo asistentek
Jmenování ředitele
Cestovní náklady v případě cesty na soutěž - odborná poradna, odpověď na dotaz
Zahraniční výjezd ředitele školy - odborná poradna, odpověď na dotaz
Cestovní náhrady při cestě na školení - odborná poradna, odpověď na dotaz
Čipy ve školní jídelně - odborná poradna, odpověď na dotaz
Volba člena školské rady
Dohoda o výkonu práce z domova

Zákony

1/1993 Sb. Ústava České republiky
561/2004 Sb. o předškolním, základním, středním, vyšším odborném a jiném vzdělávání (školský zákon)
563/2004 Sb. o pedagogických pracovnících a o změně některých zákonů
108/2006 Sb. o sociálních službách
198/2009 Sb. o rovném zacházení a o právních prostředcích ochrany před diskriminací a o změně některých zákonů (antidiskriminační zákon)
10/2010 Sb. ve věci návrhu na zrušení části ustanovení bodu 2 čl. XXIX části dvacáté deváté zákona č. 237/2004 Sb., kterým se v souvislosti s přijetím zákona o dani z přidané hodnoty mění některé zákony a přijímají některá další opatření a mění zákon č. 353/2003 Sb., o spotřebních daních, ve znění zákona č. 479/2003 Sb., a zákon č. 338/1992 Sb., o dani z nemovitostí, ve znění pozdějších předpisů

Vyhlášky

48/2005 Sb. o základním vzdělávání a některých náležitostech plnění povinné školní docházky
27/2016 Sb. o vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami a žáků nadaných
248/2019 Sb. , kterou se mění vyhláška č. 27/2016 Sb., o vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami a žáků nadaných, ve znění pozdějších předpisů, a vyhláška č. 72/2005 Sb., o poskytování poradenských služeb ve školách a školských poradenských zařízeních, ve znění pozdějších předpisů

Nařízení vlády

75/2005 Sb. o stanovení rozsahu přímé vyučovací, přímé výchovné, přímé speciálně pedagogické a přímé pedagogicko-psychologické činnosti pedagogických pracovníků
123/2018 Sb. o stanovení maximálního počtu hodin výuky financovaného ze státního rozpočtu pro základní školu, střední školu a konzervatoř zřizovanou krajem, obcí nebo svazkem obcí