Jak nastavit efektivní spolupráci učitelů? 5. část - role ředitele školy

Vydáno: 6 minut čtení

V předchozích částech seriálu jsme se zaměřili na historii spolupráce učitelů v rámci metodických sdružení a předmětových komisí, vymezili obsah činností a popsali výběr členů včetně vedoucího. Zdálo by se, že už je vše řečené a seriál uzavřený. Zbývá ale ještě jeden důležitý prvek, který ovlivňuje práci spolupracujících učitelů v rámci týmů – a tím je ředitel školy.

Jak nastavit efektivní spolupráci učitelů? 5. část – role ředitele školy
Mgr.
Irena
Trojanová
Ph.D.
ředitelka ZŠ Bohumila Hrabala, Praha, lektorka a konzultantka v oblasti vzdělávání
Čím tedy ředitel práci metodických sdružení a předmětových komisí ovlivňuje? Východiskem je jeho
styl vedení
. „Styly vedení jsou obvyklé způsoby jednání manažera/lídra ve vztahu ke skupině, kterou vede, a k jejím jednotlivým členům.“
(
Tureckiová, 2007, s. 99). Styly vedení mohou být rozděleny podle různých hledisek, různé faktory je také ovlivňují, a proto vedoucí pracovníci neuplatňují pouze jeden styl vedení. Důležitou roli sehrávají aktéři vedení (vedoucí i podřízení pracovníci) a rovněž záleží na okamžité situaci, hlavně její závažnosti (Trojanová, 2014). Nejčastěji uváděným rozdělením stylů vedení je jejich dělení podle účasti pracovníků. Tento pohled dává do souvislosti participaci pracovníků na vedení a direktivnost vedoucího pracovníka. Jednotlivé styly popisuje následující tabulka (Tureckiová, 2007, s. 99):
Pro efektivní činnost týmů je jednoznačně nejlepší delegativní styl vedení, kdy ředitel souhlasí s vysokou participací ostatních pedagogů – prostřednictvím metodických sdružení a předmětových komisí – na vedení školy.
Delegování
znamená „… svěření části manažerských funkcí společně s odpovědností a pravomocemi, které jsou potřebné pro plnění úkolů, do rukou podřízeného pracovníka.“ (Eger, 2006, s. 92). Delegování „osvobozuje“ ředitele školy od činností, které mohou vykonávat kvalifikovaní pedagogové. Postup při delegování je následující (Tureckiová, Trojanová a Riedl Černíková, 2017):
1.
ohodnotit pracovníky, uvědomit si jejich silné a slabé stránky (znalosti, dovednosti, praxi, spolehlivost, odpovědnost, respekt ostatních…);
2.
vybrat vhodné pracovníky podle určitých kritérií nastavených v bodě 1 (využít např. kompetenční model);
3.
provést analýzu jejich dosavadní činnosti;
4.
porovnat dosavadní činnost a činnost, která je rozšiřující v rámci delegování, a zvážit celkové množství práce.
5.
na základě objemu celkové práce vybrat vhodného, pracovně nepřetíženého pracovníka a delegovanou činnost s ním probrat (pravomoci, odpovědnost, zdroje, termíny, kontrolní body, odměna).
6.
definitivně přenést činnost na pracovníka a s touto skutečností seznámit ostatní.
V rámci delegování i ředitel rozvíjí své manažerské a lídrovské dovednosti v oblasti personálních činností. Na první pohled znamená delegování pro ředitele úsporu času, ale je nutné počítat s vysvětlením činností a průběžnou reflexí. Určitou dobu bude trvat, než týmy spolupracujících učitelů zvládnou nově nastavené činnosti. V této souvislosti je potřebné zdůraznit, že nedochází jen k předání odpovědnosti, ale také pravomocí. Proto je nutné seznámit pedagogický sbor s kompetencemi vedoucích týmů. Delegováním se každopádně zvyšuje motivace pedagogického sboru, který cítí možnost ovlivňovat činnost školy a tím dochází i k jeho stabilizaci. Může dojít k situaci, že se pedagogové a zvláště vedoucí týmů zaleknou delegované činnosti. Pak je potřebné, aby je ředitel a další pedagogové z vedení školy ujistili o možnosti podpory a pravidelných konzultací i možnosti vzdělávání.
Tím se dostáváme k motivaci pedagogů ředitelem školy.
Pracovní motivace
je spojená s výkonem pracovní činnosti a znamená působit na jednání a chování pracovníků tak, aby bylo v souladu s cíli organizace. Jako východisko pro pracovní motivaci vedoucích týmů lze použít Maslowovu pyramidu potřeb:
Jednotlivá patra pyramidy – potřeby člověka – konkretizujme nyní pro vedoucí metodických sdružení a předmětových komisí: V rámci fyziologických potřeb se jedná o zajištění základních pracovních podmínek (např. vhodné pracovní prostředí, zajištění stravování). Je možné zdůraznit i prostor pro schůzky vzdělávacích týmů. Potřebu jistoty a bezpečí naplňuje nejen pracovní smlouva na dobu neurčitou, ale také přesné vymezení funkce v organizační struktuře školy, zveřejnění její náplně a veřejné předání konkrétních odpovědností a pravomocí. Do této oblasti patří i bezpečnost a ochrana zdraví při práci. Sociální potřeby se realizují vzájemným kontaktem mezi členy týmu i s vedením školy (např. v rámci účasti ředitele školy na poradách nebo přizváním na poradu vedení školy). Důležitou roli v rámci sociálních potřeb hraje i neformální setkávání v rámci výjezdů širšího vedení školy.
Největší naplnění potřeb představují poslední dvě patra Maslowovy pyramidy, potřeba úcty a potřeba seberealizace. Potřeba úcty je prvotně uskutečňována jmenováním učitele do funkce vedoucího metodického sdružení nebo předmětové komise, což znamená vyjádření důvěry v jeho schopnosti a následné přidělení odpovědnosti a pravomocí. Dále se jedná o zpětnou vazbu od ředitele školy (pochvala a poděkování za dosažené cíle, ocenění silných stránek) a v ideálním případě i o sebereflexi z důvodu uvědomění si vlastního úspěchu. Právě sebereflexe je obvykle málo využívána (především z důvodu neznalosti), proto by mohla být jednou z možností dalšího vzdělávání právě vedoucích týmů. Nejvyšším stupněm Maslowovy pyramidy je potřeba seberealizace
.
Pokud se vedoucí týmu dostane na tuto úroveň, úkolem ředitele je dopřát mu samostatnost a pouze v případě potřeby usměrňovat jeho kreativitu. Pro větší přehlednost – a hlavně jednoznačnost – je možné vytvoření motivačního programu:
Přístup ředitele školy, jeho styl vedení a motivace uzavírá pomyslný čtyřlístek podpory činnosti metodických sdružení a předmětových komisí. V rámci podpory je nutné vyjít z nastavení činnosti, jmenovat členy a vedoucí těchto skupin spolupracujících učitelů a vše završit přístupem ředitele školy. Teprve poté budou metodická sdružení a předmětové komise nedílnou součástí efektivního řízení školy a vedení lidí v ní. Hodně elánu a ať se efektivní spolupráce daří!
ZDROJE
*
EGER, L.
Řízení školy při zavádění školního vzdělávacího programu
. Plzeň: Nakladatelství
Fraus
, 2006. ISBN 80-7238-583-6.
*
TROJANOVÁ, I., TURECKIOVÁ, M. a B. RIEDL ČERNÍKOVÁ:
Sebeřízení vedoucího pracovníka ve školství.
2. vydání. Praha: Wolters Kluwer, 2019. ISBN 978-80-7598-2.
*
TURECKIOVÁ, M.
Klíč k účinnému vedení lidí: Odemkněte potenciál svých spolupracovníků.
Praha: Grada Publishing, 2007. ISBN 978-80-247-0882-9.

