V současné době se tématům genderové rovnosti a citlivosti dostává čím dál tím větší pozornosti. V tomto ohledu je školní prostředí jedním ze zásadních formujících faktorů, které mohou velkou měrou napomoci k budování rovnější a spravedlivější společnosti.
Genderově citlivé vedení. Jak na to?
Žijeme ve společnosti, ve které neustále zařazujeme lidi kolem sebe do kategorií „muž” nebo „žena”. Tyto kategorie nám pak poskytují základ pro přiřazování určitých vlastností a činností, ale také skrze takové kategorizování směřujeme vůči daným osobám svá očekávání. V rámci školního prostředí se například liší očekávání vyučujících od dívek a chlapců, která se pak promítají do jejich přístupu k nim. U chlapců se očekává, že budou impulzivnější, budou mít více energie a nadání k logickému myšlení, naopak u dívek se předpokládá, že budou poslušnější, nebudou vyrušovat a budou mít sklony k péči o druhé.
Tyto představy o ženách a mužích se zakládají na protikladném vymezení maskulinity a feminity. Takové rozdělení však není něco, co by bylo přirozené a neměnné, naopak se jedná o sociální konstrukce, jejichž obsah se mění v prostoru i v čase. Zároveň je zásadním aspektem tohoto vymezení mocenská asymetrie projevující se tím,