Na podzim 2022 zveřejnilo Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy ČR návrh na změnu školského zákona, která obsahovala i změnu v podpůrném opatření asistent pedagoga. Podstatou změny je, že se toto personální podpůrné opatření nebude financovat prostřednictvím kódu v Doporučení školských poradenských zařízení ke vzdělávání dětí se speciálními vzdělávacími potřebami. Samotná změna v mechanismu financování by nevzbudila pozornost, pokud by nebyla doprovozena návrhem dalšího nového pravidla o tom, že se přiznané podpůrné opatření v případě asistenta pedagoga nebude jako podpůrné opatření poskytovat, a informací, že se finanční prostředky na podpůrné opatření asistent pedagoga rozdělí mezi všechny školy tak, aby v každé škole mohl být asistent pedagoga bez přímé vazby na děti, které ho mají jako podpůrné opatření přiznaného. Pokusím se proto alespoň nastínit, co by přijetí takového návrhu ve skutečnosti znamenalo.
Co nás čeká s tzv. parametrizací asistenta pedagoga v běžných školách
Vydáno:
31 minut čtení
Co nás čeká s tzv. parametrizací asistenta pedagoga v běžných školách
Mgr.
Veronika
Doležilová
právnička, členka koordinačního výboru spolku Spoluškola, z. s.,
Návrh na změnu školského zákona obsahující i tzv. parametrizaci asistenta pedagoga obsahuje celou řadu nejrůznějších změn. Samotná parametrizace je v podstatě nenápadná změna ve třech bodech:1)
*
neposkytování asistenta pedagoga jako podpůrného opatření v běžných školách včetně družin (§ 16 odst. 11),
*
povinnost ředitele využít asistenta pedagoga jen pokud to je nezbytné na základě zohlednění vzdělávacích potřeb žáka (§ 16 odst. 11) a
*
zmocnění pro vládu určit počet financovaných hodin práce asistenta pedagoga nařízením vlády [§ 161 odst. 2 a § 161c odst. 2 písmeno c)].
S navrženou parametrizací spojuje Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy ČR (dále jen „ministerstvo“) několik změn. V následujícím výčtu jsou změny seřazeny podle míry jejich předpokládaného významu pro vzdělávací systém:
1.
neposkytování asistenta pedagoga jako podpůrného opatření v základních školách a družinách,
2.
snížení pracovní zátěže školských poradenských zařízení (dále jen „ŠPZ“) zánikem jejich pravomoci rozhodovat o podpůrném opatření asistenta pedagoga,
3.
stabilizace pracovní pozice asistent pedagoga, resp. předvídatelnost pracovněprávních vztahů pro pedagogické pracovníky, kteří jsou v současnosti zaměstnaní na pozici asistent pedagoga, protože má konkrétní dítě přiznané podpůrné opatření asistent pedagoga,
4.
stabilizace finančních nákladů na platy asistentů pedagoga,
5.
rovnoměrnější přítomnost asistentů pedagoga ve školách a využití asistentů pedagoga i pro děti, které ho nemají přiznáno jako podpůrné opatření
Ještě než se začneme věnovat jednotlivým předpokládaným změnám, je potřebné si připomenout dvě základní věci:
Tou první je popis pracovní pozice asistent pedagoga v zákoně o pedagogických pracovních (č. 563/2004 Sb.) jako pedagogického pracovníka, který pracuje ve třídě, ve které se vzdělávají děti se speciálními vzdělávacími potřebami (dále jen „SVP“). Žádné další podmínky zákon o pedagogických pracovnících neobsahuje. To znamená, že pro práci asistenta pedagoga obecně není potřeba, aby SVP dítěte identifikovalo ŠPZ, a není ani potřeba, aby konkrétní dítě mělo asistenta pedagoga přiznáno jako podpůrné opatření. Na druhé straně ve školském systému neexistují žádná (právně závazná) pravidla pro financování takto obecně definované práce asistenta pedagoga.2)
Školský zákon a vyhláška č. 27/2016 Sb. pak obsahují specifickou práci asistenta jako podpůrného opatření pro děti se SVP. A právě to, kdo a jak rozhoduje o tom, jestli dítě bude používat jako podpůrné opatření asistenta pedagoga, je to