BESIP, jakožto expertní orgán Ministerstva dopravy v oblasti silničního provozu, oslavil v letošním roce v České republice 46. výročí svého vzniku. Mezi klíčové aktivity v oblasti bezpečnosti silničního provozu dlouhodobě patří dopravní výchova. Její význam je umocněn i faktem, že od září 2013 vstupuje dopravní výchova prostřednictvím školních vzdělávacích programů povinně do výuky na všech základních školách v ČR, a to na prvním i druhém stupni.
Dopravní výchova – jedna ze základních priorit samostatného oddělení BESIP
Mgr.
Judita
Stuchlíková
ministerský rada, Ministerstvo dopravy ČR, BESIP
HODNOTOVÝ SYSTÉM
Zvýšení ochrany života a zdraví dětí
v oblasti silničního provozu je jednou z priorit dopravní politiky Ministerstva dopravy ČR. Dopravní výchově je věnována zvláštní pozornost, přičemž naším cílem je, aby byla zaměřena na předávání jak potřebných teoretických znalostí, tak i praktických dovedností.Podle našeho názoru má kvalitně pojatá
dopravní výchova
významný potenciál při budování tzv. hodnotového systému dětí a mladých lidí, neboť zásadně
ovlivňuje postoje všech budoucích účastníků silničního provozu
– chodců i řidičů. Smrtelná a těžká zranění dětí poznamenávají život celých rodin na několik let či generací. Proto je
efektivní prevence
a výuka dopravní výchovy od nejútlejšího dětského věku vysoce přínosná pro celou společnost.Dopady kvalitní dopravní výchovy formují postoje nastupující generace v oblasti sociálních vztahů, poučení žáci dokážou ovlivnit svými postoji chování svých spolužáků, kamarádů a rodinných příslušníků.
KONTINUÁLNÍ PROCES
Ministerstvo dopravy – BESIP – se aktivně podílí na zajištění výuky dopravní výchovy
od mateřských po základní a střední školy
v celé České republice. Zahájili jsme zpracování nového pojetí dopravní výchovy pro děti předškolního věku, na základních a středních školách, přičemž naším cílem je vytvořit ucelený, navzájem propojený a navazující systém. Pro studenty středních škol je určen multimediální pořad, který míří především na jejich emoce. Jeho hlavním cílem je poukázat především
na dlouhodobé socioekonomické a psychické následky závažných dopravních nehod.
TEMATICKÝ PLÁN DOPRAVNÍ VÝCHOVY
Standard základního vzdělávání stanovuje zařadit dopravní výchovu do jednotlivých učebních předmětů (jako jsou např. prvouka, výchova ke zdraví, rodinná výchova, nauka o světě, tělesná výchova atd.) v různých ročnících tak, aby žáci zvládli
základní pravidla pro chodce
nejpozději do třetí třídy a od čtvrté třídy pak
základní pravidla pro cyklisty.
Ke zvýšení účinnosti dopravní výchovy jsou Radou vlády České republiky pro bezpečnost silničního provozu vyhlašovány celostátní programy. Jedním z nich je program systematického výcviku cyklistů na dětských dopravních hřištích. Ty hrají v procesu dopravní výchovy cyklistů nezastupitelnou roli, zejména pak v praktickém výcviku nacvičováním jednotlivých dopravních situací blízkých běžnému silničnímu provozu.
Důležitým předpokladem úspěšnosti je
sladění teoretického vyučování a praktického výcviku
v určitém časovém období, tedy v průběhu 4. třídy základní školy. Program je ukončen přezkoušením, kdy úspěšní žáci získávají „Průkaz cyklisty“, který se tak stává velkou motivací k získání co nejlepších znalostí a dovedností.BESIP V REGIONECH
Aktivity a zájmy subjektu BESIP zastupují v jednotlivých krajích ČR krajští koordinátoři. Úzce spolupracují s místními krajskými či obecními úřady, Policií ČR a dalšími subjekty, které výrazným způsobem ovlivňují bezpečnost silničního provozu v daném regionu. Koordinátoři zabezpečují také spolupráci s mateřskými a základními školami, mateřskými centry, domy dětí a mládeže (DDM) a dětskými dopravními hřišti, domovy pro seniory atd. Spolupracují i na realizaci celorepublikových mediálních kampaní, kooperují s regionálními médii. Pro širokou veřejnost pořádají besedy a semináře s dopravně bezpečnostní tematikou, akce pro řidiče (např. kurzy bezpečné jízdy), soutěže pro děti atd.
Činnost oddělení BESIP v jednotlivých regionech výrazně zefektivňuje BESIP Team. Jedná se o výstavní mobilní systém, který je vybaven simulátory nárazu vozidla při dopravní nehodě.Toto technické zázemí je provázeno specializovaným a proškoleným týmem osob určeným k přímé komunikaci s veřejností. Pozornost je zaměřena na aktuální i dlouhodobá témata v oblasti bezpečnosti silničního provozu (např. návykové látky za volantem, chodce, cyklisty, motocyklisty, viditelnost, nepřiměřenou rychlost apod.).
BESIP AKTUÁLNĚ
BESIP se aktivně podílí na přípravě vstupu dopravní výchovy do výuky na základních školách od září 2013. Připravil několik výukových materiálů pro žáky i pedagogy, jako například ucelenou řadu pracovních učebnic pro dopravní výchovu (1. až 5. ročník), výukové stojany se zaměřením na problematiku chodce a cyklisty či příručku pro pedagogy s pracovními listy. Usilujeme rovněž o maximální podporu nových forem výuky dopravní výchovy na všech stupních škol v rámci školních vzdělávacích programů, proto jsme se zaměřili i na pomůcky ve formě edukativního programu pro interaktivní tabule, náměty na projektové vyučování, zážitkové lekce, výukové spoty apod.
BESIP absolvoval v prvním pololetí roku 2013 ve spolupráci s MŠMT, NIDV a složkami IZS
sérii seminářů
určených pro nejširší pedagogickou základnu škol a školských zařízení na téma začlenění dopravní výuky do ŠVP. Semináře byly doplněny workshopy, praktickými ukázkami projektového vyučování a náměty zážitkové pedagogiky. Setkaly se s obrovským zájmem ze strany pedagogů po celé České republice.Osobně pevně věřím, že se dopravní výchova natrvalo a pevně zakotví ve školní výuce, bude pro žáky i pedagogy praktickým přínosem a hlavně, že brzy přinese ovoce v podobě markantně nižšího počtu zraněných a usmrcených dětí na našich silnicích.