Jak se prohlubuje a medializuje klimatická krize a neubývá sociálních hrozeb v globálním měřítku, čím dál více škol zaujímá zodpovědný a aktivní postoj k tzv. soft skills, přípravě žáků na nepředvídatelné zvraty a obecně řečeno k tréninku lidskosti, vzájemnosti a solidarity ve všech myslitelných podobách. RVP pro základní i střední vzdělání shrnuje formování zdravých lidských postojů v podobě průřezových témat.
Každá škola má povinnost do svého ŠVP vypsat, ve kterém konkrétním předmětu a ročníku naplňuje dílčí průřezové
kompetence
. Tvůrci ŠVP se tohoto úkolu zhošťují nezřídka mechanicky („osobnostní výchova se realizuje vždy a všude…“) a nazdařbůh vyplňují předepsané tabulky. Reálné plnění vypsaných kolonek se nedá příliš kontrolovat a tabulky tak slouží především jako administrativní záštita dynamického, rozmanitého, třeba i improvizovaného naplňování povšechné touhy pedagogického sboru po výchově žákůa žákyň v dobré lidi.Zajímavou a současně užitečnou možností, jak naplnit literu všech šesti (resp. na gymnáziích pěti) průřezových tém