Didaktický inkubátor jako cesta ke Strategii 2030+

Vydáno: 5 minut čtení

Služba školám s názvem Didaktický inkubátor je zásadním vkladem Fakulty přírodovědně-humanitní a pedagogické Technické univerzity v Liberci k inovativnímu vzdělávání v regionálním školství. Od tohoto roku začíná FP TUL intenzivně spolupracovat s Učitelskou platformou, která podepsaným memorandem o spolupráci přispěje k diseminaci i organizaci projektu. V krátkém bilancování čtyřletého období nastíníme hlavní body našeho snažení.

Didaktický inkubátor jako cesta ke Strategii 2030+
Mgr.
Miroslav
Slowik
Ph.D.
Fakulta přírodovědně-humanitní a pedagogická Technické univerzity v Liberci
Klíčové
kompetence
Již od roku 2020 se v prostoru České republiky mohou některé školy opřít o metodickou podporu ze strany Didaktické dílny. Ta je – jako projekt zaměřený na kompetenční učení – součástí fakulty připravující učitele. Za čtyři roky práce našla Didaktická dílna cestu, jak do škol zavést vyučování založené na pěstování klíčových kompetencí. Možnosti, které otevírá porušení tradiční organizace vyučování a změna stylu vedení výuky, si učitelé vyzkoušejí v týdenním didaktickém experimentu. Ten je vždy nejdříve naplánován ve spolupráci týmu Didaktické dílny FP TUL s inovativně naladěnými učiteli a vedením školy. Následně se tento tým učitelů školí v týdenním programu ve specificky utvořeném inkubačním prostředí, tedy v moderně koncipované učebně, a to přímo za přítomnosti žáků. Zúčastnění aktéři si tak vyzkoušejí v bezpečném prostředí to, čeho se často obávají – změnu. Zjišťují, že změnu provést lze a že není tak složitá. Celou akci mají na starosti odborníci z fakulty, kteří zabezpečují odbornost, didaktickou kvalitu a především ukázku velmi dobré praxe.
Činnostní vyučování
Všechny aktivity jsou nastaveny tak, aby byli žáci vtaženi k činnostem, jež vycházejí ze zadaného problémového úkolu. Ten je nejdříve potřeba rozložit na jednotlivé části a ty zpracovat prostřednictvím dělení třídy na dílčí funkční pracovní skupiny. Takto žáci pracují pět dní v týdnu. Ukazuje se, že jejich schopnosti jsou inherentní, tedy jsou jim dány; jen doposud zůstávaly skryty, neboť žáci neměli příležitost pracovat v zodpovědnosti, v časově omezeném horizontu a se svěřenými výrobními prostředky. Výsledky činnosti přebírá v poledne ředitel školy, který rovněž sleduje, jak se žáci ke své práci dokážou vyjadřovat v komunitním kruhu. Již první dny se často ukazují jako překvapivé z hlediska žákovských výkonů. Podpora talentů, specializací, umění každého jednotlivce bezpečně ukazují, že inkluze je možná, že je žádoucí a že není překážkou, pokud dojde v třídním kolektivu k řízené distribuci rolí.
Vrstevnické učení
Žák jako jednotlivec se v týdenním inkubátoru vyjeví jako nositel schopností a dovedností, které se dají využít a zapracovat do závěrečného výsledku, jež je prezentován jako skupinová práce. Snaha žáků vložit úsilí ke společnému dílu je podepřena specifickým způsobem komunikace, který je v týdenním inkubátoru nastolen jako nosný komunikační princip. I toto se učitelé při týdenním školení naučí a mohou si to zkusit se svými žáky. Ve skupině dochází k vzájemné inspiraci jednotlivců i k inspiraci mezi učiteli. Jde o vrstevnické sdílení, jež má za cíl podporu jednotlivce jako individuality a jeho potřeb, nicméně vždy ve prospěch třídního kolektivu jako celku. Žáci se učí jeden od druhého, což opět umožňuje jen komunikační princip založený na otevřenosti a respektu. Rozvoj klíčových kompetencí se tak může ještě akcelerovat a v pětidenním inkubátoru lze vidět posun mezi pondělím a pátkem.
Interdisciplinarita
Program je postaven tak, aby splňoval povinné výstupy jednotlivých vzdělávacích oblastí a oborů v jejich provázanosti. Proto se do školy vnáší téma, které je průřezově ustaveno. K jeho zvládnutí musí žáci ukázat, že jsou schopni téma zpracovat sami či s podporou učitelů. Digitální dovednosti jsou základní součástí práce žáků, není třeba je nikterak specificky pěstovat a roubovat na výuku. Učitelé se tak naučí, jak do školy vnášet témata, a ujistí se, že se dají integrovat obory do jednoho předmětu. Vše opět pod dohledem garantů z fakulty, kteří zadané úkoly plánují.
Mladé síly
Posilou pro týdenní inkubátor ve školách jsou budoucí učitelé, kteří mají na FP TUL zapsán předmět Didaktická dílna. Naučí se v něm plánovat vyučování moderně, znají úskalí Strategie 2030+; praktikují ve školách, kde se stavějí inovace, a navrhují své vlastní kroky. Mohou aktivně vstupovat do návrhů inovací. Až budou z fakulty vycházet jako absolventi učitelství, budou hledat moderní školy, kde je tento způsob práce už rozjetý, nebo se právě rozjíždí. Každopádně budou vědět, že to jde, že to už někde funguje. Budou samostatní a schopní inovaci ve své škole postavit i dále vést.
Výsledky
Výsledky jsou už nyní dobře znát. Na Gymnáziu Karviná jsou odpilotovány dva integrované předměty „Mapa“ a „Textový editor“. Na Jazykovém gymnáziu Pavla Tygrida v Ostravě-Porubě se nyní pilotuje předmět „Jazyková laboratoř“. V ZŠ Dětská v Ostravě-Porubě půjde do pilotáže nový integrovaný předmět „Slovo a číslo“; navíc mají tamní učitelé za sebou dvoudenní didaktickou hru s prvky finanční gramotnosti „Kidcoin“. Gymnázium Dašická v Pardubicích se chystá na pilotáž integrovaného předmětu zahrnujícího zeměpis, dějepis a základy společenských věd. V ZŠ Vrchlického v Liberci, která je fakultní školou FP TUL, dojde v následujících pěti letech k proměně vzdělávání zcela dle Strategie 2030+. Fúze učitelských sborů s týmem Didaktické dílny už prokázala, že to jde. Půjde to tedy i v ZŠ Vrchlického, kde od příštího školního roku vstupuje do pilotáže integrovaný předmět „Má vlast“. A připravujeme další.