Související dokumenty

Pracovní situace

Začínající učitelé
Základní momenty novely zákona o pedagogických pracovnících a novely školského zákona
Příplatek za vedení – nároková složka platu
Spolupráce pedagogických pracovníků
Řízení změny
Škola v době mimořádných opatření - pohled vedení školy
Pyramida vitality - užitečný nástroj pro analýzu i stanovení cílů
Řízení distanční výuky
Školní družina a kritéria ČŠI
Kooperace učitelů ve světle profesního učení
Role zřizovatele v pedagogické oblasti
Měsíční plán zahájení školního roku
Trestný čin pomluvy spáchaný rodičem
Komunita praxe a její role v profesním učení učitelů
Řeč těla (Média trénik)
Parazitní slova (Media trénink)
Hlas (Media trénink)
Tréma (Media trénink)
Kariérové poradenství
Plán kontrolní činnosti - celý rok

Poradna

Bezúhonnost před uzavřením pracovního poměru
Povinnost zaměstnavatele dát výpověď zaměstnanci pro nesplnění předpokladu odborné kvalifikace
Prodloužení zkušební doby
Mimořádná lékařská prohlídka při dlouhodobé pracovní neschopnosti
Úvazek
Kvalifikace
Důchod
Cestovní náhrady
Lesní školka

Články

Jak nastavit efektivní spolupráci učitelů? 3. část - výběr členů vzdělávacích týmů
Jak nastavit efektivní spolupráci učitelů? 1. část - od minulosti k současnosti
Jak nastavit efektivní spolupráci učitelů? 2. část - Co od vzdělávacích týmů vlastně očekáváme?
Jak nastavit efektivní spolupráci učitelů?