Individuální vzdělávací plán
Je škola povinna vytvářet individuální vzdělávací plán (IVP), pokud ano,
za jakých podmínek? Je škola povinna vypracovat IVP pro žáka z nespádové
oblasti i pro další školní roky, pokud mu již byl IVP v předešlém roce
vytvořen? Může třídní učitelka odmítnout účast na jeho vypracování a
realizaci? Odpovědi na tyto otázky naleznete v následujícím příspěvku.
Individuální vzdělávací plán je jednou z forem poskytování vzdělávání žáků
se speciálními vzdělávacími potřebami a popř. žáků mimořádně nadaných.
Podle ustanovení § 18 školského zákona může ředitel školy s písemným
doporučením školského poradenského zařízení povolit nezletilému žákovi se
speciálními vzdělávacími potřebami nebo s mimořádným nadáním na žádost
jeho zákonného zástupce vzdělávání podle individuálního vzdělávacího
plánu.
Toto rozhodnutí ředitele je správním rozhodnutím (vztahuje se na ně
správní řád), realizuje se na základě žádosti zákonného zástupce a
vyžaduje předchozí písemné doporučení školského poradenského zařízení.
Nelze tedy hovořit o povinnosti ředitele automaticky schválit žádost
zákonného zástupce žáka o povolení individuálního vzdělávacího plánu. Ze
zákona pouze vzniká povinnost ředitele školy takovou žádost přijmout a ve
správním řízení o ní rozhodnout. Pro samotné rozhodnutí pak je podstatné,
zda k povolení individuálního vzdělávacího plánu byly splněny všechny
podmínky uvedené v § 18 školského zákona.
Podrobnosti o způsobu zpracování individuálního vzdělávacího plánu stanoví
§ 13 vyhlášky č. 73/2005 Sb., o vzdělávání žáků se speciálními
vzdělávacími potřebami.
Rozhodnutí o povolení individuálního vzdělávacího plánu nesmí být
zaměňováno s povolením individuálního vzdělávání žáků podle § 41, které
podle zákona může nahrazovat vzdělávání ve škole u žáků prvního stupně
základní školy (tento pojem nahrazuje předchozí domácí vyučování).
Jestliže ředitel školy rozhodl o povolení individuálního vzdělávacího
plánu na dobu jednoho školního roku (tato skutečnost by měla vyplynout z
rozhodnutí) a zákonný zástupce žáka žádá o jeho povolení i v následujících
letech, je povolení individuálního vzdělávacího plánu předmětem nového
správního řízení, v němž opět ředitel školy rozhodne na základě splnění
podmínek uvedených v zákoně - tedy zejména na základě písemného doporučení
školského poradenského zařízení. Zákon nestanoví automatickou povinnost
ředitele povolit individuální vzdělávací plán v následujícím školním roce.
Právě tak ale s ohledem na stanovisko školského poradenského zařízení může
rozhodnout o povolení individuálního vzdělávacího plánu na dobu delší, než
jeden školní rok. V tomto ohledu právní předpisy nestanoví žádné omezení -
předpis ani neuvádí jeden školní rok jako jediné možné období, ale ani
nebrání rozhodnout o povolení individuálního vzdělávacího plánu na dobu
delší.
Okolnost, že žák není ze spádové oblasti školy nehraje při rozhodování o
povolení individuálního vzdělávacího plánu žádnou roli.
Podle ustanovení § 13 odst. 5 vyhlášky č. 73/2005 Sb., o vzdělávání žáků
se speciálními vzdělávacími potřebami odpovídá za zpracování
individuálního vzdělávacího plánu ředitel školy. Individuální vzdělávací
plán se vypracovává ve spolupráci se školským poradenským zařízením a
zákonným zástupcem žáka. Protože však podle ustanovení § 13 odst. 3 téže
vyhlášky má individuální vzdělávací plán obsahovat mj. časové a obsahové
rozvržení učiva, volbu pedagogických postupů, způsob zadávání a plnění
úkolů, způsob hodnocení, úpravu zkoušek, seznam doporučených učebních
pomůcek, učebnic a materiálů apod., lze předpokládat, že individuální
vzdělávací plán nebude vypracovávat samotný ředitel školy, ale jím určený
pedagogický pracovník. V takovém případě je zpracování individuálního
vzdělávacího plánu nepochybně jednou z prací souvisejících s přímou
pedagogickou činností, a to v rámci ustanovení § 3 odst. 1, písm. b)
vyhlášky č. 263/2007 Sb., kterou se stanoví pracovní řád pro zaměstnance
škol. Vzhledem k této skutečnosti nemůže pedagogický pracovník takovou
práci odmítnout, protože podle ustanovení § 301 zákoníku práce je jako
zaměstnanec povinen dodržovat právní předpisy vztahující se k práci jimi
vykonávané a plnit pokyny nadřízených vydané v souladu s právními
předpisy. Případné nesplnění této povinnosti by bylo možné kvalifikovat
jako porušení povinnosti vyplývající z právních předpisů vztahujících se k
vykonávané práci, což je jeden z možných výpovědních důvodů podle
ustanovení § 52 písm. g) zákoníku práce.