Rozdílný přístup obcí k financování jimi zřizovaných škol je mezi jejich řediteli a ředitelkami nezřídka vnímán velmi citlivě. Naopak zástupci obecních samospráv donedávna poukazovali na to, že na jimi provozované školy často výrazně doplácejí z jiných než k tomu určených prostředků. Situace se měla proměnit od 1. ledna 2018, kdy došlo ke zvýšení poměru vymezených financí na dítě a žáka, které by za ním měly v ideálním případě doputovat na zajištění provozu a činnosti mateřské či základní školy dle rozpočtového určení daní. Nastala však v reálné výši příspěvku škole změna? Podle údajů vykazovaných samotnými obcemi v průměru nikoliv. To však neznamená, že všechny radnice a obecní úřady dávají svým školám málo. Naopak minimálně čtvrtina z nich dává do systému mnohem více vlastních prostředků než těch, které jsou pro školy metodicky určeny. Kolik na činnost školy ve vaší obci přispívá právě váš zřizovatel?
Dávají vám hodně, nebo málo?: Obce jako důležití hráči financování škol
Vydáno:
Dávají vám hodně, nebo málo?: Obce jako důležití hráči financování škol
Mgr. et Mgr.
Karel
Gargulák
analytik, EDUin, o. p. s.
Mgr.
Miroslav
Hřebecký
programový ředitel, EDUin, o. p. s.
Známým faktem spojeným se státní správou a samosprávou ve školství je v realitě České republiky velká decentralizovanost systému. A to nejen v rámci škol a jejich řízení, ale i celkového vysokého počtu obcí s poměrně malou velikostí (máme jeden z nejnižších průměrných počtů obyvatel na jednu obec v rámci EU). Situace ve financování škol se od toho odvíjí a je napříč státem dosti rozdílná. Jedním obecným faktorem je velikost školy – čím menší sídlo a škola, tím je většinou rozpočet napjatější. Na mandatorní výdaje na provoz, které mají – v různé výši – všechny školy, zkrátka připadá málo žáků. Ředitelé škol z větších měst vám v soukromí naopak často řeknou, že na provozní část rozpočtu si nemohou stěžovat a ve zřizovateli mají jistotu, že když se něco h