Jak nepřicházet o začínající vyučující

Vydáno: 5 minut čtení

„Mám strach, že budu postupně sklouzávat ke stylu výuky, který jsem sám zažil před patnácti lety. I když se učebnici a frontální výuce snažím vyhýbat, cítím, že mi chybí dovednosti, kterými bych žáky motivoval k takové činnosti, která by pro ně byla nejpřínosnější.“

Jak nepřicházet o začínající vyučující
Mgr.
Hana
Kuzníková
vedení a design programů Zauč se! a Zkus učit!
S citovanou obavou se nám svěřil začínající kolega v přihlášce do našeho programu
Zauč se!
Co byste mu poradili vy? Na co se zaměřit? Na osvojení nových dovedností? Na zmírnění svých očekávání? Na metody zklidňování třídy? Nebo byste ho povzbudili, že začátky mohou být složité a potřebuje jednoduše více času?
Jak pomoci začínajícím vyučujícím překonat nevyhnutelný „šok z reality“?
Právě s touto otázkou jsme se potýkali při přemýšlení nad tím, jak odpovědět na problém odchodu začínajících učitelů ze škol či školství. Odchodu, o kterém uvažuje až 24 % z nich. V Začni učit! se nedostatkem vyučujících dlouhodobě zabýváme, a proto byla podpora učitelů v jejich začátcích jasnou volbou.
V Začni učit! si zakládáme tom, že při navrhování řešení postupujeme
dvěma
směry
. Při nazírání tzv. shora jsme shromáždili závěry z různých výzkumů. A zároveň jsme poctivě reflektovali i naše vlastní zkušenosti se začátky za katedrou a zmapovali potřeby řady dalších začínajících vyučujících.
Velký kus práce na mapování udělala naše kolegyně Mgr. Jana Fryzelková, která potřebám začínajících vyučujícíchh zasvětila svou závěrečnou práci v doplňujícím pedagogickém studiu. Jana ve své práci přišla mimo jiné i na to, že začínající učitelé věnují poměrně hodně energie rozkrývání svých nezdarů a hledání účinného receptu na úspěch. Bohužel často toto hledání vypadá jako pátrání po jehle v kupce sena a navíc v pokoji bez oken. „…nedokážu moc ten svůj problém pojmenovat, takže spíš nevím, jestli je to kázeň, nebo mám malou autoritu, nebo co to je. Takže se spíš jako snažím zjistit, co vůbec je to, co dělám blbě, a pak to řešit,“ svěřila se Janě jedna ze začínajících učitelek.
Pokud je vyučující v začátcích na toto hledání sám a hlavně dlouho, vznik frustrace a stresu na sebe nenechají dlouho čekat.
Jak dlouho si může vystresovaný a frustrovaný nováček svou motivaci udržet?
Postupně jsme zjistili (a následně i ověřili), že ať už se „šok z reality“ týká čehokoliv, pro udržení motivace začínajícího vyučujícího je klíčové
dosažení úspěchu
. Pokud dosáhne úspěchu brzy po svém vstupu do profese (a je schopen tento úspěch opakovat), šance, že bude motivován ve školství vydržet a překonávat překážky, na které narazí, se násobí.
A pokud začínající vyučující ví, jak jeho úspěch vypadá a jak ho dosáhnout, posiluje vedle motivace i svou profesní jistotu, a tak roste v sebevědomého vyučujícího, který se stává trvalou součástí sborovny
. Tak (a proto) vznikl půlroční komunitní program
Zauč se!
Skupina 12 začínajících vyučujících se pod vedením zkušené lektorky a průvodkyně pravidelně schází. Hned na začátku absolvují víkendový výjezd, na kterém se navzájem dobře poznají.
Pracují tak v prostředí, kde nejsou ohroženi nejistotou, tlakem na správný výkon nebo autoritou
.
Společný čas nejdříve věnují zformulování toho, jakými vyučujícími chtějí být. Do programu přinášejí
své vlastní přípravy, zadání a složité situace,
aby si do nich dali navzájem nahlédnout a využili očí a hlav zbytku skupiny k nalézání odpovědí, jiných pohledů a práci na svých osobních výzvách. Mají
možnost chybovat
, volit nebo odmítat
různá řešení či nesouhlasit
. Za půlrok strávený v našem programu vyučující pravidelně
dostávají zpětnou vazbu
na to, co do skupiny přinesou.
Reflektují
, sdílí své
obavy a úspěchy
.
Každý vyučující má v začátcích jiné potřeby. Liší se jejich silné a slabé stránky, obavy a nejistoty.
Věříme, že jsme sestavili program, který jim pomůže překonávat šoky i nejistoty tím, že se soustředí na své úspěchy a díky tomu posilují vlastní motivaci a jistotu v učitelské roli. To vše
 
díky osvojování nových či upevňování už známých pedagogických dovedností, kvalitní zpětné vazbě a pravidelné reflexi v
38 hodinách, které jsme rozdělili do 9 setkání
.
Nový školní rok se blíží a s ním se pravděpodobně i ve vašem učitelském sboru objeví nováček. Trochu nejistý, ale motivovaný učit (se). Pojďme mu společnými silami pomoci, aby jehlu v kupce nehledal dlouho, a i když ji ztratí, aby věděl, kde bude hledání nejefektivnější.
Zauč se!
může být tou pomyslnou baterkou či mapou učitelskými začátky. Aby si začínající učitelé na konci mohli říct:
„Vím, jak chci učit. Zvládnu to. Užiju si to.“
Více informací o programu naleznete na: https://zacniucit.cz/chci-se-zaucit/.